Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Big Sur på mac 2015


TB-000
 Share

Rekommendera Poster

Någon som kör Big Sur på mac från 2015?

Hur upplever ni att Big Sur är på mac från 2015? Är barnsjukdomarna borta nu?

 

Jag har en iMac 27" 2015 och en MBP 2015 som nu kör Catalina 10.15.7. Jag har tänkt vänta med att uppgradera till Big Sur tills Big Sur blir stabilt och bra på äldre macar. (Jag har så här från sidan läst om strul med Big Sur på äldre hårdvara, men det kanske är löst nu,)

 

Nu börjar mina iOS 14.4-prylar klaga på att mina macar kör för gammal version. Kanske dags att uppgradera macos... (?)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Funkar bra för mig. MacBook Pro mid 2015. 

  • Rösta upp 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, ronny säger:

Mac Pro 2013 inga problem heller 

Helt otroligt egentligen att så pass gammal Mac fortfarande kan köra senaste macOS.

Undrar hur länge min Intel iMac kommer att kunna köra det senaste? 8 år till? :fundersam:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 minuter sedan, mikaellq säger:

Helt otroligt egentligen att så pass gammal Mac fortfarande kan köra senaste macOS.

Undrar hur länge min Intel iMac kommer att kunna köra det senaste? 8 år till? :fundersam:

Knappast. Apple droppar support för Intel inom några år.

  • Ledsen 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 minuter sedan, Alix säger:

Knappast. Apple droppar support för Intel inom några år.

Det tror ju inte jag med tanke på hur mönstret ser ut med ett tiotalet år av stöd. Långlivade Macs är ju en av de stora styrkorna med dem och det lär inte förändras. :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 timmar sedan, marcushedenstrom säger:

Funkar bra för mig. MacBook Pro mid 2015. 

Samma här med 2014. 

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 timmar sedan, mikaellq säger:

Det tror ju inte jag med tanke på hur mönstret ser ut med ett tiotalet år av stöd. Långlivade Macs är ju en av de stora styrkorna med dem och det lär inte förändras. :) 

Apple droppade support för PPC-macar med Mac OS X Snow Leopard. Då hade Intel-macar funnits i 3,5 år. Så går man på historien så... Men Apple kanske har nya planer, vem vet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 timmar sedan, mikaellq säger:

Helt otroligt egentligen att så pass gammal Mac fortfarande kan köra senaste macOS.

Undrar hur länge min Intel iMac kommer att kunna köra det senaste? 8 år till? :fundersam:

Jag tror att det beror på att det är en annan processor 

 

7D85E538-0B4B-4A1D-81B2-1A1633B861D3.jpeg

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

 

13 timmar sedan, mikaellq säger:

Helt otroligt egentligen att så pass gammal Mac fortfarande kan köra senaste macOS.

Den är väl inte så gammal? Såldes fram till så sent som december 2019 (cirka ett år sedan).

Redigerad av marcushedenstrom
  • Rösta upp 1
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

20 minuter sedan, marcushedenstrom säger:

 

Den är väl inte så gammal? Såldes fram till så sent som december 2019 (cirka ett år sedan).

Ursprungligen utvecklad och byggd 2013. När den varit såld är väl ändå irrelevant. 

Men jag är glad som konstaterar hur långlivade Macs är. Man kan ha roligt med dem i väldigt många år. :) 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, mikaellq säger:

Ursprungligen utvecklad och byggd 2013. När den varit såld är väl ändå irrelevant. 

Men jag är glad som konstaterar hur långlivade Macs är. Man kan ha roligt med dem i väldigt många år. :) 

Och vill du förlänga nöjet ytterligare så är system kravet för Ubuntu 20.04 LTS 2,0 GHz dualcore och 4gb ram.

Så min gamle Imac late 2009 med 3,06 GHz CoreDuo och 12Gb ram har fulla uppdatering till 2025 och har bra fart med Ubuntu som system.


Det är ett gott betyg till Apples hårdvara.

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

47 minuter sedan, Aayden säger:

Och vill du förlänga nöjet ytterligare så är system kravet för Ubuntu 20.04 LTS 2,0 GHz dualcore och 4gb ram.

Så min gamle Imac late 2009 med 3,06 GHz CoreDuo och 12Gb ram har fulla uppdatering till 2025 och har bra fart med Ubuntu som system.


Det är ett gott betyg till Apples hårdvara.

Jo härifrån får de bara ❣️

Någon av Linux-distributionerna, de med GNU, hade varit ett självklart alternativ om gangstern i Redmond hade vunnit. :nerd:

Jag gillar speciellt det om "varför inte Windows". :) 

 

https://www.getgnulinux.org/en/linux/

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

av de macar som kom ut under 2015 så ser det bara ut som det är Intel Core i3

som inte kommer att klara kraven då den senaste iMacen har Core i5

image.png.89631eb34cd7963044a9922355a9e520.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då har jag installerat Big Sur 11.2.1 på iMac 2015 och MBP 2015. På MBP har jag inte märkt något konstigt (förutom att det tar litet tid av vänja sig vid det som bytt plats eller utseende - det känns som att mindre nyttoinformation ryms på skärmen med det "luftigare" utseendet). 

 

På iMac 2015 fick jag dock en märklighet vid uppgradering till Big Sur: Det har tillkommit en massa mappar under Dokument (~/Documents). Alla de nya mapparna heter samma sak som en App, och innehåller bara ett alias som pekar på ~/Library/Containers/<app>/Data/Documents/iChats . Men ~/Library/Containers/<app>/Data/Documents/iChats är ett alias som pekar på  ~/Documents/iChats, som inte existerar.

 

Jag kan naturligtvis radera alla dessa mappar under Dokument (~/Documents), men varför skapades dom? Finns det någon mening i det här?

865324323_Skrmavbild2021-02-24kl_20_41_21.png.3564beee299b829c43c79bccb7211262.png

Redigerad av TB-000
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...