Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Byta ssd på macbook pro retina 15'' (2014)


joelthedeen
 Share

Rekommendera Poster

Hej folket!

Jag är på gång att uppgradera min mac istället för att köpa en ny, då den jag sitter med har långt tillräckligt med prestanda till det jag använder den till trots att den fyller 7 i år. För övrigt helt otroligt hur mycket kraft de packade i denna..

Till saken; jag ska byta batteriet och det känns det som att jag har rätt bra koll på hur jag gör.. tänkte handla från equipit.se. om någon har invändningar mot detta, hojta gärna till!

Sedan tänkte jag byta till en större ssd, närmare bestämt 500gb eller helst 1tb.

Jag vill också helst komma så billigt undan som möjligt. har fattat det som att samsung evo 970 är snabbast och bäst, men ligger relativt högt i pris. har även kikat på WD som ligger bättre till rent pengamässigt..

Sedan är det ju det här med adapter, för visst behövs en sådan?

jag tar tacksamt emot alla tips jag kan få, jag sitter på en riktigt tight budget och vill helst inte att något går snett..!

Ha en bra dag allesammans!

 

/J

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, Telly82 säger:

ja precis, det har jag förstått!

Det är ju därför jag bad om tips till fungerande adapters! :)

Vet du någon som funkar bra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 minuter sedan, joelthedeen säger:

ja precis, det har jag förstått!

Det är ju därför jag bad om tips till fungerande adapters! :)

Vet du någon som funkar bra?

Nej.

Jag är allergisk mot adaptrar. Bara ytterligare en felkälla, enligt min åsikt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Transcend JetDrive 850 är ett annat alternativ som passar rakt av.

Finns även en JetDrive 820 men den är inte lika snabb.

Priset på OWC och Transcend är dock ungefär det dubbla mot en Samsung 970 men man slipper adaptern.

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skickat PM.......

Redigerad av Stereotypen
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

är den allmänna åsikten att det är dumt att köra på en evo 970 med adapter?

kommer hibernation-funktionen överhuvudtaget fungera om man byter till en disk som ej är original?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 minuter sedan, joelthedeen säger:

är den allmänna åsikten att det är dumt att köra på en evo 970 med adapter?

kommer hibernation-funktionen överhuvudtaget fungera om man byter till en disk som ej är original?

Som alltid när man frångår standard får man gå på egen risk. Det fungerar sannolikt men det kan också få sidoeffekter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det förstår jag. 
problemet är väl att originaldiskar är svåra att finna samt har ett rätt högt pris och gammal prestanda. 
men är det säkrare att köra en tredjepartsdisk som inte kräver adapter alltså?

har läst saker om att hibernation inte funkar om man byter disk. Gäller det alla diskar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 minuter sedan, joelthedeen säger:

Det förstår jag. 
problemet är väl att originaldiskar är svåra att finna samt har ett rätt högt pris och gammal prestanda. 
men är det säkrare att köra en tredjepartsdisk som inte kräver adapter alltså?

har läst saker om att hibernation inte funkar om man byter disk. Gäller det alla diskar?

Har du läst ditt pm från @Stereotypen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
1 timme sedan, joelthedeen säger:

har läst saker om att hibernation inte funkar om man byter disk. Gäller det alla diskar?

Antagligen. En tredjepartare kan ju inte heller göra något åt att EFI-firmwaren inte stödjer hibernation med NVMe.

 

Det enda problemet jag har haft med min lösning för övrigt var med hibernate i min 2014. Lyckligtvis har jag nu även en 2015, så jag löste det genom att låta de byta SSD med varandra. Hibernate funkar på 2015 utan problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 minuter sedan, marcushedenstrom säger:

Antagligen. En tredjepartare kan ju inte heller göra något åt att EFI-firmwaren inte stödjer hibernation med NVMe.

 

Det enda problemet jag har haft med min lösning för övrigt var med hibernate i min 2014. Lyckligtvis har jag nu även en 2015, så jag löste det genom att låta de byta SSD med varandra. Hibernate funkar på 2015 utan problem.

okej!

när du fick problem med hibernate på 2014, var det med en originaldisk, eller menar du att du skippade 2014 och satte 2014-disken i din 2015?

Redigerad av joelthedeen
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
1 timme sedan, joelthedeen säger:

när du fick problem med hibernate på 2014, var det med en originaldisk, eller menar du att du skippade 2014 och satte 2014-disken i din 2015?

Nej det var med samsung evo 970 + adapter, när den satt i 2014. Funkar bra i 2015.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
 Share



×
×
  • Skapa nytt...