Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

macOS - tappar ibland skrivaren


xyz123
 Share

Rekommendera Poster

I dag upptäckte jag att min nya MacBook Air med macOS 11.2.1 hade delvis tappat kontakten med min skrivare. Det gick inte att få någon utskrift med hjälp av cmd p. Inte med meny val 'skriv ut..-' heller.  Min MacBook Air hittade inte skrivaren. Detta trots att hjälpprogram från skrivarleverantören (HP) fungerade. I och för sig hade jag startat om min router några gånger. Men varför skulle det inverka? Omstarterna gällde bara WIFI, 2.4 Ghz ( bytte till kortare SSID och kortare lösenord), och skrivaren är kabelansluten. För övrigt så fungerade det perfekt att skriva ut från min iPad med IOS. 

Till slut tog jag bort  (systeminställningar - skrivare och skannrar) skrivaren och lade sen till den genast. DÅ fungerade det! Jag har ingen som helst förklaring till detta problem. 

Redigerad av Pocahontas
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, xyz123 säger:

I dag upptäckte jag att min nya MacBook Air med macOS 11.2.1 hade delvis tappat kontakten med min skrivare. Det gick inte att få någon utskrift med hjälp av cmd p. Inte med meny val 'skriv ut..-' heller.  Min MacBook Air hittade inte skrivaren. Detta trots att hjälpprogram från skrivarleverantören (HP) fungerade. I och för sig hade jag startat om min router några gånger. Men varför skulle det inverka? Omstarterna gällde bara WIFI, 2.4 Ghz ( bytte till kortare SSID och kortare lösenord), och skrivaren är kabelansluten. För övrigt så fungerade det perfekt att skriva ut från min iPad med IOS. 

Till slut tog jag bort  (systeminställningar - skrivare och skannrar) skrivaren och lade sen till den genast. DÅ fungerade det! Jag har ingen som helst förklaring till detta problem. 

Inställningen i sig blev trasig. Hur det går till, vem vet, men huvudsaken är att du löste problemet. Grattis! :) ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Kanske löst? 

Idag tappade skrivare ännu en gång kontakten, som vanligt bara delvis. Jag kontrollerade den fasta (= med ethernet kabel) uppkopplingen. Alla förväntade lysdioder vid ethernet kontakterna (RJ45) lyste. Vid skrivarens lilla kontrollfönster kontrollerade jag uppkopplingen. Det visade sig att den försökte använda WiFi! Något som jag kopplat bort flera gånger. (Jag har haft skrivaren avstängd pga ändringar i närverket.) Jag stängde av WiFi i skrivaren ännu en gång! DÅ BÖRJDE skrivaren skriva ut den köade utskriften. 

 

Altså följande HYPOTES: Om WiFi är påslaget så letar skrivaren BARA via WiFi. Inte inte via fasta nätet. 

 

(Jag funderade ett tag på att sända min hypotes till HP-supporten. Men jag gav upp, hittade inte ngt bra sätt att sända in min hypotes.) 

 

Använd utrustning: 

skrivare: HP OfficeJet Pro 7740

nätverk: D-Link DWR-953

dator: MacBook Air (Retina, 13 tum, 2019),  macOS Big Sur, version 11.2.3

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...