Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vilken MacBook ska jag köpa?


antonoestmark
 Share

Rekommendera Poster

antonoestmark

Min förra MacBook gick sönder så sitter nu på en gammal Windows dator... 

 

jag funderar att köpa den nya MacBooken med M1 chippet, eller är det värt att vänta på den nya när den släpps?

 

Det jag tänker på är att den nya sägs bli väldigt mycket annorlunda, samtidigt så är det långt kvar innan den troligtvis släpps...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag skulle sitta med en gammal windows-dator jag inte trivs med och vill ha en bärbar mac så skulle jag köpa en macbook air/pro med M1.

 

Du säger inte vad du använder datorn till. Så då är det svårt att veta vilken dator du behöver. 

 

MacBook Air med M1 tilltalar mig då den saknar fläkt. Eftersom den saknar fläkt är den dels helt tyst och den kommer inte att suga in en massa damm (vilket alla datorer med fläkt gör mer eller mindre). Nackdelen är att M1 i den inte är lika högt klockad (för att generera mindre värme) och därför inte har lika mycket kraft för tunga uppgifter som MacBook Pro. 

 

Eftersom mina macar från 2015 fortfarande fungerar så väntar jag nog på nästa generation med M2 chip (eller vad nu Apple kommer att kalla det). Jag hoppas att de när de väl kommer tillåter litet mera RAM minne och att de har fler anslutningsportar. Men jag räknar inte med att nästa generation kommer förrän tidigast i höst. (Så länge skulle jag inte stå ut med Windows ? )

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 timmar sedan, TB-000 säger:

 Nackdelen är att M1 i den inte är lika högt klockad (för att generera mindre värme) och därför inte har lika mycket kraft för tunga uppgifter som MacBook Pro. 

Här var det lite förvirrat. MBAir med M1 och MBPro 13" har i stort sett identisk prestanda. M1 chippet är i klass med Intels värstingar så nog orkar de. Slutsatsen är som alltid: behöver du en dator så köp en. Det kommer ALLTID en bättre bara man väntar lite. Bifogar bilder. 

 

Skärmavbild 2021-04-23 kl. 06.57.16.png

Skärmavbild 2021-04-23 kl. 07.00.42.png

Redigerad av Axelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

antonoestmark
16 timmar sedan, TB-000 säger:

Om jag skulle sitta med en gammal windows-dator jag inte trivs med och vill ha en bärbar mac så skulle jag köpa en macbook air/pro med M1.

 

Du säger inte vad du använder datorn till. Så då är det svårt att veta vilken dator du behöver. 

 

MacBook Air med M1 tilltalar mig då den saknar fläkt. Eftersom den saknar fläkt är den dels helt tyst och den kommer inte att suga in en massa damm (vilket alla datorer med fläkt gör mer eller mindre). Nackdelen är att M1 i den inte är lika högt klockad (för att generera mindre värme) och därför inte har lika mycket kraft för tunga uppgifter som MacBook Pro. 

 

Eftersom mina macar från 2015 fortfarande fungerar så väntar jag nog på nästa generation med M2 chip (eller vad nu Apple kommer att kalla det). Jag hoppas att de när de väl kommer tillåter litet mera RAM minne och att de har fler anslutningsportar. Men jag räknar inte med att nästa generation kommer förrän tidigast i höst. (Så länge skulle jag inte stå ut med Windows ? )

 

 

Hahahah ja jag har faktiskt stått ut med denna i ca 3 månade nu, men har insett att jag nästan måste ha en ny nu innan sommaren. Har alltid haft Macbook Pro och inte Air, men har läst på lite och verkar ju som att Airen är väldigt lik Pro... Användandet är främst för studier, men håller på med mycket data och sådant. Innan har det ändå känts som att skillnaden mellan pro och air har varit värt pengarna, men nu när skillnaden är så liten så vet jag inte längre. Gillar dock touch bar som många andra inte gillar, däremot så är den nog inte ensamt värt skillnaden...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

antonoestmark
7 timmar sedan, Axelman säger:

Här var det lite förvirrat. MBAir med M1 och MBPro 13" har i stort sett identisk prestanda. M1 chippet är i klass med Intels värstingar så nog orkar de. Slutsatsen är som alltid: behöver du en dator så köp en. Det kommer ALLTID en bättre bara man väntar lite. Bifogar bilder. 

 

Skärmavbild 2021-04-23 kl. 06.57.16.png

Skärmavbild 2021-04-23 kl. 07.00.42.png

Ja det är klart skulle man alltid tänka att man ska vänta på nästa så går kommer man alltid vänta för länge... Ja det är väldigt lite skillnad mellan Air och Pro, har dock alltid haft Pro så är osäker på om jag vågar gå på en Air...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

antonoestmark

Kan tilläggas att jag fick ut ganska mycket från försäkringsbolaget så känns inte alltför mycket i plånboken om jag skulle gå på en Pro, däremot så vill man ju aldrig spendera helt onödiga pengar... 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, antonoestmark säger:

Gillar dock touch bar som många andra inte gillar, däremot så är den nog inte ensamt värt skillnaden...

Nej, det verkar inte vara väl spenderade pengar — om det nu är största skillnaden.

Har själv undrat över jämförelsen; Airen verkar för bra för att man ska lägga till pengar för en Pro, nu när skärmen på den första också har blivit så mycket bättre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

18 timmar sedan, TB-000 säger:

Nackdelen är att M1 i den inte är lika högt klockad (för att generera mindre värme) och därför inte har lika mycket kraft för tunga uppgifter som MacBook Pro.

De är likadant klockade, identiska, men Air knäar en aning vid tyngre moment då den saknar kylning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...