Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Skivkontroll säger skador som inte kan repareras


Macparon
 Share

Rekommendera Poster

16 timmar sedan, Pocahontas säger:

Jo, men nu skrev jag att det var en 2010... ?

 

Ja, har jag påstått något annorlunda?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Axelman säger:

Jag har uppkoppling på andra enheter via routern, även några andra Macar, så vet att uppkopplingen inte är något fel på. Det är wifi-anslutningen på macen som är fel.

Har provat att ta bort och lägga till wifi via systeminställningar, nätverk, men vill fortfarande inte fungera.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Äpple-menyn->Om den här datorn.

Klicka på Systemrapport.

Gå ner till Nätverk och sedan Wi-Fi.

Hittar Macen ditt Wi-Fi-kort? (Det heter En1 på min Mac och därunder kan man se korttyp, typ av wi-fi som stöd osv.)

 

Testa en säker start:

Starta om Macen och tryck snabbt ner skift-tangenten och håll nere tills du ser förloppsindikatorn. Logga in och starta sedan om som vanligt. Detta rensar din Mac från gamla cache-filer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 minuter sedan, Macparon säger:

Jag har uppkoppling på andra enheter via routern, även några andra Macar, så vet att uppkopplingen inte är något fel på. Det är wifi-anslutningen på macen som är fel.

Har provat att ta bort och lägga till wifi via systeminställningar, nätverk, men vill fortfarande inte fungera.

Då kan det vara High Sierra som bråkar. Se länken.

https://osxdaily.com/2017/11/13/fix-wifi-macos-high-sierra-issues/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

17 timmar sedan, Macparon säger:

Har också på senare tid haft problem med Wifi som hoppar ur, och har gjort nu också

 

Blev less, så för att dels fixa wifi-felet, och eventuellt hårddiskfelet så lyckades jag efter ett tag installera Catalina.

 

Wifi-felet och hårddiskfelet består dock. Hårddiskfelet är nog kanske då fysiskt, men wifi-felet borde kunna gå att lösa?

 

15 minuter sedan, Axelman säger:

Då kan det vara High Sierra som bråkar.

TS har en disk som inte är 100% tekniskt OK. Wifi krånglar, uppgradering från High Sierra till Catalina har inte hjälpt. Länk till artikel om många mjukvarurelaterade problem har inte löst svårigheten. Vill inte lämna till verkstad.

Har något i byggnaden ändrats som stör/hindrar wifi?

köra med kabel?

överväga hårdvarufel? satsa 250 kr på usb wifi och testa? https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/natverk/natverkskort/tp-link-archer-t3u/1016097.8930/

Sven

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

22 timmar sedan, sefr säger:

 

TS har en disk som inte är 100% tekniskt OK. Wifi krånglar, uppgradering från High Sierra till Catalina har inte hjälpt. Länk till artikel om många mjukvarurelaterade problem har inte löst svårigheten. Vill inte lämna till verkstad.

Har något i byggnaden ändrats som stör/hindrar wifi?

köra med kabel?

överväga hårdvarufel? satsa 250 kr på usb wifi och testa? https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/natverk/natverkskort/tp-link-archer-t3u/1016097.8930/

Sven

Nej, inget i byggnaden har ändrats, vad jag vet. 

 

Ett förtydligande är att jag inte helt formaterade om hårddisken, alltså ingen clean install, utan bara lade Catalina på High Sierra.

Men som sagt, Wifi-problemet är inte löst. Och Ibland när jag kör skivverktyg så meddelar den fel på hårddisk. Och ibland meddelar den att hårddisken är ok.

 

USB wifi, du tänkte för att se om felet är i mjuk- eller hårdvaran?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

21 timmar sedan, Axelman säger:

Fungerade ett tag igår kväll, sedan tappade den wifi. Går alltså inte ens att slå på Wifi igen när man trycker på wifi-ikonen längst upp i högra hörnet.

 

Tog bort och lade till wifi i system inställningar, och startade om, nu fungerar det igen, får se hur länge, suck.

 

Tack för länken, har provat en variation av det som står i länken, men inte exakt den lösning. Skall prova den senare idag, om/när jag tappar wifi igen. 

 

Redigerad av Macparon
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Macparon säger:

 

USB wifi, du tänkte för att se om felet är i mjuk- eller hårdvaran?

 

Ja, samt att få en fungerande enhet utan att lägga så mycket mer tid.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2021-02-22 11:40, sefr säger:

Ja, samt att få en fungerande enhet utan att lägga så mycket mer tid.

 

Tack, bra tanke. 

 

Snabb uppdatering, 

 

Fick wifi att fungera en dag, stängde av någon gång bara, tog bort, lade till wifi igen i nätverkinställnigar, startade om, fungerade.

 

Men sedan dess har det bara blivit värre och värre, och nu så fungerar det inte alls. Har provat de tips som funnits i denna tråden. 

 

Kanske slänga ut datorn genom fönstret är en bra lösning.

 

Eller ja, USB wifi kommer nog att inhandlas innan dess.

 

Vilka skitgrejer, hur kan Catalina överhuvudtaget få släppas när det inte går att köra wifi?? Antar att de tänkte att internet inte skulle vara intressant för de som valde att köra Catalina.

 

 

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 timmar sedan, Macparon säger:

Vilka skitgrejer, hur kan Catalina överhuvudtaget få släppas när det inte går att köra wifi?

Hur menar du nu? Du skriver som om ingen kan köra WiFi på Catalina.

 

Testa detta:

Skapa en ny användare på din dator.

Logga in på denna användare.

Anslut WiFi.

Surfa (eller vad du nu gör).

Om det funkar har du förmodligen något skit i din ordinarie användarprofil som stör WiFi.

Om det inte funkar har du antagligen hårdvaruproblem.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 timmar sedan, Telly82 säger:

Hur menar du nu? Du skriver som om ingen kan köra WiFi på Catalina.

 

Testa detta:

Skapa en ny användare på din dator.

Logga in på denna användare.

Anslut WiFi.

Surfa (eller vad du nu gör).

Om det funkar har du förmodligen något skit i din ordinarie användarprofil som stör WiFi.

Om det inte funkar har du antagligen hårdvaruproblem.

 

Var lite frustrerad.

 

Provade göra ny användare, löste inte problemet.

 

Åkte och köpte en USB wifi, så nu fungerar Wifi igen.

 

Men är nog bara en tidsfråga innan hårddisken blir så buggig så att jag kanske måste byta till en SSD. Har kollat runt lite, verkar inte helt lätt att byta, men jag får ta tjuren vid hornen när det blir dags.

 

Tack för hjälpen alla. 

 

 

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...