Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Skärmen ritas inte om med Big Sur


TB-000
 Share

Go to solution Solved by TB-000,

Rekommendera Poster

Efter uppdatering av iMac 27" 5K 2015 till Big Sur så har jag problem med att skärmbilden inte ritas om som den ska på den inbyggda skärmen. 

T.ex. om man väljer en meny i favorit-raden i Safari så försvinner texten för menyn, och ritas om först när man för muspekaren över den.

Se bifogad skärminspelning (konverterad till animerad gif).

164304585_Skrminspelning-2021-02-25-kl.-09_12_27.gif.14069d4ab875063cc173626a58f42230.gif

 

Problemet finns inte bara i Safari. Även andra program (t.ex. KeyQue) missar att rita om skärmen och lämnar kvar skräp.

 

För länge sedan när jag använde mera X11 på Linux fick man liknande problem när mjukvaran använde hårdvaruaccelerationen i grafikkortet felaktigt. Då var lösningen att ställa om så att mjukvaran inte använde hårdvaruacceleration. Jag vet inte om det kan vara sådana problem i Big Sur och om man i så fall kan konfigurera om så att den inte använder hårdvaruacceleration.

 

När jag sökt på nätet har jag hittat mycket om Big Sur och grafikproblem på externa skärmar, men det här gäller den interna skärmen (och det har jag inte hittat något om).

 

Hårdvaruinformation:

macOS: 11.2.1

iMac (Retina 5K, 27 tum, sent 2015)

Processor: 4 GHz Quad-Core Intel Core i7

Minne: 32 GB 1867 MHz DDR3

Grafik: AMD Radeon R9 M395X 4 GB

Redigerad av TB-000
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi får hoppas på att Apple fixar detta! Men jag avstår både Si och Big Sur så länge jag kan! Förhoppningsvis fixar Apple barnsjukdomarna och ändrar strategi från att prångla ut ofärdiga operativsystem en gång om året till att införa nya funktioner successivt i takt med vad utvecklarna finner görbart. Nu är det räknenissarna som bestämmer!

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...
  • Solution

Uppgraderingen till Big Sur 11.3 löste detta. ?

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...