Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Batterihälsa: Så får du Iphone-batteriet att hålla längre


Nyhetsroboten
 Share

Rekommendera Poster

Nyhetsroboten
627456034.jpeg
Ett batteri som sköts rätt håller längre. Här följer enkla tips på vad du kan göra för att förbättra livslängden i ditt Iphone-batteri.WlH4OF8VLd0

Läs hela artikeln här

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det är så viktigt att inte ladda till 100%, varför är inte telefonerna inställda på ladda max 80% från fabrik? Så vi användare får välja 100% om vi vill ha det och själva påverka livslängden aktivt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte heller på att 80% gränsen är där den verkliga magin ligger utan till exempel värme/kyla, hur snabbt det laddas, och annat som Apple inte vill berätta om som ser en konkurrensfördel i sina apparater som håller mycket längre än android-varianterna.

 

Apple forskar mycket och har blivit duktiga på det med de gigantiska resurser de har. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, mikaellq säger:

Apple forskar mycket och har blivit duktiga på det med de gigantiska resurser de har. 

Men de släpper rejält buggig mjukvara ändå. Än't de könstit?? :fane:

  • Haha 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, Axelman säger:

Men de släpper rejält buggig mjukvara ändå. Än't de könstit?? :fane:

All mjukvara innehåller löss.

Bara att be en bön för att de inte ställer till det alltför jävligt. :nerd:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Axelman säger:

Om det är så viktigt att inte ladda till 100%, varför är inte telefonerna inställda på ladda max 80% från fabrik? Så vi användare får välja 100% om vi vill ha det och själva påverka livslängden aktivt?

Så här tror jag:
Mobilerna ska locka köpare bland annat genom att vara smala och snygga. Det påverkar batteriprestandan, särskilt med allt mer krävande skärmar, eftersom batterierna måste vara förhållandevis klena.

Att ladda lägre än 100 procent skulle påverka konsumentens uppfattning om den köpta produkten på ett negativt sätt (om än rättvist).

Vissa Androidtillverkare erbjuder specifikt batteristarka modeller, ofta i kombination med en enkel skärm.

Apple har kompromissat genom att ha en funktion som laddar till 80 procent och den sista biten först när man beräknas vilja ha sin mobil redo.

Till Android finns det möjligheter att begränsa batteriet till 80 procent, men bara* genom rootad programvara. Exempel (denna funktion kan köras i en Terminal också, utan app).

 

*Så vitt jag vet.

Redigerad av Alix
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken jävla trams artikel. Finns absolut inga bevis på att dessa råd fungerar. Läser om så många på FB som gör detta men har sämre batterihälsa än andra som i princip misshandlar sina batterier.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 minuter sedan, lappen71 säger:

Vilken jävla trams artikel. Finns absolut inga bevis på att dessa råd fungerar. Läser om så många på FB som gör detta men har sämre batterihälsa än andra som i princip misshandlar sina batterier.

 

Jag är lite inne på samma linje, att mjukvaran i telefonen har rätt bra koll på hur den ska laddas och att det är bara onödigt jobb att hålla på och krångla. Själv undviker jag att dra ur telefonen helt men det är ju rent praktiskt så att när den ska laddas så laddar man ju fullt om man hinner. 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jajamensan, anekdotiska bevis trumfar självklart all kemiteknisk forskning. :rolleyes: 

 

Skämt åsido, det är säkert så att IOS hantering av laddning och batterihälsa är optimal, särskilt jämfört med Android. Apple har full kontroll över både hårdvara och mjukvara, medan all Android är en räcka kompromisser.

Har man en Iphone eller bärbar mac behöver man inte tänka på det. Dock ska en bärbar inte stå på laddning 24/7. Det är faktiskt inte bra.

För egen del struntar jag i råden, jag köper billiga men bra batterier och byter själv när det är dags, till min Iphone. Det enda jobbiga med det är att ha dasslock till händer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om 80%-gränsen är så viktig och magisk för batterihälsan, varför har den då så förtvivlat svårt för att hitta den? :fundersam:

 

3FE3860F-9399-45B1-AF41-F5697B0ABBCC.jpeg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 minuter sedan, mikaellq säger:

Om 80%-gränsen är så viktig och magisk för batterihälsan, varför har den då så förtvivlat svårt för att hitta den? :fundersam:

 

3FE3860F-9399-45B1-AF41-F5697B0ABBCC.jpeg

Vad mumlar du om? Har du optimerad laddning aktiverat så gör den exakt vad den ska göra på din bild. Ladda upp till 80%, vänta ett tag och sen ladda till 100%

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

19 minuter sedan, mikaellq säger:

Om 80%-gränsen är så viktig och magisk för batterihälsan, varför har den då så förtvivlat svårt för att hitta den? :fundersam:

 

3FE3860F-9399-45B1-AF41-F5697B0ABBCC.jpeg

Optimeringen fungerar bättre på min tydligen:
 

D50438A8-7A5E-45C1-AC9C-1576C02A2963.jpeg.0b888f9d6418e1eebd0808596f65149b.jpeg
 

Det kan kanske bero på att du pluggar i den vid vitt skilda tillfällen och/eller pluggar ur den tidigare än tänkt?

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, lappen71 säger:

Vad mumlar du om? Har du optimerad laddning aktiverat så gör den exakt vad den ska göra på din bild. Ladda upp till 80%, vänta ett tag och sen ladda till 100%

Borde den inte vänta med 100% tills jag brukar avsluta laddningen? :fundersam:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, Alix säger:

Optimeringen fungerar bättre på min tydligen:
 

D50438A8-7A5E-45C1-AC9C-1576C02A2963.jpeg.0b888f9d6418e1eebd0808596f65149b.jpeg
 

Det kan kanske bero på att du pluggar i den vid vitt skilda tillfällen och/eller pluggar ur den tidigare än tänkt?

Jag kan sätta den på laddning vid skilda tider som kan variera någon timme hit och dit men laddningen avslutas varje morgon.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, mikaellq säger:

Borde den inte vänta med 100% tills jag brukar avsluta laddningen? :fundersam:

Men om du avslutar laddningen i förtid då? Då har du inte 100%. Naturligtvis laddas den till 100% med lite marginal tidsmässigt. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

44 minuter sedan, lappen71 säger:

Men om du avslutar laddningen i förtid då? Då har du inte 100%. Naturligtvis laddas den till 100% med lite marginal tidsmässigt. 

Jo jag förstår det, försöker få fram varför 80% skulle vara så viktigt om min iPhone ständigt missar det så grovt.

Nu tror jag inte så mycket på att det är så viktigt, andra, okända tekniska detaljer påverkar mer men det är också tämligen säkert att fördröjd laddning till fullt åtminstone hjälper lite, minst. Varför annars besvära sig med det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

55 minuter sedan, mikaellq säger:

Jag kan sätta den på laddning vid skilda tider som kan variera någon timme hit och dit men laddningen avslutas varje morgon.

Jag gör likadant.

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, mikaellq säger:

Jo jag förstår det, försöker få fram varför 80% skulle vara så viktigt om min iPhone ständigt missar det så grovt.

Nu tror jag inte så mycket på att det är så viktigt, andra, okända tekniska detaljer påverkar mer men det är också tämligen säkert att fördröjd laddning till fullt åtminstone hjälper lite, minst. Varför annars besvära sig med det?

Vem är det som säger att det är viktigt? Att det är bra för batterihälsan att hålla sig inom en viss procent är ett faktum. Och vad är det som säger att 100% verkligen är 100% av den faktiska batterikapacitet? Se på elbilar där en effekt uppges men den verkliga är en annan för att användas som säkerhetsbuffert. För att skona batteriet vid laddning.

 

Om någon nu missar det så tror jag inte att 100% är 100% utan det är lägre för att skona batteriet. Så att hålla på som i artikeln spelar ingen roll.

Redigerad av lappen71
  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 minuter sedan, lappen71 säger:

Vem är det som säger att det är viktigt? Att det är bra för batterihälsan att hålla sig inom en viss procent är ett faktum. Och vad är det som säger att 100% verkligen är 100% av den faktiska batterikapacitet? Se på elbilar där en effekt uppges men den verkliga är en annan för att användas som säkerhetsbuffert. För att skona batteriet vid laddning.

 

Om någon nu missar det så tror jag inte att 100% är 100% utan det är lägre för att skona batteriet. Så att hålla på som i artikeln spelar ingen roll.

Tack. Låter väldigt vettigt och något som jag inte tänkt på. Mm, jag tror jag följer ditt råd då och har roligt med min ganska nya iPhone istället. ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag smockar i laddaren på kvällen och så får det sköta sig självt över natten. Vem orkar bry sig? Vi drar inte ränder i grusgången eller kammar mattfransarna heller. :shifty:

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Apples 100 procent kommer långt innan 100 procent enligt Coconutbattery.

 

2 minuter sedan, Axelman säger:

kammar mattfransarna

Ibland tuggar jag dem, av frustration. Nä, jag skojar, jag har inga mattor med fransar.

  • Gilla 1
  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

18 minuter sedan, Alix säger:

Apples 100 procent kommer långt innan 100 procent enligt Coconutbattery.

Vad står det då på enligt CB?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...