Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

iMac vägrar bränna blu-ray men bränner annat


macmodig
 Share

Rekommendera Poster

Jag har en iMac 27' (sen 2013) med i7-processor och 32 GB minne, OS 10.14.6.

Bränner med en Lacie BDXL som har några år på nacken.

Gör film från olika kameror i Final Cut Pro version 10.4.8 och det har funkat klockrent fram till en dag i januari då det plötsligt tog totalstopp.

Jag har inte uppdaterat OS eller version av Final Cut.

 

Export av master file till skrivbord går utan problem.

Export till blu-ray ser ut att rulla på med renderingen m m fram till att skivan ska brännas. 

 

Då får jag felmeddelandet "The share operation Blu-ray has failed. Could not create the disc (Disc Creation Error, An error occured trying to create your disc.)

Detta meddelande ger mig ju ingenting alls att gå på, helt värdelöst.

Har provat att köpa en ny brännare men felet kvarstår.

 

Har varit i kontakt med LaCie:s support, men de tror att jag ska köpa en ny brännare vilket alltså inte avhjälper felet. 

 

Bränna andra skivor (DVD, CD) går utmärkt.

Det är alltså bara blu-ray som inte funkar.

Felet måste sitta i Final Cut eller i datorn eftersom en ny brännare inte avhjälper problemet.

 

Vad kan jag mer prova?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

18 minuter sedan, macmodig säger:

Vad kan jag mer prova?

Skivor från en annan tillverkare.

Och är det som med DVD så är det mindre intressant vad det står för märke på boxen jämfört med de som verkligen tillverkat skivan inuti.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
17 minuter sedan, Telly82 säger:

Skivor från en annan tillverkare.

Och är det som med DVD så är det mindre intressant vad det står för märke på boxen jämfört med de som verkligen tillverkat skivan 

Brännaren inuti LaCie-skalet är en Pioneer.

Skivorna är Verbatim.

Redigerad av macmodig
Läste svaret för dåligt
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har alltid kört med skivor från Verbatim, alltid funkat klockrent.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 timmar sedan, macmodig säger:

Har alltid kört med skivor från Verbatim, alltid funkat klockrent.

Men om det nu blivit något fel på just den satsen skivor du har nu?

 

Vad händer om du försöker bränna något annat som inte är en film? Typ en PDF eller något bara för att felsöka.

  • Rösta upp 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har runt 300 DVD, ibland fick jag dåliga skivor av flertalet olika fabrikat som alltid fungerat förut. Verbatim är inte lika bra som för 5-10 år sedan. Överlag är det sämre kvalité på CD/DVD/Blu-Ray nuförtiden. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 timmar sedan, macmodig säger:

Skivorna är Verbatim.

De tillverkar inte sina egna skivor. De köper från två olika tillverkare och säljer under eget namn. De riktiga tillverkarna är CMC Magnetics Corporation och Mitsubishi Chemical Media Co., Ltd.

https://blu-raydisc.info/licensee-list/discmanuid-licenseelist.php

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 minuter sedan, iMarc säger:

Där jag köpt de flesta skivor som fungerat är hos Wesellcd

De säljer allt från billigt skräp till bra (märkes)grejor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 timmar sedan, Telly82 säger:

Men om det nu blivit något fel på just den satsen skivor du har nu?

 

Vad händer om du försöker bränna något annat som inte är en film? Typ en PDF eller något bara för att felsöka.

Nu har jag provat att bränna en mapp med bildfiler på en Verbatim blu-ray skiva i LaCie-brännaren.

Funkade klockrent.

Därmed kan vi utesluta hårdvarufel.

 

Kan man koppla den här tråden till någon tråd med Final Cut / programvara eller måste jag ställa om frågan i en ny tråd?

 

Varmt tack för engagemanget så här långt!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 minuter sedan, macmodig säger:

Nu har jag provat att bränna en mapp med bildfiler på en Verbatim blu-ray skiva i LaCie-brännaren.

Funkade klockrent.

Därmed kan vi utesluta hårdvarufel.

 

Kan man koppla den här tråden till någon tråd med Final Cut / programvara eller måste jag ställa om frågan i en ny tråd?

 

Varmt tack för engagemanget så här långt!

 

Det bästa är nog att starta en ny tråd med ny titel i rätt forumdel, där du skriver att du kan bränna Bluray med annat innehåll.

 

För övrigt: Det är inte så att du har för litet ledigt utrymme på startdisken för att bränna med FCP?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, Telly82 säger:

Det bästa är nog att starta en ny tråd med ny titel i rätt forumdel, där du skriver att du kan bränna Bluray med annat innehåll.

 

För övrigt: Det är inte så att du har för litet ledigt utrymme på startdisken för att bränna med FCP?

Jag vet inte!

Har byggt ut från 16 till 32 GB minne med hjälp utifrån häromdagen.

 

På disken (1.12TB) har jag 580 GB ledigt just nu.

Jag har aldrig brytt mig om att bli duktig på vad som är vad i burken utan är bara en glad användare.

Hur kollar jag detta? Tacksam för hjälp med det.

 

Det märkliga är att min iMac funkat jättebra med filmredigering och bränning i flera år och sedan, utan att jag gjort några förändringar vare sig gällande hårdvara eller program, börjar den trilskas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

16 minuter sedan, macmodig säger:

Jag vet inte!

Har byggt ut från 16 till 32 GB minne med hjälp utifrån häromdagen.

 

På disken (1.12TB) har jag 580 GB ledigt just nu.

Jag har aldrig brytt mig om att bli duktig på vad som är vad i burken utan är bara en glad användare.

Hur kollar jag detta? Tacksam för hjälp med det.

 

Det märkliga är att min iMac funkat jättebra med filmredigering och bränning i flera år och sedan, utan att jag gjort några förändringar vare sig gällande hårdvara eller program, börjar den trilskas.

Nytt minne häromdagen? Kan vara dåligt ram som skapar problemet 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 minuter sedan, boevil säger:

Nytt minne häromdagen? Kan vara dåligt ram som skapar problemet 

 

Nä, problemet uppstod redan i januari långt innan minnet byggdes ut så det har inte med detta att göra.

Jag tror det är nåt knas med Final Cut.

Uteslutningsmetoderna jag redogjort för tidigare i tråden talar för det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Flåt mig om jag påpekar självklarheter men Final Cut har ett forum. Du har inte provat att kolla där?

 

https://www.fcp.co/forum

Redigerad av Axelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, Axelman säger:

Flåt mig om jag påpekar självklarheter men Final Cut har ett forum. Du har inte provat att kolla där?

 

https://www.fcp.co/forum

Tack för det, Axelman.

För mig finns inga självklarheter, jag rör mig sällan ute på dessa domäner eftersom mina grejor oftast har fungerat och varit stabila.

Tragglade fram en ny frågeställning på knackig engelska då jag inte hittade något liknande på deras forum (eller så är jag dålig på att hitta där).

Får jag svar som hjälper publicerar jag det här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har nu lagt ut frågan på fcp:s forum och fått detta svar så här långt:

 

Macs have a history of not playing nice with BD's. As Jobs said "a bag of hurts". His objections really had to do with the DRM protection schemes that cause problems, not the actual technology.
Macs have been known to hang (~66%) while doing the final conversion of writing to optical disc and BD discs are the worst. Not sure why you would only experience issues now and not the past, did you update maybe?
Have you tried to export the BD image to the desktop and then burning from the image file (.img)? This separates the actual burning/writing of the disc from the creation of the disc image. Seems to help. This is my standard operating procedure for making any optical disc. Not only does it get past the hang and errors, it also means that you have the disc image itself so you can make additional copies at any time in the future without having to open FCP and re-export, just burn new copy.
I have been using Roxio Toast Titanium with BD plugin, for the actual burning.
Try shutting down your Mac fully, this will clear out any cache files and may correct any system corruption. Restarting also frees up memory and system resources so just restarting may solve your problem.
Some may advise re-installing FCP, but the actual problem is in system "CoreServices" (I think?) "Create-a-disc" programming, so if I'm correct, would require reinstalling macOS, but this may not correct the issues as this is something that has been going on for years.
Best advice, create BD or any optical disc image to the desktop, burn separately from desktop image, do not burn optical discs directly from FCP.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det som stör mig mest av allt är att allt funkade och sen slutade funka utan att jag ändrat eller uppdaterat något.

Då blir rådet att inte göra som förut och runda problemet inte riktigt tillfredsställande.

 

Att bränna från en masterfil på skrivbordet kan funka, men då tappar jag alla möjligheter att göra menyer med titel, kapitel och sånt på skivan.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bränner jag en masterfil från skrivbordet blir det ju en Quicktime-fil och den kan inte min blu-rayspelare till TV:n läsa.

Så det är ingen framkomlig väg.

Då är det kanske värt att försöka att skaka liv i Toast igen och se om det finns ett plugin för blu-ray.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Glömde att man kan skapa en blu-ray och lägga på skrivbordet, ska såklart prova det och sen bränna!

Masterfilerna skapar jag endast som backup och lägger på en extern hårddisk.

Inget man gör blu-ray av!

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har fortsatt tråden på rätt plats i forumet eftersom det handlar om Final Cut Pro och inte själva bränningen!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...