Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Tre saker jag behöver veta om AW 3:an


Davidovitj
 Share

Rekommendera Poster

Jag funderar på att köpa en Apple Watch 3. Men jag har några funderingar som jag inte lyckats hitta svar på genom att läsa i Apples guider och FAQ:er. Kanske någon här vet? 

 

1. Jag prenumererar på Apple Music. Kostar det ändå pengar att ladda ner låtar? För jag behöver ladda ner låtar och föra till en Apple Watch 3 för att kunna lyssna på musik därifrån, va? 

 

2. Har den ett Always On-läge, eller måste man röra skärmen för att kunna kolla tiden? Om ja; hur påverkar det batteritiden att ha det aktiverat?

 

3. På Apples webbsida står det att batteritiden är 18 timmar med blandad användning, men en recensent på YouTube säger att den är 2-3 dygn med blandad användning. Vad är sant? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Axelman changed the title to Tre saker jag behöver veta om AW 3:an

Det är bara på sexan som skärmen alltid är på, om man vill. Jag vill inte.

Osäker på vad du menar med "röra skärmen", men du behöver inte peta på den, bara lyft armen och titta på klockan som vanligt.

 

Min sexa, som köptes i julas, klarar nu två dagar om jag stänger av den på natten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Osäker på vad du menar med "röra skärmen", men du behöver inte peta på den, bara lyft armen och titta på klockan som vanligt.

Du antog rätt, jag menade ”peta på den”. Tack för svaret! 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en AW3, det enda bekymret jag har är att jag måste återställa hela klockan varje gång jag ska göra en uppdatering. Klockan har för lite minne för att klara av en uppdatering utan att rensa den totalt. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

37 minuter sedan, Davidovitj säger:

Du antog rätt, jag menade ”peta på den”. Tack för svaret! 

Det finns också, i alla fall på sexan, möjlighet att låta klockan vibrera tiden på handleden på lite olika sätt, det jag använder innebär att tiotal anges med långa vibrationer och ental med korta. Aktiveras genom att hålla två fingrar på skärmen. Tiden just nu, 12.31, blir alltså en lång, två korta, tre långa en kort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Angående fråga 1. Tänker du lyssna på musik via klockan? 

Jag har fyran och allt fungerar som vanligt med Musik om man har klocka eller inte. Musiken tas hem via telefonen men jag lyssnar i hörlurarna. Via klockan kan jag höja/sänka volymen eller ta nästa låt, och lite till. 

 

3. Min batteritid är cirka 36 timmar men jag laddar alltid den då jag kommer hem för dagen. Tar nog en timme tror jag.

Jag har den också som väckarklocka på natten. Den vibrerar så inte sambon störs av oljud, så den är på armen dygnet runt. 

Sedan beror det som med telefonen hur ofta du tittar på din klocka. Ju mer du tittar desto snabbare tar batteriet slut. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, Silverfox säger:

Angående fråga 1. Tänker du lyssna på musik via klockan? 

Jag har fyran och allt fungerar som vanligt med Musik om man har klocka eller inte. Musiken tas hem via telefonen men jag lyssnar i hörlurarna. Via klockan kan jag höja/sänka volymen eller ta nästa låt, och lite till. 

 

3. Min batteritid är cirka 36 timmar men jag laddar alltid den då jag kommer hem för dagen. Tar nog en timme tror jag.

Jag har den också som väckarklocka på natten. Den vibrerar så inte sambon störs av oljud, så den är på armen dygnet runt. 

Sedan beror det som med telefonen hur ofta du tittar på din klocka. Ju mer du tittar desto snabbare tar batteriet slut. 

1. Ja, det är tanken. Och jag förutsatte (måhända felaktigt) att jag kunde lämna telefonen hemma under träningsrundan och lyssna via AW:n.
 

Och jag inser nu att den frågan kanske borde varit tydligare och ställts i ett annat underforum. För vad jag funderade på var om man kunde ladda ner låtar avgiftsfritt om man prenumererar på Apple Music, eller om man måste köpa dem. 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Jo, ladda bara ner låtar från Apple music till klockan så går det att lyssna på dem även om din telefon inte är i närheten (eller streama om du köper den med LTE). Som sagt så är det 8 GB inklusive allt annat som ska finnas på klockan som OS och appar, men det borde gå att ladda ner en redig spellista i alla fall.

 

Förresten, om du har Apple music behöver du ju inte betala igen, utöver själva prenumerationen såklart.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Såg att nu för tiden har AW3 16 GB som föregående talare skriver. Min har bara 4GB. ? Så bortse från mitt föregående inlägg. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

46 minuter sedan, maqs säger:

Såg att nu för tiden har AW3 16 GB som föregående talare skriver. Min har bara 4GB. ? Så bortse från mitt föregående inlägg. 

Cellular versionen har 16GB, GPS versionen har 8GB.
Men watchOS tar nästan 4GB utrymme så det blir inte mycket över till annat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är det jag menar. Min är ju köpt när den släpptes först, så det är inte konstigt att det är tajt med plats när den ska uppdateras när den bara är utrustad med 4GB minne. ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, Davidovitj säger:

1. Ja, det är tanken. Och jag förutsatte (måhända felaktigt) att jag kunde lämna telefonen hemma under träningsrundan och lyssna via AW:n.
 

Och jag inser nu att den frågan kanske borde varit tydligare och ställts i ett annat underforum. För vad jag funderade på var om man kunde ladda ner låtar avgiftsfritt om man prenumererar på Apple Music, eller om man måste köpa dem. 

 

"Använda Apple Watch utan dess parkopplade iPhone"

https://support.apple.com/sv-se/guide/watch/apd0443fb403/watchos

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 timmar sedan, SirKnasen säger:

Cellular versionen har 16GB, GPS versionen har 8GB.
Men watchOS tar nästan 4GB utrymme så det blir inte mycket över till annat.

Men om jag har Apple Music, så behöver jag inte spara ner musik till AW:n; jag kan streama istället, eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Davidovitj säger:

Men om jag har Apple Music, så behöver jag inte spara ner musik till AW:n; jag kan streama istället, eller?

Du väljer vad du vill föra över till klockan, från din iPhone. Både musik och bilder.  

Redigerad av Silverfox
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...