Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Källsortering av sopor, vad gäller?


boevil
 Share

Rekommendera Poster

Vi har nyligen fått möjlighet att källsortera, men hur gör man egentligen?

Jag har läst en del om hur en felaktigt sorterad förpackning kan göra det omöjligt att återvinna materialet, och undrar därför… 

 

Mjölkförpackningar, från vårt mejeri, är av papper med en kork av plast. Enligt förpackningen ska korken sorteras som plast och förpackningen som papper. Men i förpackningen sitter en del av plast som korken skruvas på. Förväntas man skära loss den och sortera den som plast också?

 

När man har ätit upp sin frukost-yoghurt blir det en hel del kvar i förpackningen. Förväntas man diska/skölja ur den innan den kastas?

 

Samma fråga, som ovan, för t.ex burkar med rödbetssallad. Ska de diskas innan de kastas eller är det ok med lite matrester?

 

Många plastförpackningar, t.ex för skivad skinka, har en pappersetikett. Kan hela förpackningen kastas som plast, trots etiketten?

 

?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, boevil säger:

När man har ätit upp sin frukost-yoghurt blir det en hel del kvar i förpackningen. Förväntas man diska/skölja ur den innan den kastas?

Nej det ska man inte.

 

 

2103527020_Skrmavbild2021-02-20kl_16_38_53.thumb.png.2073d12f2ae4e39ff7cfbd8b5518477c.png

 

Denna information skall finnas på din komuns hemsida.

Redigerad av lappen71
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen tror jag att det varierar över landet hur man gör pga vilka tekniska lösningar kommunen använder sig av.

Redigerad av Axelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Axelman säger:

Hur tänkte du nu? Att vi inte kan nåt om att sortera Kjell? default_laugh.png.34df4e54515f75d79e0686ab7eb1bc29.png

Va?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, lappen71 säger:

Va?

Du postade en länk till Falu kommun efter mitt inlägg. Jag tolkade det som att du postade det till mig. Jag bor ju liksom i Falu Kommun...

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, Axelman säger:

Du postade en länk till Falu kommun efter mitt inlägg. Jag tolkade det som att du postade det till mig. Jag bor ju liksom i Falu Kommun...

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hade det varit riktat till dig hade jag citerat ditt inlägg.

Jag postade en länk till där jag hittade informationen om att inte tvätta förpackningarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alla kommuner fungerar olika när det gäller avfall - gå in på din kommuns hemsida för mer info.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Telly82 changed the title to Källsortering av sopor, vad gäller?
21 minuter sedan, boevil säger:

Vi har nyligen fått möjlighet att källsortera, men hur gör man egentligen?

Jag har läst en del om hur en felaktigt sorterad förpackning kan göra det omöjligt att återvinna materialet, och undrar därför… 

 

?

1: lättaste sättet: fråga ett förskolebarn i din närmaste omgivning. De är välinformerade i frågan.

2: en förskollärare guidar dig gärna 

men vill du ta en jobbigare väg:

3: myndigheterna har många informatörer, de kan alla EU-direktiv och svenska riksdagsbeslut och förmedlar det gärna till dig https://www.hallakonsument.se/miljo-och-hallbarhet/sortera-avfall/

https://www.sopor.nu

4: eftersom det kommunala självstyret måste tydliggöras ibland så har varje kommun sin egen twist, ofta genom en bolagslösning med upphandlade entreprenörer. Kolla detaljer där, bor du i Falun så följer du lappen71s länk.

Mera tips här: https://www.ftiab.se/316.html

Sven

som numera bara får lite i botten på sopkärlet för restavfall. Övrigt fördelas i 10 olika fraktioner i min kommun, så jag har ett antal sopkärl som jag ska tömma på minst 2 olika ställen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag minns rätt från ett ca två år gammalt radioprogram så hamnar plasten, efter att ha delats i lite mindre bitar, i en sorts tvättmaskin. I den skiljs plasten från eventuella matrester och pappersetiketter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, lappen71 säger:

Nej det ska man inte.

 

 

2103527020_Skrmavbild2021-02-20kl_16_38_53.thumb.png.2073d12f2ae4e39ff7cfbd8b5518477c.png

 

Denna information skall finnas på din komuns hemsida.

Varför behöver man själv sortera om det finns en automatisk återvinningsprocessen som sorterar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

18 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Varför behöver man själv sortera om det finns en automatisk återvinningsprocessen som sorterar?

Det är väl gissningsvis någon maskin som sorterar mjuk och hård plast som man vanligtvis slänger i samma kärl?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, SirKnasen säger:

Det är väl gissningsvis någon maskin som sorterar mjuk och hård plast som man vanligtvis slänger i samma kärl?

Antagligen, men forumeringen är dum om man vill övertyga folk att de själva ska sortera.

Jag hörde för runt tio år sedan om ett svenskt företag som sorterade insamlade batterier med hjälp av luftstrålar. Kameror filmade ett löpande band där batterierna åkte, sedan blåstes batterierna ner i rätt behållare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, boevil säger:

Många plastförpackningar, t.ex för skivad skinka, har en pappersetikett. Kan hela förpackningen kastas som plast, trots etiketten?

Ja. Fast 80 procent av plastförpackningarna eldas ändå upp. Källa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...