Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Fel på ny SSD


norda72
 Share

Rekommendera Poster

Jag har en ny 4 TB SSD i min Mac Pro 5.1. Det är en Samsung 860 EVO. Har upplevt att datorn varit seg trots den nya disken. Gjorde en kontroll med appen DriveDx och det visade sig att den har ett för mig okänt fel som heter UDMA CRC Error Count. Enligt appen ska det vara problem med överföringen av data mellan moderkortet och disken, som sitter på ett pci-e-kort för att uppnå maximal hastighet. Jag testade den även i en av de vanliga hårddiskplatserna med samma resultat. Troligen blir skivan slöare av det här räknefelet. Finns något man kan göra? Jag var korkad nog att köpa skivan på eBay och nu är säljaren ’’försvunnen’’ och jag får aldrig tillbaka pengarna (ca 4 500 kr). Men det får jag leva med. Se bifogad bild för mer information.

Screenshot SSD in Mac Pro 2012.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det står bokstavligen att kabeln är problemet. Vet inte hur ackurat det är, men, har du testat en annan kabel?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att döma av texten eller siffrorna är det inget fel på SSD:n utan den lirar helt enkelt inget vidare med din dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aktivera TRIM om du inte redan gjort det för att se om det gör någon skillnad.

Vet inte vad du kör för version av macOS men normalt aktiveras det med terminalkommandot:

 

sudo trimforce enable

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stereotypen

Är det en 2,5" sata anslutning - så passar den att testa i flertalet äldre datorer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stereotypen

Betalade du med Paypal så har du chans att få tillbaka en del pengar eller alltihop.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet ej vilken kabel jag ska byta. Så jag har inte bytt den. Jag lät Elon Ljud & Bild kolla den i sin datorverkstad men de fick också problem, de kunde inte genomföra en test korrekt på grund av något som hände under testet. Allt stannade upp/hängde sig. Jag har en 2 TB som jag använder nu, en Samsung 850 EVO. Den har inga problem. Men den första SSD:n jag köpte, Samsung 850 EVO 1 TB, har även den detta problem, vilket jag upptäckt först nu (köpet gjordes 2015).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är de här 2,5"-diskarna med SATA för långsamma för dagens datorflöden? Den har ju bara runt 540 Mb/s både läsa och skriva medan de nya M.2-stickorna har upp till 6 000 Mb/s. Jag har omfattande problem i Adobe CC-programmen med badbollar och mycket långsam prestanda. Dreamweaver är en mardröm. Jag kör med Mojave 10.14.6 med grafikkortet AMD Radeon RX570. Jag har även testat open core och Big Sur men det var inte optimalt. Grundproblemet är datorn och dess teknik som vid det här laget passerat bäst före-datum. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du kört ett hastighetstest?

Testa med Blackmagic Disk Speed Test

 

Hittar du gratis i App Store

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla om den har senaste firmware: https://www.samsung.com/semiconductor/minisite/ssd/download/tools/

 

Direktlänk till iso för mac: https://s3.ap-northeast-2.amazonaws.com/global.semi.static/SAMSUNG_SSD_860_EVO_200217/FW/F1EACA63909EC0059B675B9E5CDE3AA96C4A2D752FB6B7B27C8E0CC4025411BA/Samsung_SSD_860_EVO_RVT04B6Q_Mac.iso

 

Ska vara RVT04B6Q. Jag hade RVT01B6Q så det passar bra att uppdatera (fast jag har inga problem).

 

Manual: https://downloadcenter.samsung.com/content/FM/201710/20171030110819064/Samsung_SSD_Firmware_Update_Utility_User_Manual_English.pdf

 

Jag uppdaterade nyss utan trassel.

 

Redigerad av Alix
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar! Ska kolla upp varje tips.

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Funderar på om jag ska öppna plånboken igen för en SSD-adapter på vilken man kan installera M.2-minnen. OWC säljer en som har plats för 4 minnen. Den kostar drygt 3 000 kr + frakt. Med minne kan den kosta upp till 40 000 kr om man väljer 16 TB, men det ska jag inte ha. Om jag beställer bara adaptern/kortet borde man kunna välja vilken sorts minne man vill ha sen. Här är aktuell produkt: https://macpatric.com/collections/owc/products/owc-accelsior-4m2

Hastigheten bör bli runt 1 500 Mb/s i Mac Pro 5.1. Det är ungefär tre gånger den jag har nu. Vad kostar då minnena? 4 TB ca 7 000 kr. Exempel: https://www.inet.se/produkt/4302212/corsair-force-mp400-4tb

Undrar om segheten i Adobe-apparna skulle försvinna?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 timmar sedan, norda72 säger:

Här är en länk där man avråder från 860-serien i Mac. Det ska vara OWC i stället.

 

https://discussions.apple.com/thread/250087791

Det finns bara hårddiskar. Alla kör med samma protokoll för annars skulle det inte fungera. Det enda som skiljer mellan hårddiskar och Mac/Pc är formateringen dvs den förberedelse man gör för att kunna hänga upp OS-et. Allt annat i SSD-n är internt hur den hanterar data och vilken teknik den använder. Datorn vet inte om detta utan skickar och hämtar data oavsett SSD eller mekanisk disk, Samsung eller OWC. Det finns trådar som avråder från OWC också.....

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gällande hastigheten är det knappt att den kommer över 500 Mb/s-gränsen, landar ibland på 490 när det gäller att skriva. Läsa är bättre, runt 520 Mb/s. Antalet data transfer errors har ökat till 427.

Skärmdump Mac Pro 5.1 Black Magic Disk speed test 20210415.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gällande firmware så har jag laddat ner två filer. Båda har filformatet iso. Går inte att öppna. Filsystemet går inte att ansluta står det i ett felmeddelande. Unibootin har jag också laddat ner men inte testat. 

Samsung Magician finns bara för PC. Hela världen är PC-anpassad och jag har Mac. Snart till den jag säger ’’hej, och tack’’.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, norda72 säger:

Unibootin har jag också laddat ner men inte testat.

För Mac krävs det att du använder Unetbootin. Det står i manualen*. Där står också hur du går tillväga*. Manualen har jag redan länkat till. Du ska använda endast denna iso (direktlänk).

 

*Unetbootin är dock inte signerad så den måste du högerklicka på och välja öppna.

 

dump.png.13798b5aaee51db760a5321015014093.png

Du bootar från USB-stickan genom att hålla nere alt vid uppstart och välja EFI Boot. Därefter får du upp en terminalmiljö där du följer en del steg, det går sedan snabbt att uppdatera. Ta backup först, givetvis.

Redigerad av Alix
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, norda72 säger:

Gällande hastigheten är det knappt att den kommer över 500 Mb/s-gränsen, landar ibland på 490 när det gäller att skriva. Läsa är bättre, runt 520 Mb/s. Antalet data transfer errors har ökat till 427.

 

Spoiler

Skärmdump Mac Pro 5.1 Black Magic Disk speed test 20210415.jpg

 

Det där är fullt normala siffror för Sata 3-gränssnittet. Att det uppstår ”transfer errors” anser jag vara redundant information, det sker hela tiden. Om jag skulle gissa med viss rimlighet så har du en dator som är övermoddad vid det här laget, och som sammantaget inte kan göra det jobb du förväntar dig av den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken CPU och GPU sitter i maskinen? Inte säkert att disken är en flaskhals och även om det skulle vara den största flaskhalsen just nu, så kommer bara någon av de andra komponenterna bli en flaskhals om du uppgraderar till M2. Vill du ha topprestanda är det kanske dags för en ny maskin.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 months later...

Ursäkta sent svar men detta är det som gäller: Det sitter dubbla processorer (2x 3,06 GHz, 12-core) och 128 GB RAM i den samt AMD Radeon RX 570 8 GB. Antalet överföringsfel är nu nästan 700. Jag har frågat Samsung i Storbritannien (där är skivans serienummer beläget) om jag får byta ut den, och det skulle gå bra bara jag gör det någon gång, men då måste jag överföra allt till 2 GB-skivan så jag börjar tveka. Det är för besvärligt. 

Ja datorn skulle bytas men det verkar som om jag nått vägens ände med Mac, mycket på grund av priserna. Har så klart funderat på att bygga Hackintosh men den eran är snart slut i och med övergången till ARM. Det sägs att varken Nvidia eller AMD-grafik kommer att passa i framtiden, det blir även grafik från Apple. Det blir en sån världsfrånvänd sekt så jag tror jag sticker medan tid är. Man stänger dörren till tredjepartstillverkare helt, om man får tro en video på youtube. Det låter också som att allt blir extremt dyrt och att man måste in till verkstad för minsta fel eller uppgradering av hårdvaran.

Jag jobbar med grafisk design, både i layoutprogram och för webben och använder InDesign, Photoshop och Dreamweaver. Måste ha en dator som klarar detta. 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...
2021-10-07 19:19, norda72 säger:

Ursäkta sent svar men detta är det som gäller: Det sitter dubbla processorer (2x 3,06 GHz, 12-core) och 128 GB RAM i den samt AMD Radeon RX 570 8 GB. Antalet överföringsfel är nu nästan 700. Jag har frågat Samsung i Storbritannien (där är skivans serienummer beläget) om jag får byta ut den, och det skulle gå bra bara jag gör det någon gång, men då måste jag överföra allt till 2 GB-skivan så jag börjar tveka. Det är för besvärligt. 

Ja datorn skulle bytas men det verkar som om jag nått vägens ände med Mac, mycket på grund av priserna. Har så klart funderat på att bygga Hackintosh men den eran är snart slut i och med övergången till ARM. Det sägs att varken Nvidia eller AMD-grafik kommer att passa i framtiden, det blir även grafik från Apple. Det blir en sån världsfrånvänd sekt så jag tror jag sticker medan tid är. Man stänger dörren till tredjepartstillverkare helt, om man får tro en video på youtube. Det låter också som att allt blir extremt dyrt och att man måste in till verkstad för minsta fel eller uppgradering av hårdvaran.

Jag jobbar med grafisk design, både i layoutprogram och för webben och använder InDesign, Photoshop och Dreamweaver. Måste ha en dator som klarar detta. 

 

Denna guide har hjälpt mig mycket:

 

https://blog.greggant.com/posts/2018/05/07/definitive-mac-pro-upgrade-guide.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...