Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

M1-macar och ram


RonnieL
 Share

Rekommendera Poster

Hej jag undrar om någon har koll på hur långt 8 GB integrerat ramminne räcker, om man t. ex. ska köra ett virtuellt operativsystem. (Windows eller ett äldre macOS som går att köra 32-bitarsprogram på.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle säga att det inte räcker med 8 GB för det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad många inte fattar är vad SoC gör för en dator. Ingen väntan, kommunikation med minneskretsar omedelbar, virtuellminnet blixtsnabbt tack vare blixtsnabbt IO.

 

Jag har läst om hastigheter upp emot 10 GB/s. Räcker det?

 

Nu tycker inte jag att man ska köra annat än det bästa (macOS) på den bästa hårdvaran, och den kan också hänga mycket på hur winblows självt samt emuleringen funkar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 minuter sedan, mikaellq säger:

Jag har läst om hastigheter upp emot 10 GB/s. Räcker det?

Vad har detta med frågeställningen att göra? Om RAM-minnets storlek räcker när man behöver x antal GB till det emulerade OS:et.

 

15 minuter sedan, mikaellq säger:

Nu tycker inte jag att man ska köra annat än det bästa (macOS) på den bästa hårdvaran, och den kan också hänga mycket på hur winblows självt samt emuleringen funkar.

Ibland är man nödd och tvungen. Exempelvis gör Svenska Släktforskarförbundet bara program för Windows. :( 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Telly82 säger:

Jag skulle säga att det inte räcker med 8 GB för det.

Jag skulle säga att det räcker alldeles förträffligt. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kör VMware fusion, där jag nu har tilldelat de virtuella OS:en 4 GB ram, men programmet rekommenderar 2 GB ram till dem. Så det kan tyckas att 8 GB ska räcka, speciellt med tanke på att ramminnet är integrerad med processorenheten om jag förstått det rätt. Med tanke på att Macbook M1 funnits sedan i höstas under jag om någon har testat att köra VMware Fusion eller Parallels desktop.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...