Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Otillräckligt skivutrymme


Mawa
 Share

Rekommendera Poster

Hej, jag är ny på detta forum. Har klarat mig bra hittills med min Iphone och Ipad men nu har jag stött på problem med en lånad MacBook Pro (OS X 10.9.5 , 8 Gb RAM och 128 Gb hårddisk). Skulle kopiera några bildspel från en usb-sticka till iPhoto men fick omgående meddelandet ”otillräckligt skivutrymme, iPhoto kan inte importera dina bilder eftersom det saknas utrymme på volymen som innehåller ditt iPhoto-bibliotek”. En koll visade att disken var helt full och hade 93 Gb bilder/filmer. Jag har gjort följande :

  • Kopierat biblioteket till en extern hårddisk.
  • Tagit bort alla filmer och tömt båda papperskorgarna.
  • Kontroll visar att det finns 43 Gb ledigt.
  • Kört Kontrollera skiva utan fel.
  • Skapat ett nytt bibliotek.
  • Får fortfarande samma fel dvs Otillräckligt skivutrymme.

Vad göra?

Tack på förhand. 

Trevlig kväll

Mats W

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 minuter sedan, Mawa säger:

Kontroll visar att det finns 43 Gb ledigt.

Var/hur såg du det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Säker start - lätt städning som fixar småstrul. Åtgärd No1 om Macen inte är sig lik.

 

1. Håll ner Shift och starta om eller upp datorn tills du ser förloppsindikatorn.

2. Låt datorn jobba klart.

3. Logga in.

4. Starta om som vanligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

46 minuter sedan, Mawa säger:

Kört Kontrollera skiva utan fel.

Testa att köra skivkontroll på USB-stickan. Den kanske ger helt fel filstorlekar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Startade i felsäkert läge men loggade inte in eftersom jag inte har passordet. Vid vanlig start krävs inget passord. Han som äger datorn har inte riktig koll på sina datorprylar men jag ska förhoppningsvis kunna få passordet imorgon. Efter felsäkert utan inloggning och vanlig uppstart var det fortfarande samma problem. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 timmar sedan, Mawa säger:

Startade i felsäkert läge men loggade inte in eftersom jag inte har passordet. Vid vanlig start krävs inget passord. Han som äger datorn har inte riktig koll på sina datorprylar men jag ska förhoppningsvis kunna få passordet imorgon. Efter felsäkert utan inloggning och vanlig uppstart var det fortfarande samma problem. 

När du loggar in i säkert läge rensas bla tillfälliga chachefiler och en massa temporära saker som skulle kunna vara orsaken eller en del av orsaken. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fick ett passord och körde igenon de fyra punkterna men resultated blir detsamma när jag kopierar från stickan (ca 300 Mb). 
 

image.thumb.jpeg.65506c6bbfe2681aeea927608a85d67d.jpeg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

23 timmar sedan, Mawa säger:

...... MacBook Pro (OS X 10.9.5 , 8 Gb RAM och 128 Gb hårddisk). Skulle kopiera några bildspel från en usb-sticka till iPhoto men fick omgående meddelandet ”otillräckligt skivutrymme, iPhoto kan inte importera dina bilder eftersom det saknas utrymme på volymen som innehåller ditt iPhoto-bibliotek”. .....

 

Ja, det verkar konstigt när du städat, kollat utrymme och gjort säker start samt tömt papperskorg både iPhoto och datorn. Är bildspelet kompatibelt med aktuell iPhotoversion?

Nu är det en tid sedan jag använde iPhoto och OS X 10.9.

Men hur gör du när du importerar från stickan till iPhoto? ska bildspelet hamna på externa disken?

Har du provat att dela upp på två steg?

1. kopiera bildspelet till en ny mapp på skrivbordet. Mata ut USB-stickan.

2. Öppna iPhoto, importera bilderna från skrivbordsmappen.

Sven

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset. Kopierade till en mapp och importerade till ett nytt bibliotek. Det fungerade ??. Kan det vara så att originalbiblioteket är korrupt på något sätt? Testade inte att importera dit. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 minuter sedan, Mawa säger:

... Kan det vara så att originalbiblioteket är korrupt på något sätt? ...

iPhoto, @Telly82 kör det fortfarande, så han kanske vet vad biblioteket kan göra för hyss nuförtiden.

Jag har för mig att man kan reparera databasen.

Jag har gått över till Bilder, så jag har inte alla kommandon aktuella...

Roligt att du fått det att fungera. Men jag förstår inte riktigt hur du och datorägaren ska utnyttja era respektive bibliotek på en dator som du normalt sett inte disponerar. Men det behöver jag inte veta. Du ville få in ett bildspel från USB-sticka till iPhoto på en gammal MacBook Pro, det har du löst!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jajamensan det är löst. Tack för det. Jag har även bildspelen på min Ipad Pro där de skapats. Han vill bara ha dem på sin dator så han kan kolla på dem i lugn och ro.

  • Gilla 1
  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...