Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Önskar installationshjälp med Virtual box till Big sur med usb enhet


Quantum
 Share

Rekommendera Poster

Är helt grön på Virtual box, tacksam för all hjälp jag kan få, vilken programvara jag behöver och hur jag ska göra för att installerar VB. Jag kommer att använda en USB enhet som måste köras i  windowsmiljö.  Ska installera på min pro 16"  Big. Sur. Jag har redan en windows lisens som jag laddat ned till min dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måste du använda just VirtualBox? Enklast kanske är att du använder Macens inbyggda BootCamp. Starta BootCamp och följ instruktionerna. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vill tipsa om att Vmware Fusion Player är numera gratis för privat bruk. Jag har tidigare kört Virtual box som jag tyckte var bra men jag upplevde att Vmware Fusion Player har bättre prestanda samt bättre stöd för drivrutiner för Windows.

 

https://my.vmware.com/web/vmware/evalcenter?p=fusion-player-personal

 

 

Redigerad av CLS
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 timmar sedan, polken säger:

Måste du använda just VirtualBox? Enklast kanske är att du använder Macens inbyggda BootCamp. Starta BootCamp och följ instruktionerna. 

Om jag har förstått det rätt så måste man väl starta om och logga ut emellan MAC o PC. Jag har använt parralells tidigare och vill ha så jag kan svepa mellan mac o windows snabbt

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 timmar sedan, polken säger:

Måste du använda just VirtualBox? Enklast kanske är att du använder Macens inbyggda BootCamp. Starta BootCamp och följ instruktionerna. 

Då måste jag väl omstarta mac, jag vill ha som Parralells att svepa mellan pc o mac

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Quantum säger:

Om jag har förstått det rätt så måste man väl starta om och logga ut emellan MAC o PC. Jag har använt parralells tidigare och vill ha så jag kan svepa mellan mac o windows snabbt

 

Ja, det är riktigt. Då är det bättre att du använder en virtuell lösning. Parallels är ju riktigt bra. Jag använder det själv och är nöjd. Kostar lite grann men vill man ha en bra funktion så är i alla fall jag beredd att betala för den. En fördel med Parallels är att man kan köra virtuellt mot en BootCamp-installation. Då kan man snabbväxla när man har behov av det eller starta om datorn i BootCamp-Windows när men behöver full prestanda för t ex Windows-spel eller annat krävande. Så min rekommendation är Parallels.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, polken säger:

Ja, det är riktigt. Då är det bättre att du använder en virtuell lösning. Parallels är ju riktigt bra. Jag använder det själv och är nöjd. Kostar lite grann men vill man ha en bra funktion så är i alla fall jag beredd att betala för den. En fördel med Parallels är att man kan köra virtuellt mot en BootCamp-installation. Då kan man snabbväxla när man har behov av det eller starta om datorn i BootCamp-Windows när men behöver full prestanda för t ex Windows-spel eller annat krävande. Så min rekommendation är Parallels.

Som jag förstår det så fungerar Virtual Box som Paralells? Jag har tidigare kört paralells o därför tänkte jag prova VB 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 timmar sedan, CLS säger:

Jag vill tipsa om att Vmware Fusion Player är numera gratis för privat bruk. Jag har tidigare kört Virtual box som jag tyckte var bra men jag upplevde att Vmware Fusion Player har bättre prestanda samt bättre stöd för drivrutiner för Windows.

 

https://my.vmware.com/web/vmware/evalcenter?p=fusion-player-personal

 

 

Har du kört VB? Vet du skillnad mellan VB och Vmware FP 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kör Parallels och VMware, har provat Virtualbox ibland men även om jag tilltalas av att det är cross-platform, gratis, osv, så måste jag nog säga att det har varit lättare att få sakerna att funka i Parallels och VMware - som ju blivit gratis helt plötsligt. Svettigt för Parallels antar jag, med VMware som gratisalternativ numera - om man inte använder det kommersiellt... (Lägger in en reservation för att jag tycker Parallels haltar lite i Linux-stöd, men det kanske gäller även VMware, fast det är ju inte så relevant i denna tråd)


Ett tips kan vara att installera Windows utan att ange licens först, och prova så det verkligen funkar innan man "registrerar" Windows. Fast det brukar ju gå att flytta licensen antar jag, men det är ju ett onödigt steg man kan undvika om man efter någon dag vill installera i en annan virtuell miljö. 

För den intresserade, och arkivet, kör jag Parallels _12_ på min stationära dator då det tycks vara sista versionen som kan boota direkt från bootcamp-partition (i mitt fall riktig Windowsinstallation på PC, på separat SSD)  som inte ligger på samma disk som MacOS, och orsaken till att jag kör VMware är att kunna scanna optiska diskar med Opti Drive Control vilket inte tycks gå under Parallels. På min Macbook Pro kör jag Parallels 15, bootar fint från Bootcamp också.

Redigerad av poi ran
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

26 minuter sedan, poi ran säger:

Jag kör Parallels och VMware, har provat Virtualbox ibland men även om jag tilltalas av att det är cross-platform, gratis, osv, så måste jag nog säga att det har varit lättare att få sakerna att funka i Parallels och VMware - som ju blivit gratis helt plötsligt. Svettigt för Parallels antar jag, med VMware som gratisalternativ numera - om man inte använder det kommersiellt... (Lägger in en reservation för att jag tycker Parallels haltar lite i Linux-stöd, men det kanske gäller även VMware, fast det är ju inte så relevant i denna tråd)


Ett tips kan vara att installera Windows utan att ange licens först, och prova så det verkligen funkar innan man "registrerar" Windows. Fast det brukar ju gå att flytta licensen antar jag, men det är ju ett onödigt steg man kan undvika om man efter någon dag vill installera i en annan virtuell miljö. 

För den intresserade, och arkivet, kör jag Parallels _12_ på min stationära dator då det tycks vara sista versionen som kan boota direkt från bootcamp-partition (i mitt fall riktig Windowsinstallation på PC, på separat SSD)  som inte ligger på samma disk som MacOS, och orsaken till att jag kör VMware är att kunna scanna optiska diskar med Opti Drive Control vilket inte tycks gå under Parallels. På min Macbook Pro kör jag Parallels 15, bootar fint från Bootcamp också.

Trevligt, alltid intressant att få höra dom som provat flertalet miljöer. Själv har jag bara kört Para.. och det var enkelt när man bara behöver att byta fönster för att köra i Win milö. Jag har hört att VB är mycket stabilt och jag måste använda en USB enhet i windows för att det installerade win programmet ska kunna funka. Licensnyckel till  programmet är inbyggt i en USB enhet. VB hade en speciell version om man använde en USB enhet eller så fatta jag det fel när jag skummade igenom info.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Quantum säger:

Har du kört VB? Vet du skillnad mellan VB och Vmware FP 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Quantum säger:

Har du kört VB? Vet du skillnad mellan VB och Vmware FP 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 timmar sedan, Quantum säger:

 

Ja, jag har kört VB men prestandan var avsevärt bättre i Vmware FP

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för info, jag kommer endast att använda ett program o endast uppdatera programmet via internet ca var annan månad. Programmet kräver inge större minne. Så vem är enklast att installera och använda tycker du? mvh Anders 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2021-04-07 18:16, polken säger:

Ja, det är riktigt. Då är det bättre att du använder en virtuell lösning. Parallels är ju riktigt bra. Jag använder det själv och är nöjd. Kostar lite grann men vill man ha en bra funktion så är i alla fall jag beredd att betala för den. En fördel med Parallels är att man kan köra virtuellt mot en BootCamp-installation. Då kan man snabbväxla när man har behov av det eller starta om datorn i BootCamp-Windows när men behöver full prestanda för t ex Windows-spel eller annat krävande. Så min rekommendation är Parallels.

Jag undrar om jag behöver starta om datorn varje gång om jag använder VB eller är det bara att skifta fönster mellan programmen som i man gör när man använder Parallels? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...