Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hur hanterar jag bilder och synkning mellan enheter


Ingrid Anna
 Share

Rekommendera Poster

Ingrid Anna

Hej! Jag behöver hjälp med att hantera bilder, och icloud. Jag har rört ihop alltihop, och jag behöver hjälp med hur jag ska  lösa det.

Jag har haft både Macbook och iphone i flera år nu, men tyvärr satte jag mig inte in i hur bildhantering och synkning mellan enheter funkar, från början. Så har hela tiden varit förvirrad över var bilder hamnar, vad olika inställningar betyder, vad som händer om man ändrar en bild på en enhet osv. 

 

Har aldrig känt ett behov av att ha tillgång till hela mitt bildbibliotek på alla mina enheter samtidigt, och blev stressad över att jag inte fattade hur det funkade. Så jag avaktiverade Icloud-bilder och Bildström, först i Iphone och sen i datorn. Men nu förstår jag ju att jag rört till allting helt.

 

Grejen är ju att jag nu har tre olika uppsättningar av bilder, en uppsättning på min dator, en i min iphone och en i min icloud. I min dator är de nyaste bilderna från 2020, och i Icloud är de nyaste bilderna från 2017. Och de äldsta bilderna i min iphone är från 2015, fast jag har äldre bilder i datorn. 

 

Frågan är hur jag tar mig ur detta nu?

 

1. Vad händer nu om jag aktiverar Icloud-bilder och Bildström i min dator och i min Iphone igen? Hur synkar de med varandra? 

Jag är jätterädd att bilder ska försvinna, eftersom uppsättningarna av bilder på de olika enheterna ju inte stämmer med varandra. Om en bild finns på datorn, men inte i Iphone, kommer den försvinna från datorn då? Och vice versa. Hoppas ni förstår vad jag menar.  

 

2. Vad är skillnaden mellan iCloud-bildbibliotek och Min Bildström? Vad innebär det att ha det ena och/eller andra aktiverat?


 

Jag har tänkt att jag helst vill ha det som när jag använde PC: att jag själv manuellt för över de bilder på min iphone som jag vill spara, till datorn. Men det kanske inte funkar när man har Mac och Iphone?



 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Ingrid Anna säger:

Hej! Jag behöver hjälp med att hantera bilder, och icloud. Jag har rört ihop alltihop, och jag behöver hjälp med hur jag ska  lösa det.

 

2. Vad är skillnaden mellan iCloud-bildbibliotek och Min Bildström? Vad innebär det att ha det ena och/eller andra aktiverat?



 

https://support.apple.com/sv-se/HT201317  
här finns lite mer förklarat, en länk till ytterligare beskrivning om skillnader finns också.

Man kan lägga upp det lite olika. Först av allt, gör säkerhetskopior av alla tre uppsättningar av foton.

Ska du använda Apples program Bilder eller vill du använda andra program?

Sven

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om datorn är centralpunkten, Bilder är programmet så är det smidigt att datorn är ansluten till iCloud bildbibliotek. Om det handlar om många foton så kan optimerad lagring på datorn vara bra så den inte blir proppfull. Om datorn blir stulen, trasig så är det lätt att synka tillbaka fotona från iCloud. Dock: det ersätter inte en riktig säkerhetskopia.

Det urval av foton som finns i telefonen och som du vill ha på datorn kopierar du över med kabel.

https://support.apple.com/sv-se/HT201302

du behöver inte ha Bildström eller iCloud bildbibliotek påslaget i telefonen om du inte vill.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ibland blir orden förvillande. Appen Bilder finns både på iPhone och på macen. Det som tidigare benämndes iCloud bildbibliotek kallar Apple numera bara iCloud Bilder.

Så dina bilder (foton) som du hanterar med appen Bilder kan synkas i iCloud Bilder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingrid Anna
16 timmar sedan, sefr säger:

https://support.apple.com/sv-se/HT201317  
här finns lite mer förklarat, en länk till ytterligare beskrivning om skillnader finns också.

Man kan lägga upp det lite olika. Först av allt, gör säkerhetskopior av alla tre uppsättningar av foton.

Ska du använda Apples program Bilder eller vill du använda andra program?

Sven

Tack för svar. Jag har läst de där texterna flera gånger, men ändå inte helt fattat. Läste igen nu, men måste säga att jag fortfarande inte förstår helt skillnaden. Är det att Min bildström enbart visar bilder från de senaste 30 dagarna? Vad är vitsen med det i så fall? Är det om man vill ha enbart den påslagen, och inte Icloud-biblioteket? 

 

Egentligen gillar jag inte Apples program Bilder (särskilt eftersom bilderna inte går att hitta enkelt i ett filsystem, om man t.ex vill bifoga en bild i ett mail), men tänker att det ändå är enklast att fortsätta använda det. Om jag nu satsar på att sätta mig in i hur allt funkar :)

En kanske dum fråga - men hur gör jag för att göra säkerhetskopior av alla tre uppsättningar av foton? Iphone säkerhetskopierar man väl just via Icloud?..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På vilket sätt är det enklare att hitta en specifik bild i ett filsystem kontra att söka upp bilden i programmet Bilder?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingrid Anna
4 minuter sedan, SirKnasen säger:

På vilket sätt är det enklare att hitta en specifik bild i ett filsystem kontra att söka upp bilden i programmet Bilder?

Om jag på datorn t.ex vill bifoga en bild i ett mail (gmail) så hittar jag i alla fall inte bilderna som ligger i programmet Bilder,  bland alla andra filer? Där ligger enbart en fil som heter Bilder-bibliotek. Som jag förstått det så måste jag exportera bilden för att den ska bli en vanlig bildfil, som går att bifoga i ett mail, ladda upp som profilbild nåstans, öppna i ett bildbehandlingsprogram etc.
Men om jag försått detta fel, förklara gärna för mig!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, Ingrid Anna säger:

Om jag på datorn t.ex vill bifoga en bild i ett mail (gmail) så hittar jag i alla fall inte bilderna som ligger i programmet Bilder,  bland alla andra filer? Där ligger enbart en fil som heter Bilder-bibliotek. Som jag förstått det så måste jag exportera bilden för att den ska bli en vanlig bildfil, som går att bifoga i ett mail, ladda upp som profilbild nåstans, öppna i ett bildbehandlingsprogram etc.
Men om jag försått detta fel, förklara gärna för mig!

Du öppnar såklart programmet bilder, där du har dina bilder, lämpligen sorterade i album.
Men det går i bilder söka efter, katter, hunder, fåglar, bilar, personer, platser, saker, etc, etc... för att hitta bilder.

Dra och släpp önskad bilder från Bilder i mailet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingrid Anna
16 timmar sedan, sefr säger:

Om datorn är centralpunkten, Bilder är programmet så är det smidigt att datorn är ansluten till iCloud bildbibliotek. Om det handlar om många foton så kan optimerad lagring på datorn vara bra så den inte blir proppfull. Om datorn blir stulen, trasig så är det lätt att synka tillbaka fotona från iCloud. Dock: det ersätter inte en riktig säkerhetskopia.

Det urval av foton som finns i telefonen och som du vill ha på datorn kopierar du över med kabel.

https://support.apple.com/sv-se/HT201302

du behöver inte ha Bildström eller iCloud bildbibliotek påslaget i telefonen om du inte vill.

 

Tack för svaret. Nu förstår jag hur jag kan göra om jag vill ha Bildström och Icloud-bilder avstängt i Iphone, och enbart föra över de bilder jag vill spara med kabel till datorn. Och då verkar det ju bra att ha datorn ansluten till Icloud-bilder, samt såklart göra en säkerhetskopia då och då.

Men om jag sedan skulle bestämma mig för att jag ändå vill aktivera Icloud-bilder i Iphone, vad händer då vid synkningen? Det är ju det jag är nervös för just nu, vad som händer om jag aktiverar Icloud-bilder på alla mina enheter. Kommer bilder försvinna från datorn, för att de inte finns på Iphone, eftersom de båda “albumen” ju ska vara likadana? Eller hamnar alla bilder från de olika enheterna i en “gemensam pott” som sedan synkas till alla enheter?.. Hoppas du förstår vad jag menar. Jag kanske oroar mig helt i onödan, men det känns som jag satt mig i en rävsax jag inte riktigt kan komma ur..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingrid Anna
29 minuter sedan, SirKnasen säger:

Du öppnar såklart programmet bilder, där du har dina bilder, lämpligen sorterade i album.
Men det går i bilder söka efter, katter, hunder, fåglar, bilar, personer, platser, saker, etc, etc... för att hitta bilder.

Dra och släpp önskad bilder från Bilder i mailet.

Då hamnar bilden inne i mailet, inte som en bifogad fil? Och hur gör jag om jag t.ex ska öppna en bild i ett bildbehandlingsprogram. Att dra och släppa funkar ju inte i alla lägen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, Ingrid Anna säger:

Då hamnar bilden inne i mailet, inte som en bifogad fil? Och hur gör jag om jag t.ex ska öppna en bild i ett bildbehandlingsprogram. Att dra och släppa funkar ju inte i alla lägen.

Bilden hamnar väl som en bild i mailet oavsett om du drar och släpper den från Bilder eller som en fil via Finder?

Nu nämner du inte vilket bildbehandlingsprogram du vill öppna bilder med men i Bilder kan man högerklicka på en bild och välja "Redigera med" och välja något av de kompatibla bildredigeringsprogram du har installerade i din dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, Ingrid Anna säger:

En kanske dum fråga - men hur gör jag för att göra säkerhetskopior av alla tre uppsättningar av foton? Iphone säkerhetskopierar man väl just via Icloud?..

 

ICloud är i första hand en synkningstjänst. Den ska underlätta att alla dina olika enheter har samma innehåll. Dessutom kan du nå dem från vilken dator som helst om du surfar in på icloud.com.

Om du kastar bort en bild på en enhet och den enheten är synkad med iCloud Bilder så medför det att bilden försvinner på alla synkade enheter! Därav tycker jag inte att det är en säkerhetskopia. Handhavandefel kan medföra att misstag sker.

Du har dock en chans, borttagna bilder ligger i en särskild mapp i 30 dagar och kan under de dagarna återskapas. Men då måste du ju vara medveten om ditt misstag.

iPhone kan säkerhetskopieras till dator med kabel.

https://support.apple.com/sv-se/HT203977

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, Ingrid Anna säger:
3 timmar sedan, Ingrid Anna säger:

Tack för svar. Jag har läst de där texterna flera gånger, men ändå inte helt fattat. Läste igen nu, men måste säga att jag fortfarande inte förstår helt skillnaden. Är det att Min bildström enbart visar bilder från de senaste 30 dagarna? Vad är vitsen med det i så fall? Är det om man vill ha enbart den påslagen, och inte Icloud-biblioteket? 

 

Egentligen gillar jag inte Apples program Bilder (särskilt eftersom bilderna inte går att hitta enkelt i ett filsystem, om man t.ex vill bifoga en bild i ett mail), men tänker att det ändå är enklast att fortsätta använda det. Om jag nu satsar på att sätta mig in i hur allt funkar :)

 

 

Min bildström är en äldre lösning. Max 1000 bilder, ej alla format med flera begränsningar. Vitsen är väl att det var det fiffigaste som fanns på den tiden.

Läste du den inbäddade länken om skillnaderna? https://support.apple.com/sv-se/HT205743
iCloud Bilder är nyare, mångsidigare och det som Apple på många sätt integrerar i sitt aktuella utbud.

Att använda program som man inte vet vad de har för möjligheter, ja då är det troligt att man inte kan utnyttja dem så bra. Läsa på, prova och experimentera så går det lite bättre.
Program man inte gillar ska man väl undvika att använda. Det finns alternativ.

Det finns program för arkivhantering av foton,  andra program för redigering osv.

Däremot är det sällan en god lösning att ta sin Windows/Microsoft-arbetsmetodik och applicera det på ett Apple-utvecklat flöde.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, Ingrid Anna säger:

Men om jag sedan skulle bestämma mig för att jag ändå vill aktivera Icloud-bilder i Iphone, vad händer då vid synkningen? Det är ju det jag är nervös för just nu, vad som händer om jag aktiverar Icloud-bilder på alla mina enheter. Kommer bilder försvinna från datorn, för att de inte finns på Iphone, eftersom de båda “albumen” ju ska vara likadana? Eller hamnar alla bilder från de olika enheterna i en “gemensam pott” som sedan synkas till alla enheter?.. Hoppas du förstår vad jag menar. Jag kanske oroar mig helt i onödan, men det känns som jag satt mig i en rävsax jag inte riktigt kan komma ur..

De hamnar i ditt gemensamma iCloud bilder. Är det många bilder tar det tid, och du måste såklart ha tillräckligt utrymme i iCloud, kostnaden är överkomlig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 timmar sedan, Ingrid Anna säger:

...

Men om jag sedan skulle bestämma mig för att jag ändå vill aktivera Icloud-bilder i Iphone, vad händer då vid synkningen? Det är ju det jag är nervös för just nu, vad som händer om jag aktiverar Icloud-bilder på alla mina enheter. Kommer bilder försvinna från datorn, för att de inte finns på Iphone, eftersom de båda “albumen” ju ska vara likadana? Eller hamnar alla bilder från de olika enheterna i en “gemensam pott” som sedan synkas till alla enheter?.. Hoppas du förstår vad jag menar. Jag kanske oroar mig helt i onödan, men det känns som jag satt mig i en rävsax jag inte riktigt kan komma ur..

De hamnar i ditt gemensamma iCloud bilder. Är det många bilder tar det tid, och du måste såklart ha tillräckligt utrymme i iCloud, kostnaden är överkomlig.
 

(så skulle mitt inlägg se ut, så fråga-svar blir tydligt, även för andra med samma funderingar)

Sven

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...