Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Utöka RAM på iMac 21.5" late 2015?


geklof
 Share

Rekommendera Poster

Stämmer det att de 8GB RAM som finns som standard på iMac 21.5" late 2015 (iMac 16.1) inte går att uppgradera till 16GB annat än när den beställdes?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det stämmer, tyvärr.

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, geklof säger:

Stämmer det att de 8GB RAM som finns som standard på iMac 21.5" late 2015 (iMac 16.1) inte går att uppgradera till 16GB annat än när den beställdes?

Men du kan uppgradera hårddisken från mekanisk till SSD och det gör skillnad även för RAM. Om du har standardhårddisken 1TB så är den mekanisk och långsam 5400 rpm. En SSD förbättrar hastigheten med 500% i allt som rör hårddisken. PLUS att det faktiskt hjälper upp RAM-minnet också! När RAM-minnet tar slut används hårddisken för tillfälliga filer. Har man en mekanisk disk måste den sätta fart och läsarmen hitta rätt och badboll inträffar. En SSD agerar omedelbart och med överlägsen hastighet vilket reducerar badbollar och tillfälligt trög dator. Så man upplever det som om man har mer RAM. Jag har en 21" 2013 med Samsung SSD och 8 GB RAM. Fungerar lysande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

21 minuter sedan, Axelman säger:

Men du kan uppgradera hårddisken från mekanisk till SSD och det gör skillnad även för RAM. Om du har standardhårddisken 1TB så är den mekanisk och långsam 5400 rpm. En SSD förbättrar hastigheten med 500% i allt som rör hårddisken. PLUS att det faktiskt hjälper upp RAM-minnet också! När RAM-minnet tar slut används hårddisken för tillfälliga filer. Har man en mekanisk disk måste den sätta fart och läsarmen hitta rätt och badboll inträffar. En SSD agerar omedelbart och med överlägsen hastighet vilket reducerar badbollar och tillfälligt trög dator. Så man upplever det som om man har mer RAM. Jag har en 21" 2013 med Samsung SSD och 8 GB RAM. Fungerar lysande.

Tack! Jo, jag har förstått att detta går. Men gissar att det kostar en del, särskilt om man inte är bekväm med att försöka göra det själv...?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 minuter sedan, geklof säger:

Tack! Jo, jag har förstått att detta går. Men gissar att det kostar en del, särskilt om man inte är bekväm med att försöka göra det själv...?

Man blir inte bekväm med att byta hårddisk i en iMac. Men det går. Jag gjorde det som hatar meka med datorer. Du behöver inte kilen som visas i instruktionen men pizzarullen och spudgern att peta med. Läs igenom beskrivningen noggrant minst två gånger och ha den tillhanda när du gör det. Det är mer pilligt än svårt egentligen.

 

https://www.ifixit.com/Guide/iMac+Intel+21.5-Inch+EMC+2889+Hard+Drive+Replacement/57817

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alternativet är att ansluta en extern SSD-hårddisk via USB. Du får ut 80% av prestandan mot att installera den internt. Inget du kommer att märka av i dagligt bruk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Axelman säger:

Alternativet är att ansluta en extern SSD-hårddisk via USB. Du får ut 80% av prestandan mot att installera den internt. Inget du kommer att märka av i dagligt bruk.

Låter bra! Dvs jag installerar rubbet på den externa hårddiskan – från en skivavbild gissar jag? Och väljer sedan den som startskiva. Antar att det finns instruktioner för detta också, vet du på rak arm var så får du gärna länka...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 minuter sedan, geklof säger:

Låter bra! Dvs jag installerar rubbet på den externa hårddiskan – från en skivavbild gissar jag? Och väljer sedan den som startskiva. Antar att det finns instruktioner för detta också, vet du på rak arm var så får du gärna länka...

Du installerar på den externa skivan som om du installerar på den interna. Ingen skillnad. Du väljer vilken skiva du ska installera OS X på och ha som startskiva. Startskiva = den hårddisk som det OS X ligger på som du vill köra. Du kan ha flera och välja mellan dem. Men det är överkurs för det mesta.

 

https://www.macworld.co.uk/how-to/macos-external-drive-3659666/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 minuter sedan, Axelman säger:

Du installerar på den externa skivan som om du installerar på den interna. Ingen skillnad. Du väljer vilken skiva du ska installera OS X på och ha som startskiva. Startskiva = den hårddisk som det OS X ligger på som du vill köra. Du kan ha flera och välja mellan dem. Men det är överkurs för det mesta.

 

https://www.macworld.co.uk/how-to/macos-external-drive-3659666/

Det blir nog så jag gör. Stort tack för all hjälp!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men vänta nu lite, jag har själv en iMac 27" late 2015. Är det inte samma hårdvara som i 21.5" late 2015?

 

I min iMac har jag 32 GB RAM (2x16GB). Borde inte TS kunna uppgradera med mer RAM själv, eller har jag missat något? :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 minuter sedan, CLS säger:

Men vänta nu lite, jag har själv en iMac 27" late 2015. Är det inte samma hårdvara som i 21.5" late 2015?

 

I min iMac har jag 32 GB RAM (2x16GB). Borde inte TS kunna uppgradera med mer RAM själv, eller har jag missat något? :)

Det är inte samma hårdvara i 21,5" och 27".......de är bygda lite annorlunda.

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 minuter sedan, Alix säger:

Ja, det är skillnad på 21,5 och 27 tum.

En av skillnaderna är frånvaron av respektive närvaron av lucka för att byta RAM.

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

23 minuter sedan, CLS säger:

Men vänta nu lite, jag har själv en iMac 27" late 2015. Är det inte samma hårdvara som i 21.5" late 2015?

 

I min iMac har jag 32 GB RAM (2x16GB). Borde inte TS kunna uppgradera med mer RAM själv, eller har jag missat något? :)

27" har en lucka som man når RAM-minnet. 21" har inget sådant utan i de fall där inte RAM-minnet är fastlött måste man demontera hela datorn för det sitter på baksidan av moderkortet. ( Korkade Apple!! ) Så vitt jag vet har alla 21" Retina fastlött RAM.

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

56 minuter sedan, Telly82 säger:

En av skillnaderna är frånvaron av respektive närvaron av lucka för att byta RAM.

Aha, då förstår jag :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, Stereotypen säger:

Luckan är ju borrtagen av en anledning.......

Nja. Långt tillbaka fanns ju RAM-minnena under nederkanten på 21". Efter det har det inte funnits någon lucka bak fast man kunnat byta RAM-minnen på några modeller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

19 timmar sedan, Axelman säger:

Du installerar på den externa skivan som om du installerar på den interna. Ingen skillnad. Du väljer vilken skiva du ska installera OS X på och ha som startskiva. Startskiva = den hårddisk som det OS X ligger på som du vill köra. Du kan ha flera och välja mellan dem. Men det är överkurs för det mesta.

 

https://www.macworld.co.uk/how-to/macos-external-drive-3659666/

Sorry, men en fråga till: spelar det nån större roll för hastigheten om jag har program och arbetsfiler på iMacens hårddisk, eller är det bättre att ha allt på SSDn?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 minuter sedan, geklof säger:

Sorry, men en fråga till: spelar det nån större roll för hastigheten om jag har program och arbetsfiler på iMacens hårddisk, eller är det bättre att ha allt på SSDn?

Det spelar roll. Allt bör lagras på SSD. Visst, man kan ha arbetsfiler (inte program) på hårddisk, men prestandan blir nedsatt.

Det är 20-talet nu, hårddiskar bör inte användas. Det är något jag propagerat sen tidigt 10-tal :)

Redigerad av pajj
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 minuter sedan, pajj säger:

Det är 20-talet nu, hårddiskar bör inte användas.

Det beror på syftet. Jag använder hårddiskar för utrymmets skull. Jag har en NAS och så har jag tre backupdiskar, alla på 8 TB. Det är liksom inte lösbart som SSD.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

22 minuter sedan, geklof säger:

Sorry, men en fråga till: spelar det nån större roll för hastigheten om jag har program och arbetsfiler på iMacens hårddisk, eller är det bättre att ha allt på SSDn?

Jag skulle ha allt på SSDn och helt tömma den interna. Har en iMac 27 2013 i fritidshuset som jag kör med extern SSD. Ibland får Macen för sig att den ska kolla något på den interna hårddisken som då har varvat ner. Då står Finder stilla en stund medan disken varvar upp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, geklof säger:

Sorry, men en fråga till: spelar det nån större roll för hastigheten om jag har program och arbetsfiler på iMacens hårddisk, eller är det bättre att ha allt på SSDn?

Då tappar du halva iden med fördelarna med SSD. Dessutom OM nu du har problem med den interna disken som är över fem år gammal, vill du då lägga program och filer där när risken att den havererar är betydande? Köp en hyfsat rymlig extern SSD  ( minst 512 GB ) och ha allt där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 timmar sedan, Telly82 säger:

Det beror på syftet. Jag använder hårddiskar för utrymmets skull. Jag har en NAS och så har jag tre backupdiskar, alla på 8 TB. Det är liksom inte lösbart som SSD.

Jag pratar arbetsdiskar och inte "långtidslagring". Givetvis finns det användningsområden där SSD inte är främsta valet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 timmar sedan, pajj säger:

Jag pratar arbetsdiskar och inte "långtidslagring".

Misstänkte det. :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...