Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Två olika MacBook Air har plötsligt slutat ladda


user7000
 Share

Rekommendera Poster

Hej!
Har två MacBook Air här hemma, två separata maskiner, med varsin orginal-laddare (magsafe 2). För en vecka sedan började ena datorn få upp att: "Power source power adapter battery not charging", det slog över efter ett tag och den började då ladda igen. För två dagar sedan slutade den ladda helt och har nu långsamt gått mot sin död och kan inte längre starta.

Idag började plötsligt andra maskinen likadant: till en början står det precis samma, "power source: Power Adapter battery not charging", sen slår den över och börjar ladda. Jag blir ju givetvis orolig att den här också håller på att slockna helt nu.

Ett symtom som kom efter ett par dagar på den MacBook:en som nu är död var att lampan på laddaren slutade lysa och slocknade helt, detta hände samtidigt som den inte längre slog över och började ladda. Lampan var helt släckt på laddaren samtidigt som det stod: "Power source: Power Adapter battery not charging"


Jag trodde först att det var något fel på batteriet på ena men nu när den andra börjar exakt likadant känns det väldigt skumt. Datorerna har fungerat fläckfritt fram tills nu. Jag har nollställt smc och startat datorn med att hålla in D och kört en diagnos på adaptern men den hittar inget fel på batteriet eller laddaren. Jag har testat olika uttag och växlat mellan dom olika laddarna, problemet kvarstår.
Datorerna är båda:MacBook Air från 2015, macOS Big Sur version 11.2.3, 8gb ram, intel core i5 1.6ghz.

Är det någon som känner igen det här problemet eller vet vad mer jag kan göra utöver det jag testat hittills?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då jag redan återställt SMC så finns det alltså inget mer jag kan göra än att lämna in den tror du?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du kollat att laddningsportarna och laddkablarnas anslutningar är fria från skräp?

Redigerad av Alix
  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har försökt att rengöra och nu ser det ut som på bilderna nedan. Tror du jag behöver rengöra mer eller ser det ok ut?

 

m1.thumb.jpg.7ecd5fd897bedf95e7ab96af19f4c88f.jpgm2.thumb.jpg.39580d83e2a906534c2a8e9a725d0926.jpgladdre.thumb.jpg.8c200d42d5d62fbcb24cd24dbf93c6e9.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

27 minuter sedan, user7000 säger:

Jag har försökt att rengöra och nu ser det ut som på bilderna nedan. Tror du jag behöver rengöra mer eller ser det ok ut?

Spoiler

 

m1.thumb.jpg.7ecd5fd897bedf95e7ab96af19f4c88f.jpgm2.thumb.jpg.39580d83e2a906534c2a8e9a725d0926.jpgladdre.thumb.jpg.8c200d42d5d62fbcb24cd24dbf93c6e9.jpg

 

 

Kablarna ser okej ut, men portarna ser lite skitiga ut, det svarta menar jag då, särskilt porten till vänster. Gör skiten så att kabelkontakten inte når ända in? Är det en avlagring, eller bara en missfärgning, alltså? Testa om du kan få bort det svarta med en bomullstopp och ett lösningsmedel, typ isopropanol eller kemiskt ren bensin. Söla inte, utan jobba i steg med flera toppar.

Redigerad av Alix
  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren! Jag har rengjort den jag tror du menade var lite skitig, jag tror det bara är "smuts" då det svarta gick bort. Det verkar ju som att datorn känner av laddaren i och med att den säger a tt den är ansluten men ej kan ladda batteriet. Skickar två bilder på hur det ser ut när jag sätter i laddaren:

 

Bild 1, såhär ser det ut direkt när jag sätter i laddaren:

1553306460_notCharging.thumb.jpg.6f259707049f8ed70db6a5345e70f5fd.jpg

 

 

 

Bild 2, efter 5-10 sekunder slår den över till så som det ska se ut:

 

charging.thumb.jpg.eaf51c0bd6801e6f11773dc2eb5e83be.jpg

 

 

Bild 3, rengjord port (problemet kvarstår)

m1.thumb.jpg.c8d6a37d7461a282c6d2891ab3e69e97.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Shit grymt!! Det verkar som att det fungerar, tack snälla!

Har du möjligtvis något tips på hur jag ska göra med den som är död? När jag sätter i laddsladden märker den att den är i men kan inte starta, tar jag ut laddsladden säger den att jag måste sätta in sladden. Den datorn som är död hade bara det som visas på bild 1 i mitt tidigare inlägg, alltså att batteriet inte kan laddas men strömadaptern är i. Strömdadaptern slutade även lysa helt det sista.

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du nvm!! Det har löst sig för båda, körde smc-reset om och om igen och efter mycket tvättande och återställande så har nu tillslut den döde datorn också vaknat och kan ladda. Känns typ som att jag gjort hjärt-och lungräddning på datorn haha.

Tack så mycket för hjälpen!!

  • Gilla 3
  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

FYI: Den MBA som dog men som kom igång laddas inte längre och håller på att slockna igen. Förstår att jag troligtvis måste kolla hårdvaran, tycker bara det är så extremt märkligt att båda datorerna drabbas samtidigt, det är nästan som att dom har "smittat" varandra med något.

En ny grej som händer nu är att ljuset på adaptern långsamt försvagas tills att det släcks helt.

  • Ledsen 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spännings-spik på elnätet som sabbade laddarna?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan ju vara så att batterierna är slut och behöver bytas. Lite osannolikt att båda ger upp samtidigt. Men vad vet man?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Telly82: Tack för tips! Testade en väns laddare som också är till en Air men den fungerade inte där heller. Så verkar inte vara det heller. Men kan berätta att den som började krångla först plötsligt börjat ladda till och från...

 

Axelman: Jo så kan det vara men är det inte lite konstigt att den emellanåt kan ladda upp då?

 

Long story short: Den som gav upp är lite trasig och hade inte tyckt det var konstigt om den gav upp och det verkar vara något som glappar där helt enkelt. Det jag reagerade över var att den andra datorn började samtidigt. För vad är oddsen att få två hårdvaruproblem samtidigt... Men kan ju hända.

Resultatet blir troligtvis att jag byter ut ena till någon annan dator för känns inte så värt att lämna in den. Vad som är problemet får nog förbli ett mysterium.

Tack för hjälpen allihop! :)

 

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...