Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Mac Book Pro late 2015 kraschar med extra skärm


Macwulf
 Share

Rekommendera Poster

Hej, 

 

jag undrar om någon känner till problemet med att Mac Book late 2015 kraschar när man ansluter en extra skärm via HDMI eller Thunderbolt. Jag har haft Mac:n sedan den var ny. Problemet har kommit med någon av de senaste uppdateringarna av Mac OS det senaste året. Vi har kommit fram till att det sannolikt har med grafikkortet och att minneshanteringen inte fungera optimalt på grund av en bugg. Hos Apple är man iskallt ointresserade (som vanligt numera). Men kanske är det någon i forumet som kommit på någon lösning. 

 

Två frågor har jag: 

 

1) kan man göra något åt det, i så fall vad? 

2) är det fler användare som har detta problem? 

 

PS! Svara bara om du har tillräckliga kunskaper om Mac. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tre standardförslag att ta till i fall du inte gjort det:

..........................................

 

Sammanställning av åtgärder när datorn krånglar:

 

Säker start - lätt städning som fixar småstrul. Åtgärd No1 om Macen inte är sig lik.

 

1. Håll ner Shift och starta om eller upp datorn tills du ser förloppsindikatorn.

2. Låt datorn jobba klart.

3. Logga in.

4. Starta om som vanligt.

 

 Återställa NVRAM - löser småbuggar gällande inställningar typ klocka

https://support.apple.com/sv-se/HT204063

 

Återställ SMC - löser problem med hårdvarukrets som sköter fläktar, av/på, batteriladdning mm

https://support.apple.com/sv-se/HT201295

Redigerad av Axelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, jag har motsvarande problem med två av mina Thunderboltportar. De är helt enkelt trasiga och glappar = krasch på datorn efter en stunds användning. Men.. lite skumt att du får samma med HDMI-anslutningen. Notera att jag inte har samma maskin som du utan mer funderade på om det kunde vara hårdvarufel på Thunderboltanslutningen.. Men du har ju de gamla kontakternas om jag tror fungerar bättre. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stereotypen

Är det samma skärm som du haft tidigare när det fungerade?

 

Har du testat med annan skärm och får samma resultat?


Har du möjlighet att testa med ett tidigare MacOS mha extern disk och testa?

Redigerad av Stereotypen
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla tips! 

 

Jag har testat tipsen från Axelman. Ska bli intressant att se om de hjälper. ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

32 minuter sedan, Macwulf säger:

Tack för alla tips! 

 

Jag har testat tipsen från Axelman. Ska bli intressant att se om de hjälper. ?

Du markerade mina tips som lösningen fast du inte fått problemet löst.....? :fundersam:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2021-03-29 20:36, Axelman säger:

Du markerade mina tips som lösningen fast du inte fått problemet löst.....? :fundersam:

Nu har Mac:n gått i några dagar utan problem så jag anser nog att ditt förslag till metod har löst problemet. 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 timmar sedan, Macwulf säger:

Nu har Mac:n gått i några dagar utan problem så jag anser nog att ditt förslag till metod har löst problemet. 

Ok. Hoppas att det löste sig. :)

Redigerad av Axelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stereotypen

Skall vi ta tystnad för att det har löst sig?!

?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2021-04-04 12:01, Stereotypen säger:

Skall vi ta tystnad för att det har löst sig?!

?

Det fungerade visserligen bättre än alla andra tips jag fått men nu är problemen tillbaka, dock med betydligt lägre frekvens. Tyvärr kan det vara nödvändigt att byta moderkortet men det kan det vara värt. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stereotypen

Om det nu är tok i mjukvaran - enl. Apple - varför skall du då behöva byta logic-kort?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 minuter sedan, Stereotypen säger:

Om det nu är tok i mjukvaran - enl. Apple - varför skall du då behöva byta logic-kort?

Därför att det inte går att uppgradera mjukvaran. Apple struntar i sina gamla men trogna användare om de inte kan köpa nytt. Extremt dåligt kan jag tycka men det verkar inte finnas någon något som mjukvarumässigt löser problemet. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
Stereotypen

Har det funnits lösning på detta?

 

Om det är den fasta mjukvaran som menas - så finns det kanske bot......

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Ett långskott är att datorn blir varm pga damm och stänger ner. Det blir ju varmare om man kör två skärmar än en. Första inlägget säger dock att det sker vid inkopplingen av skärmen. Lösningen är ju då att städa ur datorn om bekymret är damm.

 

http://macworld.idg.se/2.1038/1.492947/sa-sopar-du-dammet-ur-macen?queryText=mac damm

http://macworld.idg.se/2.1038/1.534134/nar-macen-blir-for-varm?queryText=mac damm

 

Redigerad av Axelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...