Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Återskapade mejl på min Mac


CLS
 Share

Rekommendera Poster

Jag ville testa Mac mail och ställde in mitt mailkonto i appen. Varje gång jag skickar iväg ett mail skapar appen en folder under "På min Mac" som heter "Återskapade mejl".

Varför händer detta? jag ser att mailet går iväg som det skall. Jag har googlat en hel del och en lösning skulle vara att bygga om maillådan. Detta har jag testat utan det har hjälpt.

 

Någon som har en bra idé hur man fixar detta, eller måste jag gå tillbaka till Outlook igen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det för typ av konto? IMAP, Microsoft, Apple eller google?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

IMAP

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 minuter sedan, CLS säger:

IMAP

ok, hur vill mailleverantören ann root-mappen ska se ut? Stämmer den med din inställning?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur menar du?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 timmar sedan, CLS säger:

Hur menar du?

Du hittar det under Avancerat i kontoinställningar och heter prefix för sökväg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det står inget i fältet under "prefix för sökväg". Kan det vara det som är problemet? vad skall stå där? under "Värdnamn" står det mail.ownit.nu

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, lappen71 säger:

 

Lösningen i länken är att bygga om mail-foldrarna. Detta har jag redan provat och det hjälpte inte. Så det är något annat som händer när jag skickar ett mail. Mailen går iväg men att det samtidigt skapas en återskapade mejl-låda utan anledning.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, CLS säger:

Lösningen i länken är att bygga om mail-foldrarna. Detta har jag redan provat och det hjälpte inte. Så det är något annat som händer när jag skickar ett mail. Mailen går iväg men att det samtidigt skapas en återskapade mejl-låda utan anledning.

 

13587976_Skrmavbild2021-04-04kl_22_53_08.thumb.png.837d444aa51563c92975ba561a9bc859.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 minuter sedan, lappen71 säger:

13587976_Skrmavbild2021-04-04kl_22_53_08.thumb.png.837d444aa51563c92975ba561a9bc859.png

Har testat att ta bort kontot flera gånger. Men tack för tipset ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har suttit i timme med få rätt på Mac mail. Jag ger upp nu. Tack för ni som har försökt hjälpa mig :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stereotypen

Jag har lite av samma problem - de dyker dock upp i ett "konto" som heter "På min Mac".

Brukar radera mapparna bara.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, Stereotypen säger:

Jag har lite av samma problem - de dyker dock upp i ett "konto" som heter "På min Mac".

Brukar radera mapparna bara.

Förstår inte hur det kan hända om man har ett IMAP-konto?

Måste vara så att ni har valt att ha en Brevlåda lokalt lagrad som sen synken med IMAP-servern går fel. Därför som Mail återskapar breven.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stereotypen

Kan detta bero på att man har iCloud Mail avaktiverad.......

Och då återskapas de i datorn istället....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, Stereotypen säger:

Kan detta bero på att man har iCloud Mail avaktiverad.......

Och då återskapas de i datorn istället....

På min är iCloud Mail aktiverad. Polken frågade innan om vad det står under konto -> avancerat -> prefix för sökväg. I det fältet är det tomt. Jag har testat skriva Inbox, sent messages etc. men dessa återskapade mail dyker upp ändå.

 

Jag undrar vad det är så speciellt i Mac Mail jämfört med andra mail-klienter, för det fungerar helt klanderfritt i de andra klienterna. Jag vill tilläga att jag kör MacOS Big Sur beta 6, om det har någon betydelse.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 timmar sedan, CLS säger:

Lösningen i länken är att bygga om mail-foldrarna. Detta har jag redan provat och det hjälpte inte. Så det är något annat som händer när jag skickar ett mail. Mailen går iväg men att det samtidigt skapas en återskapade mejl-låda utan anledning.

 

Vilken brevlåda byggde du om förresten?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2021-04-03 09:22, CLS säger:

Jag ville testa Mac mail och ställde in mitt mailkonto i appen. Varje gång jag skickar iväg ett mail skapar appen en folder under "På min Mac" som heter "Återskapade mejl".

Händer för mig ibland, brukar då vara att brevlådan hos Telia jag kör IMAP mot är full, så jag får flytta lite mail från ”inkorg” och ”skickat” till en annan mapp på min mac för att skapa plats.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, lappen71 säger:

Vilken brevlåda byggde du om förresten?

Förstår inte definitionen "Brevlåda", är det alla undermappar eller kontot i sig? Jag har provat att "bygga om" under varje mapp i kontot.

 

Jag struntar i det nu och går tillbaka till Outlook. Jag gillade designen i Mac Mail, synd att det inte går att använda. Att plocka bort "Återskapande mejl-lådor efterhand som de dyker upp är inte acceptabelt för min del.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 minuter sedan, CLS säger:

Förstår inte definitionen "Brevlåda", är det alla undermappar eller kontot i sig? Jag har provat att "bygga om" under varje mapp i kontot.

 

Jag struntar i det nu och går tillbaka till Outlook. Jag gillade designen i Mac Mail, synd att det inte går att använda. Att plocka bort "Återskapande mejl-lådor efterhand som de dyker upp är inte acceptabelt för min del.

812933485_Skrmavbild2021-04-05kl_12_07_39.thumb.png.4555a442d415b7430f923db836459fa8.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, CLS säger:

Jag vill tilläga att jag kör MacOS Big Sur beta 6, om det har någon betydelse.

Det kan absolut ha betydelse. Beta-versioner är alltid behäftade med problem. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...