Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

David mot Goliat - tangentbord


wallekalle
 Share

Rekommendera Poster

Hej. Jag hade gärna kommit i kontakt med personer som haft likande problem som mig. Eller någon som har en bra lösning på mitt problem. Tack på förhand.

 

Bakgrund

Oktober/ november 2017 var jag ägare av en Macbook Air 2015, men var i behov av en Macbook Pro. En av Appels premiumåterförsäljare hade då ett upplägg som gick ut på att man kunde lämnade in sin gamla appel-datorer, få den värderad och sedan leasa den senaste modellen för en billigare månadspeng. Sagt och gjord fick jag min gamla dator värderad till 3040 kr (lågt). Men valde ändå att fullfölja dealen för att få en bättre dator för tyngre arbeten.

 

För att göra denna långa historia kort, började denna ny Macbook Pro av värde  för 16/17-tusen att krångla. Tangenterna hängde sig, fastande, reagerade inte m.m. Kortfattat hände följande:

 

1. Datorn åkte in på lagning 3 (!) gånger hos denna certifierade verkstad. Där de byte ut hela topcaset. 

 

2. Efter andra gången ville jag avsluta denna leasing och ersättas med en äldre modell Macbook Air 2015, då jag viste att de ej hade problem med tangenterna

 

3. Talade med Appels senioravdelning tre gånger på telefon

 

4. Mejlade butik och appel sammanlagt 26 gånger

 

5. Hade två fysiska möten med butiken angående deras hantering av ärendet och vad jag vill ha

 

6. Påbörjade ett ärende hos ARN och talade med två handläggare som talade om hur jag skulle gå till väga, samt att jag hade rätt i ärendet.

 

Sammanfattningsvis la jag mellan 2 och 3 arbetsveckor på detta. Låter mycket, men då får ni tänka er bussreor fram och tillbaka till stan. Telefonköer, fysiska möten, alla mejl m.m. 

 

Det slutade med... att jag tillslut fick bryta avtalet jag skrivit på och att butiken betalde tillbaka de pengar jag hade leasat datorn för. Plus de 3040kr jag lämnat in min dator för. Så nu stod jag där helt utan dator och med 3040 kr. Vilket man inte får en dator för....

 

I detta fall blev jag irriterad ett flertal gånger på hur osmidiga alla inblandade var att hantera detta ärende. Exempel på saker som irriterade mig som kund:

 

1. En dator av detta pris skall ej gå sönder. Speciellt inte tangenterna.

2. Hur de sa exempel som "Nej du är den första kunden med detta problem". Men en googling bort kunde en se hur tidningar, youtubers och andra beskriva problemet med Appels tangentbord.

3. Att de inte kompenserar en med lånedator, när majoriteten av yrken och studenter är i behov av datorn - deras arbetsredskap.

4. Att de måste gå igenom HELA datorn för problem och byta ut ALLT som är besläktat med problemet. Vilket tar tid. Ha sakerna på lager och klicka i ett nytt fäste och tangent som tar 2 minuter och inte 2-3 dagar. Därför uppenbarligen fungerar det ändå inte när ni byter ut allting, eftersom problemet kvarstod?!

 

Så vart är vi idag?

 

Under en kortare period byte jag till Lenova och en av deras värre datorer. Jag var dock inte nöjd med operativsystemet eller hur högt fläkten lät. Så jag gick och köpte mig en Macbook Air med de äldre tangentbordet igen. För att sedan läsa om att Appel ÄNTLIGEN erkände sitt problem med tangenterna och att de skulle byta tillbaka. Detta skulle dock ta totalt 2 (!) år för dem att erkänna. År 2020 kom och jag gjorde samma sak igen, jag gick in i butiken i november förra året och byte in min Macbook Air för att gå in i ett avtal om att betala av på min nu Macbook Pro.

 

Fyra månader har nu gått och här sitter jag med ett tangentbord som ej fungerar. Och jag har ingen jävla aning vad jag skall göra...

 

1. Lämna in den på lagning och bliv av med datorn 3-4 dagar + i vetskap om att risken då är att nästa tangent går sönder. Eftersom de var så det var i föregående fall 3 gånger... (Det kostar också pengar att få en lånedator...)

 

2. Beställa hem en egen tangent för 104 kr på tangenter.se och vänta i cirka 10 arbetsdagar på att få en tangent. Betala själv och riskera garantin...

 

3. Byta avtalet igen dra in ARN och bli lurad igen på deras underpris på min föregående dator...

 

Jag vet ej om ni orkat läsa hit, eller om jag målat en tydlig bild för er. Men jag blir någonstans irriterad på att miljardföretag om en premiummärke likt Apple, inte hanterar saker och ting smidigare gentemot kund. Att de inte erkänner. Att de inte tar emot feedback på snabbt och tydligt vis. Att de har krav på saker och ting skal lysa och se ut i deras och deras återförsäljares butiker. Men inte hur saker och ting smidigare skall skötas gentemot kund.

 

kan någon känna igen sig i min frustration, eller har en konkret och bättre lösning än de jag här beskrivit?

 

Redigerad av wallekalle
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tangentbordet är av usel kvalite på vissa årsmodeller, har för mej att det gäller 2017-2019.

 

Blev fixat på 26" modellen.

 

Vet att detta inte är en lösning eller ett svar på dina problem men ett förslag är att använda ett trådlöst tangentbort till din dator för att inte "slita" på tangentbordet. Det gör jag för jag har kännt på mej att det bara är en massa krångel att klaga

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

19 minuter sedan, Vredurs säger:

tangentbordet är av usel kvalite på vissa årsmodeller, har för mej att det gäller 2017-2019.

 

Blev fixat på 26" modellen.

 

Vet att detta inte är en lösning eller ett svar på dina problem men ett förslag är att använda ett trådlöst tangentbort till din dator för att inte "slita" på tangentbordet. Det gör jag för jag har kännt på mej att det bara är en massa krångel att klaga

 

 

Det är helt rätt! De har efter mycket om och men skaffat en form av garanti på alla modeller mellan 2017-19. Dock är detta som sagt en 2020-modell dock med garanti där också eftersom den är 4 månader "gammal".

 

Blir ledsen, irriterad och upprörd när jag hör andra kunder/ användare av Macbook också har problem. Och någonstans går runt med en oro om att deras tangenter skall haverera... Tyvärr har jag redan funderat på det du skriver om extern tangentbord, men det skall (1) inte behövas och (2) ej vara smidigt i alla lägen. Dels att släpa med sig eller ha plats för i föreläsningssalar eller liknade. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mycket riktigt är tangentborden totalt odugliga. De nyare tangenborden med sax-upphängning istället för "butterfly" är bättre men uppenbart inte felfria.

 

Man måste hålla tangentbordet rent regelbundet. De är mycket känsliga för smuts. Vi snackar i det närmaste laboratoriemiljö för att de ska fungera tillfredställande.

Följer man denna guide för rengöring brukar de hålla sig fungerande.

https://support.apple.com/sv-se/HT205662

 

Ja man borde kunna förvänta sig mer av Apple men i dagsläget är det som det är. Man får leva med bristerna om man vill ha en mac.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...