Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Kan inte ta bort filer i papperskorgen


AndieB
 Share

Go to solution Solved by AndieB,

Rekommendera Poster

Laddade ner installationsfilerna för Mojave och Catalina för att skapa en bootbar USB sticka för att installera på en gammal Mac Mini som det snurrat Linux på.

Efter skapandet av bootbar USB-sticka så slängde jag Install filerna till papperskorgen och när jag skulle tömma den så får jag felmeddelandet "Åtgärden kunde inte slutföras eftersom objektet 'Install macOS Mojave.app' används."

 

Har provat med att starta om men kan ändå inte ta bort filerna.

Har provat ta bort tömma papperskorgen i felsäkert läge, men gick inte.

Har provat att köra reparationsläge (Command + R vid boot) och startat Skivverktyget för att kontrollera skivan efter fel, men har inte hjälpt.

 

Vad kan jag göra för att bli av med dessa filerna?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte så att det är .dmg-filer (disk image) som monteras på skrivbordet även efter uppstart?

Annars har jag ingen aning.

 

Hittade denna. Du har testat en del av tipsen, men inte alla:

https://www.makeuseof.com/tag/cant-empty-trash-mac-fix/

Redigerad av Telly82
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Undersök vilken process i Aktivitetskontrollen som kan tänkas låsa ”appen”. Eventuellt installd (install daemon).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar för input @Telly82.

Jag skall vidare undersöka enligt din länk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Alix säger:

Undersök vilken process i Aktivitetskontrollen som kan tänkas låsa ”appen”. Eventuellt installd (install daemon).

Tack @Alix för tipset.

Skall undersöka detta.

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fick tyvärr inte till det med lösningarna. 
Det fick bli en omformattering för å bli av med allt. 
 

tackar för input med förslag & idéer. 

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 7 months later...
  • Solution

Hej på Er igen!

 

Hittade lösningen på detta då jag stötte på samma problem igen och ville sjävklart passa på att delge lösningen ifall någon annan dyker på problemet.

 

Det som visade sig ligga och blockera att jag kunde ta bort filerna från papperskorgen är System Integrity Protection, SIP enkelt förkortat.

 

Lösningen för att råda bot på detta ifall du skulle få samma problem är enligt följande:

  1. Starta om din Mac
  2. Håll ner Cmd.+ R för att komma in i återställningsläge
  3. Välj att starta Terminal
  4. Vid prompt skriv > csrutil status <enter>
  5. Bekräfta att det står enabled.
  6. Vid prompt skriv > csrutil disable <enter>
  7. Meddelande om att SIP är avstängt och för effekt starta om datorn.
  8. Starta om datorn (t.ex. skriv reboot vid prompt)
  9. Logga in som vanligt.
  10. Ta bort fil eller töm papperskorg (voi la – det borde fungera nu!)
  11. Starta om datorn igen och gå in i återställningsläge (Cmd.+ R).
  12. Starta terminalen och vid prompt skriv > csrutil enable <enter>
  13. Meddelande om att SIP är aktiverat och starta om för att sätta det i effekt.

Detta fungerade klockrent för min egen del och jag hoppas att det gör detsamma för dig som lyckats stöta på samma problem och läser detta inlägg.

 

//A

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

28 minuter sedan, AndieB säger:

Hej på Er igen!

 

Hittade lösningen på detta då jag stötte på samma problem igen och ville sjävklart passa på att delge lösningen ifall någon annan dyker på problemet.

 

Det som visade sig ligga och blockera att jag kunde ta bort filerna från papperskorgen är System Integrity Protection, SIP enkelt förkortat.

 

Lösningen för att råda bot på detta ifall du skulle få samma problem är enligt följande:

  1. Starta om din Mac
  2. Håll ner Cmd.+ R för att komma in i återställningsläge
  3. Välj att starta Terminal
  4. Vid prompt skriv > csrutil status <enter>
  5. Bekräfta att det står enabled.
  6. Vid prompt skriv > csrutil disable <enter>
  7. Meddelande om att SIP är avstängt och för effekt starta om datorn.
  8. Starta om datorn (t.ex. skriv reboot vid prompt)
  9. Logga in som vanligt.
  10. Ta bort fil eller töm papperskorg (voi la – det borde fungera nu!)
  11. Starta om datorn igen och gå in i återställningsläge (Cmd.+ R).
  12. Starta terminalen och vid prompt skriv > csrutil enable <enter>
  13. Meddelande om att SIP är aktiverat och starta om för att sätta det i effekt.

Detta fungerade klockrent för min egen del och jag hoppas att det gör detsamma för dig som lyckats stöta på samma problem och läser detta inlägg.

 

//A

Bra att du återkommer med lösningen!

En liten varning bara; se till att du vet vad du raderar, tar man bort fel filer kan det sluta med katastrof.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 timmar sedan, boevil säger:

Bra att du återkommer med lösningen!

En liten varning bara; se till att du vet vad du raderar, tar man bort fel filer kan det sluta med katastrof.

 

Tack boevil!

 

Du har helt rätt med din varning. Och jag borde haft med det också. Utgick från att säkerhetstänk alltid ligger med, men det är alltid värt att poängtera vikten av att tänka på det och vara försiktig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...