Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Skivkontroll säger skador som inte kan repareras


Macparon
 Share

Rekommendera Poster

Körde skivkontroll, får meddelande att skivkontroll inte kan reparera skador . Dessa repareras genom att köra skivkontroll från "återställningen".

 

Var gör man det?

 

Är det via recovery mode,  trycka command + R?

 

Försvinner all data på hårdisken då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 minuter sedan, Macparon säger:

Är det via recovery mode,  trycka command + R?

 

Försvinner all data på hårdisken då?

Ja.

Inte om du reparerar disken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 minuter sedan, Telly82 säger:

Ja.

Inte om du reparerar disken.

provade att köra reparera från recovery mode, first aid, green arrow, done.

 

Startade om, körde skivkontroll igen, får upp samma meddelande, att jag måste reparera via recovery mode, 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, Macparon säger:

provade att köra reparera från recovery mode, first aid, green arrow, done.

Säkert att det är samma disk (eller partition) som du reparerar i båda fallen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 minuter sedan, Telly82 säger:

Säkert att det är samma disk (eller partition) som du reparerar i båda fallen?

Nej, upptäckte att jag markerat en skivavbild, hmm. Har inga partitioner, men det fanns två ikoner som jag kunde välja, och jag valde den längt ner, men nu när jag valde den längst upp och körde igen så står det att skivkontrollen misslyckades och ett stort rött utropstecken.

 

Vad göra nu? 

 

edit, körde igen, och nu verkar det som att den lyckades reparera.

 

 

Redigerad av Macparon
  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, man kan behöva köra flera gånger.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, Telly82 säger:

Ja, man kan behöva köra flera gånger.

Körde flera gånger, och allt verkade ok, startade om och nu fastnar den i uppstartningsläge. Äpplet-skärmen och laddningsmetern är nästan färdig, men har stannat där i en halvtimme, hmm

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förr köpte man skivverktyg som DiskWarrior och Tech Tool Pro som fixade det som inte Apples Skivverktyg klarade.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 minuter sedan, Pocahontas säger:

Förr köpte man skivverktyg som DiskWarrior och Tech Tool Pro som fixade det som inte Apples Skivverktyg klarade.

 

 

Så vad göra nu? Datorn har hängt sig i upp-startläge.

 

Försöka starta om, ta ut allt viktigt om jag lyckas starta upp igen, och sedan radera hårddisken och försöka göra en ny installation? 

Redigerad av Macparon
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håll inne startknappen tills macen stänger av sig (5-10 sekunder).

Starta Macen, håll snabbt ner skift och håll nere tills du ser förloppsindikatorn. Detta kallas säker start och rensar en massa gamla cache-filer och liknande. Logga in och starta om som vanligt (Äpple-menyn).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Axelman changed the title to Skivkontroll säger skador som inte kan repareras
2 timmar sedan, Macparon säger:

Körde skivkontroll, får meddelande att skivkontroll inte kan reparera skador . Dessa repareras genom att köra skivkontroll från "återställningen".

 

Var gör man det?

 

Är det via recovery mode,  trycka command + R?

 

Försvinner all data på hårdisken då?

Om du har en gammal disk kan problemet vara fysiskt dvs skadade sektorer som orsakar skador i filträdet. Skivkontroll lagar filträdet om det går men inte de fysiska skadorna. Så har du en disk som är 4-5 år så byt den till en ny.

...

Skivkontroll skadar inte datan men om hårddisken är defekt kan vad som helst hända om du väljer att reparera. Så har du backup är allt lugnt. Du kan också välja att ominstallera OSX vilket normalt inte påverkar något annat på disken. Men alla sådana här åtgärder ökar risken för dataförlust. Så innan man uppgraderar, kör skivreparation och liknande ting gör BACKUP.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 timmar sedan, Telly82 säger:

Håll inne startknappen tills macen stänger av sig (5-10 sekunder).

Starta Macen, håll snabbt ner skift och håll nere tills du ser förloppsindikatorn. Detta kallas säker start och rensar en massa gamla cache-filer och liknande. Logga in och starta om som vanligt (Äpple-menyn).

Lyckades starta upp i felsäkert läge, efter några försök, tog därefter backup

 

 

12 timmar sedan, Axelman säger:

Om du har en gammal disk kan problemet vara fysiskt dvs skadade sektorer som orsakar skador i filträdet. Skivkontroll lagar filträdet om det går men inte de fysiska skadorna. Så har du en disk som är 4-5 år så byt den till en ny.

...

Skivkontroll skadar inte datan men om hårddisken är defekt kan vad som helst hända om du väljer att reparera. Så har du backup är allt lugnt. Du kan också välja att ominstallera OSX vilket normalt inte påverkar något annat på disken. Men alla sådana här åtgärder ökar risken för dataförlust. Så innan man uppgraderar, kör skivreparation och liknande ting gör BACKUP.

Ja den är rätt gammal, men vill int lämna in för att försöka byta ut den, har en iMac från sena 2013. Går väl inte att man själv öppnar upp och byter hårddisk?

 

Så näst bästa alternativet är att installera nytt OSX, kör High Sierra, så kanske dags att byta upp till Mojave

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, Macparon säger:

Går väl inte att man själv öppnar upp och byter hårddisk?

Förmodligen. Satsa på en SSD, det gör underverk.

 

Härifrån:

https://www.ifixit.com/Device/iMac_Intel

kan du klicka dig fram till reparationsguider för just din Mac-modell.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 timmar sedan, Macparon säger:

Ja den är rätt gammal, men vill int lämna in för att försöka byta ut den, har en iMac från sena 2013. Går väl inte att man själv öppnar upp och byter hårddisk?

Jag har själv en 21" late 2013. Förutom att grafikkortet är crap är det bra med processorpulver i den. Jag slängde i en Samsung SSD i den när jag hade köpt den begagnad och den går som tåget! SSD gör grym skillnad. Originaldisken är seg som sirap även som ny.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 timmar sedan, Telly82 säger:

Förmodligen. Satsa på en SSD, det gör underverk.

 

Härifrån:

https://www.ifixit.com/Device/iMac_Intel

kan du klicka dig fram till reparationsguider för just din Mac-modell.

Tack för länken, får kanske prova detta

 

2 timmar sedan, Axelman säger:

Jag har själv en 21" late 2013. Förutom att grafikkortet är crap är det bra med processorpulver i den. Jag slängde i en Samsung SSD i den när jag hade köpt den begagnad och den går som tåget! SSD gör grym skillnad. Originaldisken är seg som sirap även som ny.

Intressant, låter betryggande att du/ni som är proffs tycker att det fungerar bra, kanske får satsa på en SSD disk. 

 

Nu blev jag lite taggad att prova SSD disk, men är inte säker på att mina kunskaper räcker till. 

 

Annars får jag först prova installera Mojave, det kanske fixar en del (det mesta ) strul, om än inte lika optimalt som att byta hela hårddisken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Macparon säger:

Tack för länken, får kanske prova detta

 

Intressant, låter betryggande att du/ni som är proffs tycker att det fungerar bra, kanske får satsa på en SSD disk. 

 

Nu blev jag lite taggad att prova SSD disk, men är inte säker på att mina kunskaper räcker till. 

 

Annars får jag först prova installera Mojave, det kanske fixar en del (det mesta ) strul, om än inte lika optimalt som att byta hela hårddisken.

Vi är en samling människor som provat datasaker och är villiga att dela med oss av resultatet, inget annat. De flesta av oss började grejja med rädsla att förstöra nåt men klev över den tröskeln mycket pga vänliga och hjälpsamma människor. Utmärkta beskrivningar med bilder finns för allt som har med Macen att göra. Så kavla upp ärmarna! Jag minns första gången jag skulle byta hårddisk på en iMac. Jag svettades ymnigt!  default_laugh.png

...

Nuförtiden har de flesta provat SSD antingen genom att byta ut den interna hårddisken eller att köra externt och konstaterat att det är ett jättelyft jämfört mot en vanlig mekanisk hårddisk.

...

Allt som involverar hårdisken går fem gånger snabbare än med en mekanisk disk. Datorn startar följdaktligen fem gånger snabbare vilket underlättar om man vill göra en omstart. Program startar omedelbart, filhantering blixtrar iväg. Finns ingen anledning att inte ha en SSD-hårddisk.

...

En SSD kompenserar också för RAM-minnesbrist då tillfälliga filer hanteras blixtsnabbt.

Redigerad av Axelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur snabb blir en SSD i en USB 2.0 port?  

Funderar på om jag skulle sätta in ett sån här pinne i frugans gamla  iMac (mid 2010) 

Skärmavbild 2021-02-20 kl. 16.04.11.jpg

Redigerad av Pocahontas
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 minuter sedan, Pocahontas säger:

Hur snabb blir en SSD i en USB 2.0 port?  

Funderar på om jag skulle sätta in ett sån här pinne i frugans gamla  iMac (mid 2010) 

 

Du kommer inte upp i mer än runt 60 MB/s. Något bättre om du sätter den i ett FW-kabinett kanske 80-90 MB/s.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 minuter sedan, Axelman säger:

Du kommer inte upp i mer än runt 60 MB/s. Något bättre om du sätter den i ett FW-kabinett kanske 80-90 MB/s.

Den porten är tyvärr kass, när den lade av köpte jag en nyare iMac så frugan fick denna gamla 21,5" när hennes 27" gick i graven.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 minuter sedan, Pocahontas säger:

Den porten är tyvärr kass, när den lade av köpte jag en nyare iMac så frugan fick denna gamla 21,5" när hennes 27" gick i graven.

2012 fick alla Macar USB 3. Då kan du nå ca 400 MB/s med SSD.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 minuter sedan, Axelman säger:

2012 fick alla Macar USB 3. Då kan du nå ca 400 MB/s med SSD.

Jo, men nu skrev jag att det var en 2010... ?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

38 minuter sedan, Axelman säger:

Du kommer inte upp i mer än runt 60 MB/s. 

Glöm det.

Samsung T5 SSD i en USB-2-post (iMac 27, 2011).

158342310_SamsungT5USB2.png.bf453aed34ee59f1e2855d700f898285.png

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min åsikt är att det går för långsamt - men allt är ju relativt.

Är ju ganska simpelt att sätta in en SSD i den iMacen - då den "bara" skruvas upp.

Så kan du ju samtidigt dammsuga fläktarna o kylarna när du ändå har tagit bort skärmen.

 

Du behöver en torx8 och en torx10.

 

Var bara försiktig när du tar bort glaset, så du inte spräcker det.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, Axelman säger:

Vi är en samling människor som provat datasaker och är villiga att dela med oss av resultatet, inget annat. De flesta av oss började grejja med rädsla att förstöra nåt men klev över den tröskeln mycket pga vänliga och hjälpsamma människor. Utmärkta beskrivningar med bilder finns för allt som har med Macen att göra. Så kavla upp ärmarna! Jag minns första gången jag skulle byta hårddisk på en iMac. Jag svettades ymnigt!  default_laugh.png

...

Nuförtiden har de flesta provat SSD antingen genom att byta ut den interna hårddisken eller att köra externt och konstaterat att det är ett jättelyft jämfört mot en vanlig mekanisk hårddisk.

...

Allt som involverar hårdisken går fem gånger snabbare än med en mekanisk disk. Datorn startar följdaktligen fem gånger snabbare vilket underlättar om man vill göra en omstart. Program startar omedelbart, filhantering blixtrar iväg. Finns ingen anledning att inte ha en SSD-hårddisk.

...

En SSD kompenserar också för RAM-minnesbrist då tillfälliga filer hanteras blixtsnabbt.

 

 

Låter bra med SSD, har tyvärr ont om tid just nu, så blir inte att kavla upp ärmarna för tillfället, kan dock bli aktuellt senare.

 

Har också på senare tid haft problem med Wifi som hoppar ur, och har gjort nu också

 

Blev less, så för att dels fixa wifi-felet, och eventuellt hårddiskfelet så lyckades jag efter ett tag installera Catalina.

 

Wifi-felet och hårddiskfelet består dock. Hårddiskfelet är nog kanske då fysiskt, men wifi-felet borde kunna gå att lösa?

 

Extremt frustrerande.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...