Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Router för fiber OCH mobilnät.


xyz123
 Share

Rekommendera Poster

Nu när katten släpat in IP-ONLY i fibernäten så behövs routrar som automatiskt byter till ett mobilnät varje gång IP-ONLY har lagt av.

Kan idg.se tänka sig att ta fram någon information om denna sorts routrar?

Man kan börja med vilka som överhuvudtaget finns. För att därefter testa de som verkar användbara.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, xyz123 säger:

Nu när katten släpat in IP-ONLY i fibernäten så behövs routrar som automatiskt byter till ett mobilnät varje gång IP-ONLY har lagt av.

Kan idg.se tänka sig att ta fram någon information om denna sorts routrar?

Man kan börja med vilka som överhuvudtaget finns. För att därefter testa de som verkar användbara.

Det kan de. För några veckor sedan test av en modell: 

https://pcforalla.idg.se/2.1054/1.746848/tp-link-archer-mr600

vill du ha fail-over till två olika sim? grejor finns. Prisvärt? vad kostar ett driftstopp?

https://ljudboxen.se/wifi-natverk/amit-idg761-4g-lte-router

Sven

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är IP-Only's fibernät så instabila att de på daglig basis ligger nere så det behövs ett mobilt bredband som backup?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ipos fiber sedan 3 år och olyckligtvis har ett stort bygge ägt rum där dessa dragit fiber. Den har slitits av ett par ggr. Med åtföljande avbrott i 3-4 dagar då fibern bara kunnat lagats nattetid pga byggarbete. Har då använts iphonens internetdelning och tycker det funkar som backup.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 timmar sedan, SirKnasen säger:

Är IP-Only's fibernät så instabila att de på daglig basis ligger nere så det behövs ett mobilt bredband som backup?

Min tanke också. Vi har Telia Fiber och under 6år har det legat nere ett handfull gånger men på tider som normala personer inte märker :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Stör mig mest på när elnätet går ner, oftast bara några minuter, och man får aldrig reda på varför, förmodligen så grävs de av ledningar, sen kopplas elen  över till andra ledningar.

Sen tar det evig tid innan fibern kommer igång, för vi en kopplingsstation borta vid vår gemensamma avloppsanläggning

Brukar få starta om fördelaren, den vill inte vakna helt. ..och min TimeCapsule ett par ggr..

Har bredbandet hos Universal Telekom, och TV:n hos Telia..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Mitt problem kan kanske berott på dålig router. När jag anslöt ytterligare tre enheter ville den inte vara med längre. En fjärde enhet vägrade den totalt att ansluta. Jag anmälde mitt problem till bredbandsleverantörer som även sålt routern till mig. Mot slutet la den av ungefär varje timme. 

Enligt min gissning så var det minnesproblem i routern. Antingen för lite minne och / eller fel på hanteringen av minnet. Bredbandsleverantören hade fortfarande efter ett flertal dagar inte löst problemet. 

Jag bytte till Archer MR 600 och till annan bredbandsleverantör och lade till ett mobilt bredband. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det Penny som är bredbandsleverantör, och var det en av de routers som man fick rabatt via Webbhallen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skall fundera vidare på frågan om jag vill / bör namnge inblandade företag. Kan ta tid innan jag bestämmer mig. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 timmar sedan, xyz123 säger:

Jag skall fundera vidare på frågan om jag vill / bör namnge inblandade företag. Kan ta tid innan jag bestämmer mig. 

Gör det, funderar på att byta till Penny, men detta med routrar ställer till det lite för mig, vilken man ska satsa på och är bäst kompatibel. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilka var inblandade? Här kommer svaret. 

 

Jag har dokumentation på det inträffade. Om det skall anses vara en olycklig engångshändelse eller inte får andra avgöra. Jag har ingen som helst statistik över denna sorts händelser.

 

Först lite bakgrund om mitt hemmanät, det som är inkopplat.

Jag har 3 datorer, en NAS, en skrivare, en ”smart” TV, två Apple TV (den ena till en gammal TV), en iPad, en iPhone, en Apple Watch, en kontrollenhet till Philips Hue, två switchar, sju ”saker”. Och, givetvis, en router, med använt telejack för min telefon. Min bilkamera kan också bli inkopplad. Eftersom ”internet of things” är på väg in med stormsteg så får detta anses vara ett litet antal anslutna noder.

 

Vid det här laget kan jag konstatera att ju fler enheter som anslöts desto oftare gick nätverket ner. Till slut gick det ner ungefär en gång i timmen.

 

Jag klagade givetvis till Bahnhof och ifrågasatte den router, Tilgin HG 2501, som de sålt till mig. Jag rapporterade också en händelse som kunde tolkas som minnesproblem i routern. När Bahnhof fortfarande efter ett flertal dagar inte hade någon lösning i sikte så tappade jag tålamodet och sade upp mitt abonnemang hos Bahnhof.

 

Jag är visserligen bara 80 men jag vill ändå kunna se i min klocka vem som står vid ytterdörren. Det finns ju, dessvärre, ett klientel som siktat in sig på pensionärer. Att ringklockans bild och lagring i ngt moln inte fungerade var besvärande. Det var även irriterande att luftrenaren inte gick att koppla in.

 

Jag köpte en router från TP-Link, Archer MR600, och även en tredje switch. (Bara tre RJ45 ingångar för eget nät.)  Den kan hantera dels det mobila nätet dels också anslutning till fibernod. Om förbindelsen via fiber går ner så förväntas routern byta till det mobila nätet.

 

Jag har Sappa som leverantör till det fiberanslutna kabelnätet.  Därför valde jag Sappa även till bredbandet, som är anslutet till den andra fibern. (Jag har två (2) fibrer in i huset.)

 

För det mobila nätverket valde jag Tre. Jag har Tre i min iPhone.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 9 months later...

Det verkar helt omöjligt att få D-link's router 'Wireless AC1200 4G LTE Multi-WAN Router' att fungera stabilt. 

  • Ledsen 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...