Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Få upp farten på min Imac


ACI
 Share

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har en Imac (21,5-inch, 2017)

Processor 2,3 GHz Dual-Core Intel Core i5

Grafik Intel Iris Plus Graphics 640 1536 MB

macOS Catalina

Version 10.15.7

 

Min fråga är om någon av er vet om och i så fall hur man kan "snabba på" den, jag tycker att den är så seg.

Tack på förhand!

ACI

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Seg Mac kan bero på nått så enkelt som att hårddisken är överfull. Räkna med att ha minst 20 GB ledigt då OS X kräver en del utrymme för processer i det dolda som indexering och defragmentering, läsning och skrivning av tillfälliga filer/chachefiler. Mellan 20 och 10 GB ledigt är farozonen där datorn kan börja sega ihop på allvar. Under 10 GB ledigt är det mest tur om den överhuvudtaget fungerar….. I praktiken bör det finnas 50 GB så man kan ladda ner och skapa utan att utrymmet tar slut på en gång.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Säker start - lätt städning som fixar småstrul. Åtgärd No1 om Macen inte är sig lik.

 

1. Håll ner Shift och starta om eller upp datorn tills du ser förloppsindikatorn.

2. Låt datorn jobba klart.

3. Logga in.

4. Starta om som vanligt.

Redigerad av Axelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 minuter sedan, ACI säger:

Hej!

Jag har en Imac (21,5-inch, 2017)

Processor 2,3 GHz Dual-Core Intel Core i5

Grafik Intel Iris Plus Graphics 640 1536 MB

macOS Catalina

Version 10.15.7

 

Min fråga är om någon av er vet om och i så fall hur man kan "snabba på" den, jag tycker att den är så seg.

Tack på förhand!

ACI

Du nämner inte vilket typ av hårddisk du har. Inte heller mängden RAM-minne. OM det tar längre tid än vanligt att starta datorn, program, öppna filer eller spara så kan hårddisken vara felaktig.

...

Om du upplever "badbollar" och lagg i program eller spel är det troligen för lite RAM-minne.

...

Du kan inte uppgradera mer än hårddisken till en SSD om du inte har en sådan. Men den blir som en vitamininjektion.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Använd iCloud och optimera lagringen på din Mac.
Jag prenumererar på 200 GB för, vad var det, 29 spänn i månaden och tycker att det är värt varenda krona.

 

optimering.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Skulle gissa att det rör sig om en HDD (5400 rpm).

 

Hur länge har du haft den, och var är den köpt? Modellen med HDD utgick i höstas från Apple sortiment, och nu kommer den med 256 GB SSD som standard, vilket åtminstone är snabbt om än i minsta laget vad gäller utrymme.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade liknande problem, superseg och tog lång tid att bara starta upp. Fick tips här på forumet (av bla Axelman) att skippa HDD och köra via en SSD istället. Så köpte en Samsung T5 500 GB för ca 1000 kr för att testa och nu funkar den finfint. Var lite meck för mig som inte är så haj men hittade bra filmer på Youtube. 

Lycka till!

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...