Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

felkod -36


iMercury
 Share

Rekommendera Poster

Hej

jag har en imac 2019, lite mer än ett år gammal, Big Sur. Jag får felmeddelande -36 för de nef-filer som ligger på Skrivbordet/iclouddrive. Nånting om att filer saknas, och jag kan därför inte flytta eller slänga filer, samt att det är badboll hela tiden. Det gäller bara filer som ligger där på skrivbordet, inte på själva hårddisken. jag har kollat runt en hel del på nätet, youtube mm, men någon enkel lösning verkar inte finnas och jag ger mig inte in i terminalen, det fanns något förslag på det. Jag har TM-backup, och skulle filerna på skrivbordet gå förlorade så är inte det hela världen.

Är den enklaste och snabbaste lösningen att radera hårddisken och installera nytt? Finns det någon annan lösning?

Tacksam för all hjälp!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

18 minuter sedan, polken säger:

Provat säker start?

Ja, jag har kört skivkontroll, allt.....datorn fungerar helt normalt i övrigt. Mycket märkligt. Jag använder datorn främst för bildbehandling, så jag överför ofta filer från Sd-kort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, iMercury säger:

Ja, jag har kört skivkontroll, allt.....datorn fungerar helt normalt i övrigt. Mycket märkligt. Jag använder datorn främst för bildbehandling, så jag överför ofta filer från Sd-kort.

Ok, har du gjort "allt" så finns inget mer att göra. Tyvärr, du får leva med det.

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, polken säger:

Ok, har du gjort "allt" så finns inget mer att göra. Tyvärr, du får leva med det.

Haha ok....jag menar allt som jag känner till naturligtvis. Om någon haft samma problem får gärna höra av sig, mycket uppskattat. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, iMercury säger:

Haha ok....jag menar allt som jag känner till naturligtvis. Om någon haft samma problem får gärna höra av sig, mycket uppskattat. 

Misstänkte det. Berätta vad du har gjort så slipper vi gissa och ge dig förslag som du redan testat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 minuter sedan, polken säger:

Misstänkte det. Berätta vad du har gjort så slipper vi gissa och ge dig förslag som du redan testat.

Ok, det är uppskattat! Vad jag har gjort är :

- startat i säkert läge

- kört skivkontroll

- försökt radera filerna på skrivbordet, utan att lyckas

- jag har ominstallerat MacOs

 

Det framkommer ingenstans att det skulle vara något fel. Och som sagt, datorn är helt normal övrigt.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skapa ett till konto med administrativa rättigheter och inloggad med bara det kontot, försök med samma åtgärder utom ominstallation.

Redigerad av polken
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, iMercury säger:

Hej

jag har en imac 2019, lite mer än ett år gammal, Big Sur. Jag får felmeddelande -36 för de nef-filer som ligger på Skrivbordet/iclouddrive. Nånting om att filer saknas, och jag kan därför inte flytta eller slänga filer, samt att det är badboll hela tiden. Det gäller bara filer som ligger där på skrivbordet, inte på själva hårddisken. jag har kollat runt en hel del på nätet, youtube mm, men någon enkel lösning verkar inte finnas och jag ger mig inte in i terminalen, det fanns något förslag på det. Jag har TM-backup, och skulle filerna på skrivbordet gå förlorade så är inte det hela världen.

Är den enklaste och snabbaste lösningen att radera hårddisken och installera nytt? Finns det någon annan lösning?

Tacksam för all hjälp!

24 minuter sedan, iMercury säger:

Ja, jag har kört skivkontroll, allt.....datorn fungerar helt normalt i övrigt. Mycket märkligt. Jag använder datorn främst för bildbehandling, så jag överför ofta filer från Sd-kort.

Jag tror att det fetade hör ihop. Jag har en Nikon D5200 och har ställt in så att den sparar både JPG och RAW. RAW blir i NEF. Kan det vara så att Finder lägger SD-kortets NEF-filer på skrivbordet och att när kopplingen förloras med SD-kortet så får du problemet? Testa då att stoppa tillbaka SD-kortet och pröva att ta bort dem.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 minuter sedan, polken säger:

Skapa ett till konto med administrativa rättigheter och inloggad med bara det kontot, försök med samma åtgärder utom ominstallation.

Ok tack ska testa det!

 

9 minuter sedan, Alix säger:

Jag tror att det fetade hör ihop. Jag har en Nikon D5200 och har ställt in så att den sparar både JPG och RAW. RAW blir i NEF. Kan det vara så att Finder lägger SD-kortets NEF-filer på skrivbordet och att när kopplingen förloras med SD-kortet så får du problemet? Testa då att stoppa tillbaka SD-kortet och pröva att ta bort dem.

 

Jag har satt tillbaka Sd-kortet, just nu är det badboll så fort jag för muspekaren mot skrivbordet. Jag kör också både jpg och RAW i min nikon.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 minuter sedan, iMercury säger:

Jag har satt tillbaka Sd-kortet, just nu är det badboll så fort jag för muspekaren mot skrivbordet.

Då verkar det höra ihop. Testa att tvinga Finder att starta om (om man nu kan det i Big Sur, jag har inte det själv).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Alix säger:

Då verkar det höra ihop. Testa att tvinga Finder att starta om (om man nu kan det i Big Sur, jag har inte det själv).

Det verkar dessvärre inte fungera....testat omstarter mm. Jag använder DxO PhotoLab, trots problemen så kan jag editera bilderna normalt. Även exportera, sedan tar det stopp. Tack!

1 timme sedan, polken säger:

Skapa ett till konto med administrativa rättigheter och inloggad med bara det kontot, försök med samma åtgärder utom ominstallation.

Har även försökt detta, men inget händer. Fast om jag lägger filer på skrivbordet på hos "nya" användaren så funkar allt helt normalt, alltså kan slänga och flytta filer.....Tack för hjälpen.

 

Vad tycker ni återstår?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du, när du är inloggad på den nya användaren, gått till skrivbordsmappen till den andra användaren och försökt ta bort filerna den vägen? (Du behöver förmodligen ändra på en del rättigheter för att kunna göra det.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

21 timmar sedan, RonnieL säger:

Har du, när du är inloggad på den nya användaren, gått till skrivbordsmappen till den andra användaren och försökt ta bort filerna den vägen? (Du behöver förmodligen ändra på en del rättigheter för att kunna göra det.)

Jag prövade det men jag valde till slut att blåsa datorn och installera TM-backup, så nu sitter jag framför en fungerade dator. Tack alla för hjälpen!

  • Rösta upp 1
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...