Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Directory and File explorer for iOS 14


leadsman
 Share

Rekommendera Poster

När jag kört Android de senast 4-6 åren hittade jag ett litet verktyg som var helt fantastiskt! Root Explorer https://rootexplorer.co/ för SKr 35.-. Fick egentligen tipset på Cruisers forum.

Har man inte Windows är Android-filsystemet rätt svåråtkomligt. Nu hade jag i Root Explorer ett verktyg som visade filsystemet som ett filträd, där jag kunde expandera varje katalog med sina underkataloger, söka filer, öppna och redigera texfiler, flytta filer, t o m skapa. Nu heter verktyget "Root" Explorer, men det kan bara visa kataloger jag har behörighet till.

Gå in på rootexplorers sida och scrolla ner mot sidans botten så ligger där några bilder som visar verktyget förmågor.

 

Nu är jag på väg att gå över till iPhone (har använt tidigare för flera år sedan). -Jag saknar absolut ett liknande verktyg till iOS!

Sökte i AppStore och hittade faktiskt en Root Explorer for iOS för 35.- Skr, dvs hade exakt samma namn och använde identisk logo och app-ikon som motsvarigheten i Android. Köpte det och det visade sig vara rent bedrägeri. Kunde som mest öppna "Downloads" vilket jag kan med iOS "Filer" (i princip ddet enda jag kan med "Filer".) -Kan nämna att den nyaste mac jag har kör mac os 10.13 där iTunes, uppgraderad så låmgt det går, inte klarar ansluta till iPhone SE från 2020 med iOS 14.4.

-Jag har bläddrat i AppStore men där finns så många appar av File explorer-typ med ganska tunn beskrivning och lovar mycket men håller tunt när jag installerat dem och prövar.

 

Jag skulle alltså, utan datorstöd, vilja hitta hitta ett verktyg som åtminstone kommer åt de kataloger jag som användare har rwx-behörighet till. Ett verktyg som fungerar likt det beskrivna, eller t ex Windows Explorer, XFCE's filbläddrare, eller macens Finder. Som åtminstone visar mig katalogerna "Bilder", "Musik", "Video", "Dokument" och "Hämtningar", kanske någon mer jag har behörighet till utan att veta det.

 

Finns här någon medlem som känner igen vad jag talar om och har hittat något liknande till iOS?

 

Hälsningar

Lars

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • leadsman changed the title to Directory and File explorer for iOS 14

iOS fungerar inte på det sättet. Jag tror du tänker för mycket Android och dator.

Bilder (appen) har sitt eget bibliotek, lika så Musik (appen). Du har inte skrivbehörighet till dessa bibliotek, det är apparna i sig som har det.

Om du nu vill ha mappar som heter bilder och musik så skapa dessa i Filer - problem solved...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Alix säger:

Tack Alix!

Låter intressant och dyrt så det förslår. Dessutom litet oklart vad det kan? Står mest om att "iExplorer lets you easily transfer music from any iPhone, iPod or iPad to a Mac or PC computer and iTunes."

Det jag vill är inte att föra över filer från min iPhone till iTunes i mac eller Windows. Inte föra över filer från min mac till den nya iPhonen? Nu kanske det inte stod tillräckligt betonat i min beskrivning, men den senaste iTunes/Music jag har på macen klarar inte ansluta till min nya iPhone SE iOS 14.4.

Vad jag vill i korthet är att föra över utvald musik, videoklipp, bilder och dokument till min iPhone så den hittar den.

 

Apropå detta kan jag kommentera pajj på en gång: Tack för ditt svar! Kan försäkra dig att jag inte tänker för mycket på Android och dator. iPhonen har ett filsystem med kataloghierarkier. Jag har själv betraktat det!

Däremot är det sant att det inte beter som som vanliga. Att jag inte har rwx-behörighet till filer jag tillverkat och flyttat till iPhonen är t ex absurt! -Jag ville inte gå in på bakgrunden till min fråga för att det inte skulle bli för långt. När jag startade upp min nya iPhone inledde jag med att föra över data till iPhone från min Android med hjälp av apple-programmet "Flytta till iOS" som installerades i Androiden. Prövade Kontakter, Meddelanden och "Data"(?), oklar vad. till iPhonen. Kontakter var det som gick bra. Meddelanden blev gräsligt, stympat och i en dj-a röra som inte gick att förändra. Dessutom Bilder. Fick 0-ställa hela telefonen flera ggr till jag fick över det som fungerade. -Kontakter och Bilder, dessutom ALLA bilder, jag hade önskat dem som låg i Androidens interna disk (som programmet beskrev). När jag bläddrade igenom de 1682 bilderna såg jag plötsligt en videofil i mp4? Till slut hade jag gått genom alla 1682 bilderna och såg att alla videofiler i mp4 hade förts över från Androiden men helt utspridda bland alla bilderna utan särskild ordning. Däremot hittade jag ingen ljudfil mp3/4 som hade förts över. Och iTunes/Music i iPhonen hittade inte videofilerna (oftast musikvideoklipp). -Kanske förstår du vad som låg bakom min fråga nu. Och varför jag frågar som jag gör.

 

Lars

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är lite oklart för mig om du ska föra över filer från en dator, en Androidtelefon eller bara sortera runt i din iPhone.. Jag misstänker starkt att du får mest koll genom att gå omvägen över en dator dessvärre. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Mr Walker!

Jag ser att det var ett misstag av mig att förklara bakgrunden till min grundläggande fråga:

Directory and File explorer for iOS 14

Jag gjorde det bara för att kunna svara pajj

Jag söker bara en hysad kompetent fil- och katalog-explorer (-blädddare) till iOS 14.

Mvh

Lars

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...