Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Apple TV 4K eller Telias TV-box Arris 5303?


Maddog63
 Share

Rekommendera Poster

Hallå!

Nu har jag köpt en ny TV Samsung QLED 55 tummare UHD4K och vill därför ha en digital box för att titta på super bilder.

Är trött på analog sändningar av Telia och därför satsa på en digital box, men vilket ska jag välja på?

Jag vill titta på kanaler som vanligt, men dock är jag osäkert om det går med Apples TV 4K?

Apple har dessutom presenterat en ny variant 2021.

Tacksamt om svar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte vad du menar med analoga sändningar från Telia. De har vad jag känner till aldrig sänt analogt. 
Både Telia och Comhem finns som app till AppleTV och jag tycker det fungerar bättre än deras egna boxar. 
Har inte din nya tv stöd för deras appar?

Redigerad av polken
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

16 minuter sedan, polken säger:

Vet inte vad du menar med analoga sändningar från Telia. De har vad jag känner till aldrig sänt analogt. 
Både Telia och Comhem finns som app till AppleTV och jag tycker det fungerar bättre än deras egna boxar. 
Har inte din nya tv stöd för deras appar?

Bilden visar min gamla TV med analog sändning av Telia.

 

 

DSC_0014_338.JPG

DSC_0015_339.JPG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 minuter sedan, polken säger:

Både Telia och Comhem finns som app till AppleTV och jag tycker det fungerar bättre än deras egna boxar. 

Jag håller med. Telia-appen på AppleTV 4K fungerar bättre för mig än Telias egen digitalbox (som jag packat in i lådan igen och förvarar i källerförrådet tills Telia vill ha tillbaka den).

När jag tittar på SVT använder jag helst SVT-appen på Apple-TV. Skönt att inte behöva passa TV-tider...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

36 minuter sedan, Maddog63 säger:

Bilden visar min gamla TV med analog sändning av Telia

Framgår inte av bilden att den är analog men påstår du den är det så är det väl så. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

40 minuter sedan, polken säger:

Framgår inte av bilden att den är analog men påstår du den är det så är det väl så. 

Jo det är analog sändning, annars hade jag inte visat bilder och dessutom är det Telia, så inget påstående.

Vi har central antenn i huset men även fiberbox installerad i varje lägenhet för bredband.

  • Förvirrad 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bilden visar på intet sätt att det är analogt. Centralantenn är inte Telia och fiber är bara digital. Men du kanske har ytterligare en väg in som är för Telia. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Maddog63 säger:

...

Nu har jag köpt en ny TV Samsung QLED 55 tummare UHD4K och vill därför ha en digital box för att titta på super bilder.

Är trött på analog sändningar av Telia och därför satsa på en digital box, men vilket ska jag välja på?

Jag vill titta på kanaler som vanligt, men dock är jag osäkert om det går med Apples TV 4K?

Apple har dessutom presenterat en ny variant 2021.

...

Din nya TV har inbyggd digitalbox, har din försäljare demonstrerat möjligheterna med olika appar, kanaler osv? det är inte säkert att du tycker det är värt med en separat box.

Vilka kanaler är det du vill titta på som har super bilder? 4K?

"...som vanligt..." min Samsung TV fjärrkontoll har inga siffertangenter alls, så lite nytt att lära sig bemästra valen blir det.

Du måste ansluta din TV till bredbandet, helst med ethernet-kabel. Wifi går för det mesta.

Ett flertal streamingtjänster inklusive SVT har egna appar till Samsung-apparatens digitala system Tizen OS.

lite mer info https://www.elgiganten.se/cms/smart-tv/allt-du-behover-veta-om-en-smart-tv/

Sven

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Maddog63 säger:

Jo det är analog sändning, annars hade jag inte visat bilder och dessutom är det Telia, så inget påstående.

Vi har central antenn i huset men även fiberbox installerad i varje lägenhet för bredband.

Inte direkt korrekt. Du har digital till huset som sen konverteras till analog.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 minuter sedan, lappen71 säger:

Inte direkt korrekt. Du har digital till huset som sen konverteras till analog.

Precis. Det är hyresvärden/bostadsrättsföreningen som avkodar Telias digitala sändningar och skickar analogt i kabel-TV nätet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

45 minuter sedan, Telly82 säger:

Precis. Det är hyresvärden/bostadsrättsföreningen som avkodar Telias digitala sändningar och skickar analogt i kabel-TV nätet.

TS påstår att den har centralantenn. Telia har väl aldrig sänt via antenn??. Den digitala som nämns är via fiber till varje lägenhet. Så ingen central digital med konvertering till analog. Så det måste finnas en annan anslutning som inte framkommit eller så är informationen hittills felaktig. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 timmar sedan, polken säger:

TS påstår att den har centralantenn. Telia har väl aldrig sänt via antenn?

Nej, Telia har aldrig sänt via antenn. TS använde nog det felaktiga ordet centralantenn i stället för det korrekta kabel-TV.

 

Redigerad av Telly82
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Jag hade inte reflekterat över att jag kunde använda Apple TV:n och Telia appen för att se på tv. 
 

har en arris digitalbox som jag använt hittills. Nu har jag bytt och lagt undan digital boxen då jag tycker Apple TV:n fungerar minst lika bra, om inte bättre.

 

den är snabbare och jag slipper de störiga uppdateringarna som arris ska göra emellanåt. 

det går att styra via mobilen och den har App Store.

 

tack för tipset!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns ju vissa fördelar med box från operatörerna. Har själv comhem via fiber med deras tv-hub (android operativ). Till att börja med får man ju iptv, med rätt regionala nyheter, ingen fördröjning på sändningen samt möjlighet till inspelning. Nu menar jag alltså fördelarna när man kör traditionell tablå tv. Kör man stream spelar det ju ingen roll. I sovrummet kör jag comhem via apple tvn. 
 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...