Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Disketter


Pilutta
 Share

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har en Macbook Pro 2018 med Catalina installerat. Jag undrar om ifall jag skaffar en diskettstation kan jag då läsa in gamla disketter som innehållet är sparat från PC under millenniumskiftet? Det är mest gamla bilder som är sparade från pc.n. Om man inte kan öppna dem är det kanske ingen ide´att spara disketterna längre ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, Pilutta säger:

Hej!

Jag har en Macbook Pro 2018 med Catalina installerat. Jag undrar om ifall jag skaffar en diskettstation kan jag då läsa in gamla disketter som innehållet är sparat från PC under millenniumskiftet? Det är mest gamla bilder som är sparade från pc.n. Om man inte kan öppna dem är det kanske ingen ide´att spara disketterna längre ?

Till min förvåning så finns det diskettläsare för USB-anslutning att köpa:

https://cdon.se/hemelektronik/usb-diskettstation-floppydisk-p47359477?gclid=EAIaIQobChMIwP_7yOy57wIVk6SyCh2TRgQ8EAQYBCABEgLSmvD_BwE&gclsrc=aw.ds#fo_c=1753&fo_k=eec6a96219149bbd277753932c81559a&fo_s=gplase

 

Förutsätter att det är 3,5-tumsdisketter (och inte de äldre 5,25-tumsdisketterna.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OM du får problem med bilder och  filformat så finns det program som är duktiga på att lösa sådana problem. Ett sådant är Graphic Converter. Du kan prova gratis. Det är ett kompetent program som jag använt förr. Tror inte det blivit sämre...  

default_laugh.png

Redigerad av Axelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Office filer kan läsas i Office iaf från 97. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...