Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Att skippa Iphone-laddaren sparar 861 000 ton malm


Nyhetsroboten
 Share

Rekommendera Poster

59 minuter sedan, lappen71 säger:

Frågan är hur många som köper laddare av Apple? Jag vet inget och dom jag köpt är av bättre kvalitet från andra tillverkare.

Jag köpte faktiskt magsafe laddaren av apple. Vet inte hur det är nu, men när jag köpte fanns inte så många tredjepartsladdare. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De svenska malmtågen (Kiruna) väger runt 8000 ton, inklusive vagnar. Så det där motsvarar mer än 100 malmtåg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Laddaren som medföljt tidigare är exakt utprovad efter ett visst antal modeller, detsamma gäller kablar. Jag har köpt original Apple OEM A1400 ett par stycken som förkortat batteritid samt gjort telefonerna mycket varma när de laddas. 

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det tydligaste budskapet från denna nyhet är väl snarare hur mycket råvaror som går åt i slit-och-släng-hysterin som tech-bolagen exekverar. Om man spar 861 000 ton på att inte skicka med laddare så slösar man samtidigt mycket mer än så på onödiga förpackningar som inte har nån annan uppgift än att förföra köparna. Och kanske 5-10 gånger så mycket råvaror på telefoner som byts ut efter några år för att de har blivit "omoderna".

Samma retorik som om jag tidigare rånade tio tanter om dagen, men nu har jag blivit snäll och rånar bara åtta. Tänk - över 700 färre tanter rånade varje år. Vilken hjälte!

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har knappt använt mobilen på några dagar, en så skön frihetskänsla då mobiltelefoner numera är en ny kroppsdel hos många. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...