Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Att skippa Iphone-laddaren sparar 861 000 ton malm


Nyhetsroboten
 Share

Rekommendera Poster

2 minuter sedan, Alix säger:

Dags att ta bort sladden också. Vänta bara.

Redan efter min andra iPhone har jag fler sladdar och laddare än jag någonsin lär behöva.

Säljaren kan väl tipsa om viktiga tillbehör så att förstagångsköparen får med sig sladd och laddare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, Alix säger:

Dags att ta bort sladden också. Vänta bara.

Jag gissar att det inte gör dig något heller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, mikaellq säger:

Redan efter min andra iPhone har jag fler sladdar och laddare än jag någonsin lär behöva.

Säljaren kan väl tipsa om viktiga tillbehör så att förstagångsköparen får med sig sladd och laddare.

Erbjudas ett litet paket för endast 299. B) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

861 000 ton altså 861 000 000 kg. Min laddare väger ca 40 g. 861 000 000/0,040kg = 21 525 000 000 eller över 21 miljarder laddare per år...... är det bara jag som tycker att nåt inte stämmer....?

Redigerad av Axelman
  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, Axelman säger:

är det bara jag som tycker att nåt inte stämmer....?

Nej, men jag är matematisk idiot, så jag vågar inte skriva något.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Axelman säger:

861 000 ton altså 861 000 000 kg. Min laddare väger ca 40 g. 861 000 000/0,040kg = 21 525 000 000 eller över 21 miljarder laddare per år...... är det bara jag som tycker att nåt inte stämmer....?

Tre nollor för mycket kanske. :fundersam:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Axelman säger:

861 000 ton altså 861 000 000 kg. Min laddare väger ca 40 g. 861 000 000/0,040kg = 21 525 000 000 eller över 21 miljarder laddare per år...... är det bara jag som tycker att nåt inte stämmer....?

Nej, inte bara du. (Min laddare väger för övrigt bara 28 gram, så det blir ännu flera på den vikten.)

42 minuter sedan, mikaellq säger:

Tre nollor för mycket kanske. :fundersam:

Skulle tro det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 timmar sedan, Telly82 säger:

Nej, inte bara du. (Min laddare väger för övrigt bara 28 gram, så det blir ännu flera på den vikten.)

Skulle tro det.

Sen är ju som tidigare påpekats mycket plast. Kanske hälften av vikten är i plast. Så...

861 000 000/0,015 kg = 57 400 000 000 laddare om året. Över femtiosju miljarder laddare om året!?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Siffrorna kanske är det som apple tjänar i kronor när de snålade in på medföljande laddare :)

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I Engadget-länken kan man läsa

Citat

Apple says that one metric ton of components that its disassembly robot Daisy removes from iPhones has as much gold and copper as 150 metric tons of mined ore. 

vilket skulle kunna vara något som feltolkas. Det kanske hade sparats 861000 ton malm. 861000/150=5740.

 

I Apples rapport hittar jag inte teckenkombinationen 861.

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

33 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

I Engadget-länken kan man läsa

vilket skulle kunna vara något som feltolkas. Det kanske hade sparats 861000 ton malm. 861000/150=5740.

 

I Apples rapport hittar jag inte teckenkombinationen 861.

Malm är ordet. Då stämmer det nog.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, Mattiasgbg säger:

Han är ju död.

:fane:

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror det handlar om att Apple vill tjäna pengar på att sälja laddare separat för att tjäna extra pengar, eftersom många tredjeparts produkter förstör batterierna, därmed fler iPhone sålda. 

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Apple skickar inte med laddare och sparar på miljöbelastningen och tjänar pengar på samma gång, så smidigt. Frågan är bara hur många som köper till en laddare? Varje gång jag skaffar ny iPhone säljer jag den gamla med laddare, så jag har inga gamla att förlita mig på.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 timmar sedan, Freudrik säger:

Apple skickar inte med laddare och sparar på miljöbelastningen och tjänar pengar på samma gång, så smidigt. Frågan är bara hur många som köper till en laddare? Varje gång jag skaffar ny iPhone säljer jag den gamla med laddare, så jag har inga gamla att förlita mig på.

Frågan är hur många som köper laddare av Apple? Jag vet inget och dom jag köpt är av bättre kvalitet från andra tillverkare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, mikamar säger:

Det är malm det rör sig om, inte metall. Artikeln har nu uppdaterats av oss.

63C29D44-459E-4146-9246-344481029AAE.jpeg

Jo vi antog det så småningom lite längre upp i meningsutbytet. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Axelman changed the title to Att skippa Iphone-laddaren sparar 861 000 ton malm

Rättat rubriken på tråden. Fast många kommer ju att köpa en laddare så de spar ju inte så mycket som hävdas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...