Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

NTFS hårddisk går inte att hitta


juliagrunnan
 Share

Go to solution Solved by juliagrunnan,

Rekommendera Poster

Jag har en NTFS hårddisk som inte gick att hitta. Då det är en äldre hårddisk så fixade jag ett nytt program för NTFS på Mac, och då hittade jag den i det programmet. Försökte montera den, och programmet kraschade. Nu går den inte att hitta via det programmet längre... 

 

Är tacksam för all hjälp jag kan få. :) 

Eller om det bara är att köpa ny hårddisk. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du bara vill använda hårddisken med mac, och inte är intresserad av att spara de filer som idag finns på hårddisken så kan du bara radera hårddisken med skivverktyg i mac. 

 

Se Apple: Radera och formatera om en lagringsenhet med Skivverktyg på datorn och Apple: Filsystemsformaten som finns tillgängliga i Skivverktyg på datorn

 

Om du vill ha kvar filerna är nog enklaste att koppla disken till en windows-dator för att kopiera filerna till något temporär lagring. Radera sedan hårddisken på mac och formatera som exfat. Koppla sedan hårddisken igen till windowsdatorn och flytta tillbaka filerna till den. Nu kan både macos och windows läsa och skriva hårddisken.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Solution

Problemet är att hårddisken inte kommer upp på datorn, varesig i skivverktyget eller någon annanstans. Datorn hittar den inte, den var inte monterad. Det var därför jag skaffade ntfs programmet för att kunna montera den....

 

Jag ska göra ett försök med att koppla in den i en pc.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

16 minuter sedan, TB-000 säger:

Om du bara vill använda hårddisken med mac, och inte är intresserad av att spara de filer som idag finns på hårddisken så kan du bara radera hårddisken med skivverktyg i mac. 

 

Se Apple: Radera och formatera om en lagringsenhet med Skivverktyg på datorn och Apple: Filsystemsformaten som finns tillgängliga i Skivverktyg på datorn

 

Om du vill ha kvar filerna är nog enklaste att koppla disken till en windows-dator för att kopiera filerna till något temporär lagring. Radera sedan hårddisken på mac och formatera som exfat. Koppla sedan hårddisken igen till windowsdatorn och flytta tillbaka filerna till den. Nu kan både macos och windows läsa och skriva hårddisken.

 

Problemet är att hårddisken inte kommer upp på datorn, varesig i skivverktyget eller någon annanstans. Datorn hittar den inte, den var inte monterad. Det var därför jag skaffade ntfs programmet för att kunna montera den....

 

Jag ska göra ett försök med att koppla in den i en pc.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...