Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Utöka RAM på iMac 21.5" late 2015?


geklof
 Share

Rekommendera Poster

2021-02-19 14:05, Axelman säger:

Du installerar på den externa skivan som om du installerar på den interna. Ingen skillnad.

https://www.macworld.co.uk/how-to/macos-external-drive-3659666/

Jag laddade ner installeraren för Catalina, men när jag försöker installera den på en Samsung T7 500GB (formaterad macOS Extended (journalförd) och GUID Partiation) säger installeraren att "den här versionen av av macOS 10.15.7 kan inte installeras på den är datorn". (Samma oavsett vilken skiva jag väljer). Har High Sierra på min gamla iMac.

Testar jag med en nyare dator, med Big Sur installerat, blir svaret istället att "this version of the macOS Catalina application is too old to be opened on this version of macOS".

Känns lite Catch 22... några tips?

Redigerad av geklof
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 minuter sedan, geklof säger:

Jag laddade ner installeraren för Catalina, men när jag försöker installera den på en Samsung T7 500GB (formaterad macOS Extended (journalförd) och GUID Partiation) säger installeraren att "den här versionen av av macOS 10.15.7 kan inte installeras på den är datorn". (Samma oavsett vilken skiva jag väljer). Har High Sierra på min gamla iMac.

Testar jag med en nyare dator, med Big Sur installerat, blir svaret istället att "this version of the macOS Catalina application is too old to be opened on this version of macOS".

Känns lite Catch 22... några tips?

Catalina kräver APFS. Angående det fetade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, Alix säger:

Catalina kräver APFS. Angående det fetade.

Det förklarar saken! Men då står det nog fel i guiden du delade (se punkt 7 och 8 under Step 1)...

Om jag nu lyckas installera Catalina (tills vidare), kan jag då återskapa från en säkerhetskopia av datorn som jag kör på High Sierra? Eller måste jag ta det steg för steg?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, geklof säger:

Det förklarar saken! Men då står det nog fel i guiden du delade (se punkt 7 och 8 under Step 1)...

Om jag nu lyckas installera Catalina (tills vidare), kan jag då återskapa från en säkerhetskopia av datorn som jag kör på High Sierra? Eller måste jag ta det steg för steg?

Jag har inte delat någon guide. Det var @Axelman

Om du har TM kan du återskapa. Jag har inte följt tråden så jättenoga, så jag vet inte vad du har för typ av säkerhetskopia.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Alix säger:

Jag har inte delat någon guide. Det var @Axelman

Om du har TM kan du återskapa. Jag har inte följt tråden så jättenoga, så jag vet inte vad du har för typ av säkerhetskopia.

Fel av mig – ja det var Axelman. Och ja, jag har TM, så då hoppas jag att det funkar. Tack för hjälp!

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

42 minuter sedan, geklof säger:

Uppdaterat: Jag laddade ner installeraren för Catalina, men när jag försöker installera den på en Samsung T7 500GB (omformaterad APFS och GUID Partiation) säger installeraren fortfarande att "den här versionen av av macOS 10.15.7 kan inte installeras på den är datorn". (High Sierra på min gamla iMac) och "this version of the macOS Catalina application is too old to be opened on this version of macOS" (nyare dator med Big Sur).

Behöver jag intsallera en till partition för systemet på APFS-skivan? Eller...?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 minuter sedan, geklof säger:

Behöver jag intsallera en till partition för systemet på APFS-skivan? Eller...?

Det är nog så att du måste uppdatera datorns eget operativsystem först.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, Alix säger:

Det är nog så att du måste uppdatera datorns eget operativsystem först.

Kanske det – men det går inte på en iMac från 2009. Jag testar istället med att installera Big Sur via en annan dator också har det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kör du via sticka på installationen?

Isåfall, testa byt datum....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

24 minuter sedan, geklof säger:

Kanske det – men det går inte på en iMac från 2009. Jag testar istället med att installera Big Sur via en annan dator också har det.

Jaha, nej, det går förstås inte. Datorn måste stödja Big Sur. Det går med patch, men är inte aktuellt här, antar jag? Fast vart ska du använda den externa SSD:n? Den kan bara användas med en dator som stöder Big Sur (eller det OS som nu är aktuellt).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...