Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Föra över filer - Macbook Pro


matvik
 Share

Rekommendera Poster

Hej,

 

Ber om ursäkt ifall det här inlägget har hamnat i fel del av forumet.

 

Jag har en Macbook Pro från 2010 som har slutat fungera. När jag startar upp datorn laddar den och stänger sedan av sig. 

 

Har tagit mig in i recovery mode och försökt reparera hårddisken, men den indikerar på att det inte går. Försöker även att ominstallera operativsystemet, men disken är låst. Har testat att sätta in ett usb-minne för att flytta över viktiga bilder från datorn, men allt jag hittar är “gråmarkerat” och inte tillgängligt även om jag ser filerna jag behöver. 

 

Min fråga är - kan jag skruva upp datorn och koppla ur hårddisken (SATA) och sedan koppla in den till min fungerande dator med hjälp av en usb-kabel (SATA > USB) och flytta över filerna direkt? Eller finns det något smidigare sätt? 

 

Datorn kommer jag kassera, endast bilderna jag behöver ha åtkomst till. 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

OM du har tur fungerar Target Disk Mode. Håll ner "T" när du startar datorn så ställer den om sig att bli en hårddisk. Du kan sedan ansluta den till en annan Mac som en hårddisk via FireWire. USB fungerar inte.

...

Och ja du kan ta ut disken och använda SATA-USB

Redigerad av Axelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

55 minuter sedan, Axelman säger:

OM du har tur fungerar Target Disk Mode. Håll ner "T" när du startar datorn så ställer den om sig att bli en hårddisk. Du kan sedan ansluta den till en annan Mac som en hårddisk via FireWire. USB fungerar inte.

...

Och ja du kan ta ut disken och använda SATA-USB

Tack för snabbt svar! 

 

Får jag indikation direkt ifall Target Disk mode fungerar när jag trycker på "T"? Tänker att det är onödigt att köpa en Firewire-kabel om det ändå inte går.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
16 minuter sedan, matvik säger:

Tack för snabbt svar! 

 

Får jag indikation direkt ifall Target Disk mode fungerar när jag trycker på "T"? Tänker att det är onödigt att köpa en Firewire-kabel om det ändå inte går.

Ja. Det syns på skärmen. Men det är ändå inte 100% att det går. Krånglar det så krånglar det.... 

Redigerad av Axelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Axelman säger:

Ja. Det syns på skärmen. Men det är ändå inte 100% att det går. Krånglar det så krånglar det.... 

Då satsar jag på att plocka isär datorn och köpa en USB/Sata-kabel istället :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, matvik säger:

Då satsar jag på att plocka isär datorn och köpa en USB/Sata-kabel istället :)

Det är troligen effektivare. Men det är som vanligt i datorvärlden inte heller 100% säkert.... men hoppas verkligen att det fungerar att rädda bilderna! :crossfingers:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Axelman säger:

Det är troligen effektivare. Men det är som vanligt i datorvärlden inte heller 100% säkert.... men hoppas verkligen att det fungerar att rädda bilderna! :crossfingers:

Tack snälla för råden! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Om filerna är gråa kan det, med tur, gå att använda Linux från usb/skiva eller programmet photorec för att läsa ut filerna och skriva till en usb-hårddisk eller liknande. 

 

Tillägg Jag antar att du fortfarande använder filsystemet HFS+

Redigerad av poi ran
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...