Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hur mycket ryms på en DVD egentligen?


Dr Veppa

Rekommendera Poster

Jag undrar hur mycket som ryms på en DVD? Tittar man på en film så kan det ju vara runt 7 GB, men ska man bränna en själv så ryms det bara strax under 5 GB. Hur kan filmbolagen pressa in så mycket data på sina skivor?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4,7 GB är vad som ryms på en DVD-R som man kan bränna.

Filmbolagen bränner inte sina DVD. De kan också använda sig av flerlagers-tekniken. Med tex två lager ryms det i stort sett dubbelt så mycket på en sida.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En normal DVD rymmer 4,7 GB, dvs. ca. 4,3 GB på riktigt...

 

Att filmer normalt ligger på 7 gb beror på att filmbolagen kan pressa skivorna med dubbla lager. Detta kan man tyvärr inte (ännu) göra med vanliga DVD brännare. Vilket gör att vill du kopiera en DVD film kommer du likt förbannat att tappa lite kvalitét...

 

 

Läs mer på http://www.minhembio.com/dvdspecial.asp

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

eller skippa allt bounus material å menyer.. :eeeh:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror filmbolagen får in 9 gig på sina skivor. Ska man kopiera en DVD (som man äger själv och för backup) och sedan bränna den på en DVD-R så finns det program som komprimerar filmen så den ryms. DVO2ONE tror jag det hette.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En vanlig DVD-R skiva som du köper i handeln är märkt 4.7 men i verkligheten så ryms det bara 4.37 GB. De vanligaste felen man får när man bränner en DVD-skiva är nämligen när man klämmer in mer än just den storleken. Sen kan man ju fundera var de övriga dryga 300 MB tar vägen.

 

Filmer som man köper brukar vara "dubbla" och rymma kring 7-9 GB av data.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att en del DVD-filmer är 6/7/8 Gb stor är inte längre något problem.

 

 

Använd DVD2One. Programet fungerar klockrent! Menyer, ljudspår (5.1 och/eller DTS) etc. blir som på den riktiga filmen. Bilden komprimeras men du ska gå med lupp för at se faktisk kvalitéförlust på bilden.

 

 

Kom ihåg att bara säkerhetskopiera egna filmer...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...