AndieB Postad 15 april, 2021 Share Postad 15 april, 2021 Laddade ner installationsfilerna för Mojave och Catalina för att skapa en bootbar USB sticka för att installera på en gammal Mac Mini som det snurrat Linux på. Efter skapandet av bootbar USB-sticka så slängde jag Install filerna till papperskorgen och när jag skulle tömma den så får jag felmeddelandet "Åtgärden kunde inte slutföras eftersom objektet 'Install macOS Mojave.app' används." Har provat med att starta om men kan ändå inte ta bort filerna. Har provat ta bort tömma papperskorgen i felsäkert läge, men gick inte. Har provat att köra reparationsläge (Command + R vid boot) och startat Skivverktyget för att kontrollera skivan efter fel, men har inte hjälpt. Vad kan jag göra för att bli av med dessa filerna? Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Telly82 Postad 15 april, 2021 Share Postad 15 april, 2021 (redigerade) Inte så att det är .dmg-filer (disk image) som monteras på skrivbordet även efter uppstart? Annars har jag ingen aning. Hittade denna. Du har testat en del av tipsen, men inte alla: https://www.makeuseof.com/tag/cant-empty-trash-mac-fix/ Redigerad 15 april, 2021 av Telly82 Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Alix Postad 15 april, 2021 Share Postad 15 april, 2021 Undersök vilken process i Aktivitetskontrollen som kan tänkas låsa ”appen”. Eventuellt installd (install daemon). Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
AndieB Postad 15 april, 2021 Författare Share Postad 15 april, 2021 Tackar för input @Telly82. Jag skall vidare undersöka enligt din länk. Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
AndieB Postad 15 april, 2021 Författare Share Postad 15 april, 2021 1 timme sedan, Alix säger: Undersök vilken process i Aktivitetskontrollen som kan tänkas låsa ”appen”. Eventuellt installd (install daemon). Tack @Alix för tipset. Skall undersöka detta. 1 Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
AndieB Postad 16 april, 2021 Författare Share Postad 16 april, 2021 Fick tyvärr inte till det med lösningarna. Det fick bli en omformattering för å bli av med allt. tackar för input med förslag & idéer. 1 Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Solution AndieB Postad 23 november, 2021 Författare Solution Share Postad 23 november, 2021 Hej på Er igen! Hittade lösningen på detta då jag stötte på samma problem igen och ville sjävklart passa på att delge lösningen ifall någon annan dyker på problemet. Det som visade sig ligga och blockera att jag kunde ta bort filerna från papperskorgen är System Integrity Protection, SIP enkelt förkortat. Lösningen för att råda bot på detta ifall du skulle få samma problem är enligt följande: Starta om din Mac Håll ner Cmd.+ R för att komma in i återställningsläge Välj att starta Terminal Vid prompt skriv > csrutil status <enter> Bekräfta att det står enabled. Vid prompt skriv > csrutil disable <enter> Meddelande om att SIP är avstängt och för effekt starta om datorn. Starta om datorn (t.ex. skriv reboot vid prompt) Logga in som vanligt. Ta bort fil eller töm papperskorg (voi la – det borde fungera nu!) Starta om datorn igen och gå in i återställningsläge (Cmd.+ R). Starta terminalen och vid prompt skriv > csrutil enable <enter> Meddelande om att SIP är aktiverat och starta om för att sätta det i effekt. Detta fungerade klockrent för min egen del och jag hoppas att det gör detsamma för dig som lyckats stöta på samma problem och läser detta inlägg. //A 1 Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
boevil Postad 23 november, 2021 Share Postad 23 november, 2021 28 minuter sedan, AndieB säger: Hej på Er igen! Hittade lösningen på detta då jag stötte på samma problem igen och ville sjävklart passa på att delge lösningen ifall någon annan dyker på problemet. Det som visade sig ligga och blockera att jag kunde ta bort filerna från papperskorgen är System Integrity Protection, SIP enkelt förkortat. Lösningen för att råda bot på detta ifall du skulle få samma problem är enligt följande: Starta om din Mac Håll ner Cmd.+ R för att komma in i återställningsläge Välj att starta Terminal Vid prompt skriv > csrutil status <enter> Bekräfta att det står enabled. Vid prompt skriv > csrutil disable <enter> Meddelande om att SIP är avstängt och för effekt starta om datorn. Starta om datorn (t.ex. skriv reboot vid prompt) Logga in som vanligt. Ta bort fil eller töm papperskorg (voi la – det borde fungera nu!) Starta om datorn igen och gå in i återställningsläge (Cmd.+ R). Starta terminalen och vid prompt skriv > csrutil enable <enter> Meddelande om att SIP är aktiverat och starta om för att sätta det i effekt. Detta fungerade klockrent för min egen del och jag hoppas att det gör detsamma för dig som lyckats stöta på samma problem och läser detta inlägg. //A Bra att du återkommer med lösningen! En liten varning bara; se till att du vet vad du raderar, tar man bort fel filer kan det sluta med katastrof. Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
AndieB Postad 24 november, 2021 Författare Share Postad 24 november, 2021 7 timmar sedan, boevil säger: Bra att du återkommer med lösningen! En liten varning bara; se till att du vet vad du raderar, tar man bort fel filer kan det sluta med katastrof. Tack boevil! Du har helt rätt med din varning. Och jag borde haft med det också. Utgick från att säkerhetstänk alltid ligger med, men det är alltid värt att poängtera vikten av att tänka på det och vara försiktig. Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster