Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Lagringen i min Mac räcker inte för senaste programuppdateringen


kaanyq
 Share

Rekommendera Poster

Minnet i min MacBook Pro räcker inte för att uppdatera med senaste programuppdateringen. Jag kan se att mina bilder upptar ca 66 GB (av 121 GB) på hårddisken. Jag sparar mina bilder iCloud, just nu ca 22000. Hur gör jag för att minska det utrymme som bilderna tar på datorn? Vågar jag radera bilderna? Vad jag kan läsa mig till så raderas de samtidigt i iCloud. Någon som kan hjälpa?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

33 minuter sedan, kaanyq säger:

Minnet i min MacBook Pro räcker inte för att uppdatera med senaste programuppdateringen. Jag kan se att mina bilder upptar ca 66 GB (av 121 GB) på hårddisken. Jag sparar mina bilder iCloud, just nu ca 22000. Hur gör jag för att minska det utrymme som bilderna tar på datorn? Vågar jag radera bilderna? Vad jag kan läsa mig till så raderas de samtidigt i iCloud. Någon som kan hjälpa?

 

Grundproblemet är att du har för liten hårddisk i din dator. 121 GB räcker ingenstans vilket du har upptäckt. Nu har du inte berättat vilken MBP-modell du har med det finns större hårddiskar att installera så du slipper problemet i framtiden.

...

Du skriver inte om du använder TimeMachine vilket är ett "måste" för att garantera att dina bilder finns kvar OM din dator krachar eller iCloud skulle braka ihop. Ha gärna en klonad hårddisk via Carbon Copy Cloner (CCC) så har du en hårddisk startklar i fall att. Så med iCloud, TimeMachine och CCC är du bombsäker. Annars inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du använder programmet Bilder kan du ha bildbiblioteket på extern hårddisk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Frågan jag ställde var hur Bilder hänger ihop med iCloud. Om jag lägger över alla bilder på en extern hårddisk och därefter raderar dem från Bilder så har jag ingen nytta av iCloud, eller hur? Att jag har en liten hårddisk är jag fullt medveten om. Men jag har i min enfald (verkar det) trott att lagringen i iCloud skulle hjälpa till att inte behöva ha så stor hårddisk för t ex bilderna. Men vad jag läser mig till så raderas bilderna även i iCloud om jag raderar dem från bildbiblioteket? Och en fråga till, hur hänger Iphoto ihop med Bilder? Kan jag radera Iphoto-biblioteket utan att de raderas från Bild-biblioteket?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2020-10-05 23:55, Raphael säger:

Du har dina bilder på Mac eftersom du har påslaget iCloud bildbibliotek på Macen, inställningen finns i programmet Bilder. Starta Bilder, välj inställningar där och bocka ur iCloud bildbibliotek så kommer du bara ha tillgång till det på webben. 

 

2020-10-06 13:24, jan.s säger:

Och jag som trodde att om man bockar ut icloud så lagas bara bilderna lokalt på datorn..? Raphael, kan klargöra var jag kommer åt bilderna på webben om inte i icloud?

 

2020-10-06 13:34, Mr Walker säger:

Jag hänger inte med på Raphaels förslag. Om man bockar ur iClould slutar väl synkningen mot iCloud? Borde man inte kryssa ur "Hämta orginal till datorn" och istället välja "Optimera Mac-lagring"?

 

1893350771_Skarmavbild2020-10-06kl_13_32_05.thumb.png.37e66bd318a24237544fe8dd1cee96cb.png

 

2020-10-06 15:07, Raphael säger:

Bilder som kommer från iCloud bildbibliotek tas bort från datorn när iCloud bilder stängs av.

De bilder där man hämtat ner originalen till Macen, (om man har bockat i första alternativet under iCloud bilder, om att hämta ner original) de bilderna försvinner inte eftersom man har hämtat ner originalen och sparat dem lokalt. Men de bilder där man inte hämtat ner originalen, de försvinner från Macen när iCloud bilder stängs av i Macen. 

Bilderna kan man se på www.icloud.com, där finns valet Bilder under ens Apple ID. 

Om man har iCloud bilder avaktiverat och man ändå får synk från mobilen, då har man troligen aktiverat Bildström istället. Bildström är en äldre funktion än iCloud bilder och finns kvar för kompatibilitet med äldre enheter. Bildström finns som val om iCloud bilder är avaktiverat. (Apple vill helst att man kör iCloud bilder istället för bildström).

Om du har iCloud bilder avaktiverat, så ska den inte kunna ta bort bilder från iCloud på webben/mobilen, bara lokalt.

Har man iCloud avaktiverat och lägger till bilder i programmet Bilder från Macen, så sparas de bilderna lokalt. De synkas inte. 

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du har ”optimera lagring” på så väljer Bilder vilka bilder som bara ligger på iCloud och vilka som ligger både på datorn och iCloud. Den anpassar efter utrymmet på datorn. 
 

iCloud är en synkningstjänst. Inte primärt en lagringstjänst. Dvs den synkar mellan olika enheter. Jag har samma bilder i min mobil som jag har i datorn. ICloud är en hub mellan enheter så att de har samma information. 
 

Man kan absolut ha en extern hårddisk och bilder där, och då inte ha några bilder på iCloud om man inte vill det. Då stänger man av iCloud bildbibliotek i datorn. 
 

Bilder kan köras mot en extern hårddisk. 
Kom dock ihåg ha backup, dvs ha en till extern hårddisk som är backup för din bild-hårddisk. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Telly82 changed the title to Lagringen i min Mac räcker inte för senaste programuppdateringen
 Share



×
×
  • Skapa nytt...