Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Mac Mini för att redigera 4k BRAW??


Grandemo
 Share

Rekommendera Poster

Hej på er!!

Jag har precis fått min nya Blackmagic-kamera och jag är ivrig att börja göra filmer!
Jag är bara lite orolig att min dator inte kommer att palla med när det kommer till att redigera filmerna - och undrar om jag behöver skaffa mig en ny dator, och i så fall vilken...
hoppas någon kan ge mig råd i frågan.


Min dator just nu:

MacBook Pro (Retina, 15 tum, 2015)
Processor: 2,2 GHz Intel Core i7
Minne: 16 GB 1600 MHz DDR3
Startdisk: Macintosh HD
Grafik: Intel Iris Pro 1536 MB

Jag tror att jag kommer att filma mestadels i 4K BRAW 5: 1 eller Q0. Min plan är att redigera i Premiere Pro (och kanske färgkvalitet i DaVince) Min budget är begränsad och jag har tittat på den nya Mac Mini M1 (16 GB).

Har någon någon erfarenhet av den? Skulle det vara ett steg framåt från min nuvarande situation? Och vilka andra alternativ finns det? Vilken iMac behöver jag för att verkligen kunna redigera mina videor problemfritt. Tacksam för alla tips och alla råd jag kan få!

/Emil

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kretsloppan Lindeman

Hej, 

 

Om man utgår från det du har idag kommer den nya Mac Mini M1 att vara ett lyft och det kommer att bli ännu bättre allteftersom tiden går och mjukvaran kommer att bli optimerad.

 

Det bör dock nämnas att nya versioner av iMac, Mac Book Pro och Mac Pro är på gång, förhoppningsvis inom en snar framtid (iMac lär vara en av de första ut, så det är en god idé att vänta lite om du vill ha en iMac istället).

 

När det gäller mjukvaran avråder jag från dig att köra Premiere och istället titta på Apples egna Final Cut Pro eller Davinci Resolve. Bäst prestanda får du i nuläget med Final Cut Pro, men Resolve ligger inte långt efter.

 

Final Cut kostar 3695 kr inkl. moms MEN du betalar bara en gång för det, inga årliga kostnader eller månadskostnader som med Adobes program, vilka snabbt blir en överstigande kostnad. (Jag köpte mitt Final Cut Pro X 2011 och har fortfarande inte betalat en krona mer trots löpande uppdateringar, sjukt prisvärt.)

 

Läs mer här: Final Cut Pro »

 

Adobes Premiere är dessutom ingen höjdare i Mac-versionen - alla Adobe-programmen är mer eller mindre buggiga, utnyttjar datorns kraft dåligt (även i Windows, men värst på Mac) och de är riktigt sena med uppdateringar, som ibland introducerar nya buggar. 

 

Så om du av någon annan anledning helst vill köra Premiere, är det mycket bättre att köpa en Windows PC, sorry men så är det (for the record jobbar jag med Adobe-programmen professionellt i både Mac OS & Windows).


"Every app that comes with Mac, and every app made by Apple, is optimized for M1.

Fly through tasks with Final Cut Pro, like rendering a complex timeline up to 6x faster.12 
Incredibly fast and more capable than ever, native apps are the most powerful apps for M1.  

Many developers are already delivering new apps with game‑changing performance and capabilities. Like color‑correcting 6K video — in real time — with Blackmagic DaVinci Resolve."

 

 

Redigerad av Kretsloppan Lindeman
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, Kretsloppan Lindeman säger:

Hej, 

 

Om man utgår från det du har idag kommer den nya Mac Mini M1 att vara ett lyft och det kommer att bli ännu bättre allteftersom tiden går och mjukvaran kommer att bli optimerad.

 

Det bör dock nämnas att nya versioner av iMac, Mac Book Pro och Mac Pro är på gång, förhoppningsvis inom en snar framtid (iMac lär vara en av de första ut, så det är en god idé att vänta lite om du vill ha en iMac istället).

 

När det gäller mjukvaran avråder jag från dig att köra Premiere och istället titta på Apples egna Final Cut Pro eller Davinci Resolve. Bäst prestanda får du i nuläget med Final Cut Pro, men Resolve ligger inte långt efter.

 

Final Cut kostar 3695 kr inkl. moms MEN du betalar bara en gång för det, inga årliga kostnader eller månadskostnader som med Adobes program, vilka snabbt blir en överstigande kostnad.
(Jag köpte mitt Final Cut Pro X 2011 och har fortfarande inte betalat en krona mer trots löpande uppdateringar, sjukt prisvärt.)

 

Adobes Premiere är dessutom inga höjdare i Mac-version - alla Adobe-programmen är mer eller mindre buggiga, utnyttjar datorns kraft dåligt (även i Windows, men värst på Mac) och de är riktigt sena med uppdateringar, som ibland introducerar nya buggar. 

 

Så om du av någon annan anledning helst vill köra Premiere, är det mycket bättre att köpa en Windows PC, sorry men så är det (for the record jobbar jag med Adobe-programmen professionellt i både Mac OS & Windows).


"Every app that comes with Mac, and every app made by Apple, is optimized for M1.

Fly through tasks with Final Cut Pro, like rendering a complex timeline up to 6x faster.12 
Incredibly fast and more capable than ever, native apps are the most powerful apps for M1.  

Many developers are already delivering new apps with game‑changing performance and capabilities. Like color‑correcting 6K video — in real time — with Blackmagic DaVinci Resolve."

 

Final Cut Pro »

Stort tack för bra svar!

Det du säger är i linje med hur jag uppfattat situationen.
Egentligen är enda anledningen för mig att jobba i Premiere ren vana. Och att jag även jobbar mycket i Photoshop och den kombon är ju smidig. Hur funkar det med Final Cut? Antar att man inte kan infoga Photoshop-filer där?

Om jag skulle ta ett steg längre på Apple-fronten än mac mini, vad blir det då?
En iMac 27 ”5K Retina MXWV2 - hur står den sig?

/Emil



 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, Grandemo säger:

Om jag skulle ta ett steg längre på Apple-fronten än mac mini, vad blir det då?
En iMac 27 ”5K Retina MXWV2 - hur står den sig?

iMac'en är snabbare än mini'n vid videoredigering, dock kräver iMacen mer ram än mini'n då minneshanteringen ser annorlunda ut Intelmaskinerna. Enligt mig är inte prestandaskillnaden mellan mini och iMac så stor att det är värt 3x mer pengar för en hobbymaskin. Jag hade kört på befintlig dator fram till Apple släpper mer kraftfulla ARM-chip. Dessa släpps snart, förmodligen inom ett halvår.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

41 minuter sedan, pajj säger:

iMac'en är snabbare än mini'n vid videoredigering,

Är den verkligen det?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 minuter sedan, lappen71 säger:

Är den verkligen det?

Jag har inte kollat videon. Men... M1 vinner förmodligen på de områden hårdvaruacceleration finns implementerat, och förlorar där det inte finns - eftersom den bara har 4 högpresterande kärnor.

Nästa propeller Apple släpper kommer förmodligen ha fler högpresterande kärnor och därmed piska andra processorer med samma antal kärnor, ordentligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

17 timmar sedan, Grandemo säger:

Stort tack för bra svar!

<SNIP>

Och att jag även jobbar mycket i Photoshop och den kombon är ju smidig. Hur funkar det med Final Cut? Antar att man inte kan infoga Photoshop-filer där?

<SNIP>
/Emil



 

Varför antar du att Photoshop-filer inte fungerar med FCP?

Se https://www.apple.com/final-cut-pro/specs/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 timmar sedan, pajj säger:

Nästa propeller Apple släpper kommer förmodligen ha fler högpresterande kärnor och därmed piska andra processorer med samma antal kärnor, ordentligt

Med största säkerhet ja :)?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, lappen71 säger:

Med största säkerhet ja :)?

Och när kan vi vänta oss denna? Kommer det ens vara en möjlighet för de med den beryktade begränsade budgeten?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 minuter sedan, Grandemo säger:

Och när kan vi vänta oss denna? Kommer det ens vara en möjlighet för de med den beryktade begränsade budgeten?

Ingen aning faktiskt. Med tanke på att Mac mini, MacBook Pro, MacBook Air med M1 inte blev dyrare än Intel varianten så killgissar jag att iMac hamnar på likvärdigt pris.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så här ser det ut. Mini M1 är billigare och mycket snabbare än Mini Intel.

Skärmavbild 2021-04-02 kl. 14.56.43.png

Skärmavbild 2021-04-02 kl. 14.55.57.png

Skärmavbild 2021-04-02 kl. 14.55.41.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 7 months later...

Den du har räcker nog om du skalar ner materialet via optimized media Davinci. Vi pratar ju inte riktig Raw cinema dng så det ska nog funka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2021-11-04 16:06, Proton säger:

Den du har räcker nog om du skalar ner materialet via optimized media Davinci. Vi pratar ju inte riktig Raw cinema dng så det ska nog funka.

Tack för svar. Nu ett halvår senare har jag har faktiskt inte köpt någon ny dator och klarat mig överraskande bra! Dels tycker jag att BRAW-filerna verkar funka fint i Premiere och dels har det hjälpt enormt att skala ner kvaliteten i uppspelningsläget. Har inte ens behövt använda mig av proxy-filer!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag följer den här kanalen på youtube. Han har mycket matnyttig information för folk som meckar med video bland annat att dom första M1orna funkar tillräckligt bra på alla sätt. I sin sista video rekommenderar han att inte byta till dom nya modellerna då det inte blir den prestandaökningen man förväntar sig utan dom bara kostar mer.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...