Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Big Sur på väldigt gammal mac


vman
 Share

Rekommendera Poster

Hej

Är det helt omöjligt att köra Big Sur på en mac som är från 2012/2013?

Jag vet att apple säger att det inte går.

MEN vet någon om det är helt stopp? Eller har någon gjort någon test?

Kan man lura igång det med något hack?

 

Tacksam för ideer!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

33 minuter sedan, vman säger:

Hej

Är det helt omöjligt att köra Big Sur på en mac som är från 2012/2013?

Jag vet att apple säger att det inte går.

MEN vet någon om det är helt stopp? Eller har någon gjort någon test?

Kan man lura igång det med något hack?

 

Tacksam för ideer!

 

 

https://github.com/BenSova/Patched-Sur
 

Enjoy!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kör Big Sur på mina två 27" Late-2013

Har installerat med micropatcher. Patched-Sur ovan använder sig av micropatcher men med ett grafiskt verktyg som underlättar patchningen.

 

Finns många sätt att installera. De har alla sina för och nackdelar.

Är det en 2012 eller 2013 det gäller?

En 2013 är mer tacksam då man slipper patcha drivrutiner efter installationen när man använder sig av micropatcher.

Den automatiska systemuppdateringsfunktionen fungerar dock inte utan man får tillverka sig ett nytt installations-USB och installera med varje gång det kommer en uppdatering av Big Sur

 

https://forums.macrumors.com/threads/macos-11-big-sur-on-unsupported-macs-thread.2242172/

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det står att det är en iMac 27 sent 2012. Har för mig att jag köpte den 2013 men det är kanske modellår?

Det är den tunna modellen utan inbyggd CD.

 

Nästa fråga är allt man gör gäller väl bara installationen och patchningen på den extradisken (USB)??

Jag vill inte förstöra min Catalina-installation(på SSD-USB-disk).

 

Eller???

 

 

Skärmavbild 2021-03-31 kl. 20.05.18.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 minuter sedan, vman säger:

Nästa fråga är allt man gör gäller väl bara installationen och patchningen på den extradisken (USB)??

Jag vill inte förstöra min Catalina-installation(på SSD-USB-disk).

 

Eller???

Jag rekommenderar att du avstår. Du måste fråga dig om allt enkelt kan ställas till rätta om det skiter sig. Att döma av dina frågor kan du få det riktigt knepigt. Och det finns ingen poäng med det, egentligen. Jag har Catalina på min mini och den supportas med säkerhetsuppdateringar till hösten 2022, att döma av Apples praxis.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja man får väga allt. Det var mest jag som var nyfiken.

 

Min tanke var att jag skulle kunna testa detta på en separat disk och ha kvar min gamla disk orörd.

Så kan man starta på den gamla och inget är förändrat. 

 

Min fråga var om något ändras i macen internt i något fast minne? Utanför disken.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

52 minuter sedan, vman säger:

Min fråga var om något ändras i macen internt i något fast minne?

Firmware ändras då och då men det redovisas inte separat, vad jag vet. Det ska dock inte påverka bakåtkompatibilitet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 timmar sedan, vman säger:

Hej

Är det helt omöjligt att köra Big Sur på en mac som är från 2012/2013?

Jag vet att apple säger att det inte går.

MEN vet någon om det är helt stopp? Eller har någon gjort någon test?

Kan man lura igång det med något hack?

 

Tacksam för ideer!

 

 

De macar från 2013 som kan köra big sur ser du nedan

 

Skärmavbild 2021-03-31 kl. 21.48.54.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det står att det är en iMac 27 sent 2012. Har för mig att jag köpte den 2013 men det är kanske modellår?

Det är den tunna modellen utan inbyggd CD.

 

Nästa fråga är allt man gör gäller väl bara installationen och patchningen på den extradisken (USB)??

Jag vill inte förstöra min Catalina-installation(på SSD-USB-disk).

 

Eller???

 

 

 

 

Jag lägger nog ner detta projekt. Man får vara glad för att datorn har fungerat såpass länge.

Stort tack för era synpunkter och råd!!!

 

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, vman säger:

Jag lägger nog ner detta projekt. Man får vara glad för att datorn har fungerat såpass länge.

Stort tack för era synpunkter och råd!!!

Klokt. Jag avstår själv från Big Sur på min gamla mini. Jag har kunskaperna men bedömer att det är för mycket jobb. Men jag gratulerar dem som finner det mödan värt. För övrigt gillar jag designspråket bättre i Catalina än i Big Sur.

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

17 timmar sedan, vman säger:

Det står att det är en iMac 27 sent 2012. Har för mig att jag köpte den 2013 men det är kanske modellår?

Det är den tunna modellen utan inbyggd CD.

 

Nästa fråga är allt man gör gäller väl bara installationen och patchningen på den extradisken (USB)??

Jag vill inte förstöra min Catalina-installation(på SSD-USB-disk).

 

Eller???

 

 

Skärmavbild 2021-03-31 kl. 20.05.18.png

Jag har en likadan dator som du, med enda skillnaden att jag bara har 24 GB ram. Jag har installerat Big Sur som virtuell maskin. Du kan ladda ner VMware Fusion. Finns numera som en gratisversion för hemmabruk. www.vmware.com. Det största problemet för mig var att kunna ladda ner Big sur. Så jag installerade först Catalina, sedan kunde man ladda ner Big sur och installera den. Eftersom det är en virtuell installation påverkar den inte heller ditt andra OS.

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Det låter som smart drag. 

Hur "lurade" du ner Big Sur?

Hur "lurade" du igång installationen efter nedladdningen?

 

Jag har jobbat lite med VirtualBox. Kör lite gamla windows program åt min fru.

Fungerar klockrent.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som jag skrev så installerade jag först Catalina i VMware Fusion. (Hade sparat installationensedan tidigare.) Sedan i det virtuella systemet sökte jag på Big Sur i dess App Store, då startar programuppdatering i systeminställningar. (Funkar inte i grund OS:et på våra gamla datorer, men det funkade i den virtuella datorn.) Efter nedladdning är det bara att installera som vanligt. Måste dock av någon anledning göra om hela proceduren vid uppdatering av Big Sur.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...