Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Perseverance använder samma processor som 1998 års Imac


Nyhetsroboten
 Share

Rekommendera Poster

Tror inte det handlar om att propellern är "beprövad". Snarare att de började bygga systemet för 20 år sedan och fortsatt göra uppdateringar på samma system. Eftersom det förmodligen är Assembler och maskinkod kan de inte bara byta chip hur som helst. Det finns inte heller något att vinna i ett processorbyte på en så primitiv maskin. Det vore slöseri på mantimmar att börja om på nytt.

 

Men, allt jag skriver än en gissning :) 

  • Rösta upp 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, pajj säger:

Tror inte det handlar om att propellern är "beprövad". Snarare att de började bygga systemet för 20 år sedan och fortsatt göra uppdateringar på samma system. Eftersom det förmodligen är Assembler och maskinkod kan de inte bara byta chip hur som helst. Det finns inte heller något att vinna i ett processorbyte på en så primitiv maskin. Det vore slöseri på mantimmar att börja om på nytt.

 

Men, allt jag skriver än en gissning :) 

Bra gissning tror jag som har programmerat robotar, dock ingen från NASA.  Enkla maskininstruktioner. Kräver väldigt lite av hårdvaran. Att ta bilder och skicka till Jorden kräver inte mycket det heller. 

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

”Huvuddatorn ombord hade fram till i år aldrig heller startats om. Först i januari 2021 gjorde omborddatorn på Odin för första gången en oplanerad omstart. Nervositeten på marken var stor eftersom man helt enkelt inte visste om Odin skulle klara av en omstart efter all tid i rymden, men allt gick väl och Odin verkar vara i lika bra form som tidigare.”

 

:) 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Största frågan är väl var de köpte in en över 20 år gammal processor. Lär inte ligga på hyllan på Dustin..... default_laugh.png.766094ba970ad04fa4b4bc624c3e7654.png

Edit:

Tänk om de slaktade en gammal iMac!? default_laugh.png.bfb4f88d13b6359a029b43b9c0a0af69.png

Redigerad av Axelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...