Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hur få tag i MacOS High Sierra?


Pampas
 Share

Rekommendera Poster

Hej!

 

Använder en mac mini från 2011 med Mac OS Sierra och har försökt att få tag i High Sierra men det är chi. Det heter att den inte finns att få tag i vare sig i Sverige eller USA. Jag har gjort så som det instrueras men får resultatet "The item is not aviable in the country".

 

Någon som vet hur jag ska  få tag i uppdateringen? Tänkte försöka använda ett program som kräver minst MacOS 10.13.

Tacksam för hjälp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj, tack!

Ska prova senare efter vaccineringen ...

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, Pampas säger:

Oj, tack!

Ska prova senare efter vaccineringen ...

Glömde säga, vaccineringen sker i eftermiddag (enligt kallelsen)...

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

53 minuter sedan, Pampas säger:

Glömde säga, vaccineringen sker i eftermiddag (enligt kallelsen)...

Lycka till! ? ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur hittar man egentligen äldre op i appstore? När jag söker på dem i sökrutan hittas ingenting.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 minuter sedan, RonnieL säger:Hur hittar man egentligen äldre op i appstore? När jag söker på dem i sökrutan hittas ingenting.

Om man har laddat ner förut så går det att hitta 

jag vet inte om @Stereotypen länk fungerar om det inte är nedladdat förut 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 minuter sedan, RonnieL säger:

Hur hittar man egentligen äldre op i appstore? När jag söker på dem i sökrutan hittas ingenting.

Bara om du laddat ner den versionen innan. Annars hittar du dem i Pocahontas länk:

https://support.apple.com/sv-se/HT211683

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har laddat ner alla macos tidigare, men jag kan inte hitta dem nu. De enda jag kan hitta på mitt konto är Sierra Public beta och El Capitan GN Candidate, inga andra förutom Big Sur då.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, RonnieL säger:

Jag har laddat ner alla macos tidigare, men jag kan inte hitta dem nu. De enda jag kan hitta på mitt konto är Sierra Public beta och El Capitan GN Candidate, inga andra förutom Big Sur då.

Tittar du under "köpt"?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det är där jag kan se dem jag beskrev. Stereotypens länk funkar för mig, men jag undrar rent allmänt varför jag inte kan se de äldre macos:arna

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, RonnieL säger:

jag undrar rent allmänt varför jag inte kan se de äldre macos:arna

Använde du samma Apple-ID då som nu?

Annars kanske Apple helt enkelt plockat bort dem från allas "köpt"-lista?

Redigerad av Telly82
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, såvida jag inte laddat ner dem utan att vara inloggad på mitt apple-id: Jag minns att jag tidigare kunnat se 10.7 lion där, men även den är borta nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Telly82 säger:

Bara om du laddat ner den versionen innan. Annars hittar du dem i Pocahontas länk:

https://support.apple.com/sv-se/HT211683

Hej!

Tyvärr verkar det som om allt är borttaget i AppStore enligt det resultat jag fått när jag försökte. Först fick jag välja app för att få välja länken "itmss" (jag valde iTunes) och sen, efter ett långt tag fick jag budskapet "Item not aviable in the U.S. store".

 

Jag får nog försöka fixa långa vägen enligt Alix' metod. Är dock inte helt säker på allt som står på engelska. Min engelska (speciellt tekniska termer) är lite ringrostig, inte pluggat sedan 1952...  Det tar nog ett tag dock, vet inte om jag har ett tomt USB-minne.

 

En fråga, skulle jag kunna få in High Sierra i min gamla iMac från 2009? Ser ut så enligt data i  Alix' länk, men jag har ej försökt, än.

Länken itmss.jpeg

Item not.jpeg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 minuter sedan, Pampas säger:

En fråga, skulle jag kunna få in High Sierra i min gamla iMac från 2009?

Om det är en "slutet av 2009", ja. Inte om det är en tidig 2009.

https://support.apple.com/kb/sp765?locale=sv_SE

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Telly82 säger:

Annars kanske Apple helt enkelt plockat bort dem från allas "köpt"-lista?

Så är det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

En liten upplevelse igår.

 

Jag sökte uppdatering till min Mac mini Core i5 till  High Sierra och misslyckades på de flesta ställen. Genom att googla fick jag fram ett forum (tror det var till macupdate) som refererade en liknande situation och fick fram en expert (?) som envisades med att ge en länk till AppStore för nedladdning av OS 10.13.6. Denna fungerade inte för mig i Sverige och inte till en annan av Quizens deltagare. Förberedde för Alix' metod ovan och behövde installationsfilen (http://dosdude1.com/highsierra/ ) för att ta itu med operationen.

 

Den som svarade verkade seriös så jag chansade och laddade ner det han länkade tiil och hade tur. Det fungerade efter lång tid (det tar ju mer än en timme). Så nu har jag snabbare dator och bättre OS !!

 

Bifogar ett utdrag ur Quizen efteråt.

 

Det som var viktigt var tydligen att man skulle använda Safari som webbläsare, jag har alltid använt Firefox då det var den första jag började använda i min Mac-värld. Hade tidigare använt Firefox för att själv ladda ner men alltid fått samma svar som de som deltog i Quizet, "Finns inte tillgängligt hos leverantören". Jag var själv på väg att skaffa OS 10.13.0 för att börja från rätt ände då jag stötte på frågorna...

 

Eller kan det vara så att den finns kvar för nedladdning i USA?

Forumfrågor_om_OS_10.13.docx

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...