Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Kan jag byta ut Finder?


Maria1
 Share

Rekommendera Poster

Kan jag byta ut Finder mot någon annan filhanterare? I Linux som jag också brukar använda på en annan dator kan man bestämma själv vilken filhanterare man vill använda. Orsaken till att jag inte gillar Finder är att jag måste zooma in hela tiden för att kunna se texten. Jag har en 15 tums skärm till min Mac mini . Jag vill inte ha någon större skärm för jag måste ha en annan skärm till min Linux dator som står på samma skrivbord. 

/Anna Maria

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Telly82 säger:

Jo det är klart att det är... :-) Vad som retar mej är att jag inte har fått veta detta tidigare av han som var hemma hos mej men hans uppgift var att se till så att den bärbara Windows datorn som jag har fått låna av alternativ telefoni funkade som jag vill... Han bara visade mej hur man gjorde för att kunna zooma in och ut på Mac mini.

Maria

Redigerad av Maria1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Mattiasgbg säger:

Vad jag vet kan man inte byta ut Finder, men det finns inget som hindrar att du installerar en annan filhanterare.

 

Jag har installerat en annan filhanterare men det är nästan alltid Finder som startar när jag loggar in. Jag har installerat commander one. Dessutom vill Finder öppna en massa filer som inte Commander one klarar . 

/Maria

Redigerad av Axelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

18 timmar sedan, Telly82 säger:

 

17 timmar sedan, Maria1 säger:

Jo det är klart att det är... ?

OK, vad händer när du ökar textstorleken?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En annan sak att testa:

 

To switch to a higher screen resolution to get more desktop space:

  1. Go to the Apple menu and select System Preferences
  2. Click Displays and select the Display tab
  3. Select Scaled and then select one of the options

At one extreme there is Larger Text and at the other is More Space. If you choose More Space, a higher resolution is used for the desktop, which makes text, windows and controls smaller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har testat det men det är bara ikonerna som verkar bli större... Men jag kolla igen ... Nu hoppas jag att det funkar att bifoga en bild på finder... 

/Maria

 

Screenshot 2021-02-18 at 15.09.06.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror jag har testat det mesta och menyerna ser inte riktigt likadana ut på min skärm...

Detta har jag testat också ... Hoppas jag kan bifoga en bild... När jag surfar använder jag Brave. Där kan jag förstora allt men det är ju en webbläsare och ingen filhanterare...

Screenshot 2021-02-18 at 17.12.10 1.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen har du även denna inställning för att ändra textstorleken i Finders sidofält (och säkert andra programs sidofält)

Systeminställningar->Allmänt

 

 

 

237501913_Skrmavbild2021-02-18kl_17_22_19.thumb.png.b5f57414fb8e864934b613e580f303de.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då tar vi detta på svenska.

 

Visningsalternativ i Finder:

1394755791_Skrmavbild2021-02-18kl_17_27_58.png.f08668ff7b84d2f6edb03821507d5268.png

 

Ställ in Textstorlek 16 punkter och sedan "Används som förval".

166931225_Skrmavbild2021-02-18kl_17_28_18.png.0ea0fa03686301c7ccdf12af5faaacff.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2021-02-17 17:53, Maria1 säger:

.....Orsaken till att jag inte gillar Finder är att jag måste zooma in hela tiden för att kunna se texten. Jag har en 15 tums skärm till min Mac mini . Jag vill inte ha någon större skärm för jag måste ha en annan skärm till min Linux dator som står på samma skrivbord. 

/Anna Maria

 

Om jag förstått dina svårigheter så är det synnedsättning som gör att texten på skärmen måste vara stor. Du har en linuxdator med skärm och en mac mini med en annan skärm på samma bord. Det får inte plats större skärm på bordet.

Din tanke på lösning är större tecken i Finder och andra program. Men:

 

Har du övervägt att båda datorerna kopplas till en gemensam, stor skärm? Du kör en dator, den använder skärmen. Med KVM-switch eller liknande byter du till andra datorn och då får den använda skärmen. Nackdel: du kan bara visa en dator i taget.

 

Har du övervägt en stående skärm? Vanliga skärmar har liggande format, som en TV. En del skärmar har ett fäste som gör att de lätt kan roteras till stående, som en boksida. På din 15-tums skärms bredd kan du då ställa en större skärm och visa större tecken. Kanske något sådant? https://www.webhallen.com/se/product/324558-Acer-B246HYL-B-23-8-FHD-IPS-5ms-VGA-DVI-DP-VESA-Justerbar?ref=Prisjakt
 

Har du en TV? Då har du ju en skärm. Kan du tänka dig att koppla en dator till den för att göra plats på bordet för en stor skärm?

 

Sven

 

 

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är egentligen bara i Finder och skrivbordet som det är problem. I webläsaren Brave eller i ordbehandlingsprogrammer Sole writer är det inga problem med textstorleken. Det är inte problem i Commander one heller.  Då är ljusstyrkan på skärmen ett större problem. Nu när jag skriver detta så har jag ett par ljusare solglasögon på mej. Det behöver jag inte ha när jag måste använda Finder eller när jag använder Commander one. Jag vet inte hur man ändrar ljusstyrkan på skärmen. Jag har försökt men det blir ingen förändring. När jag ska välja de olika menyerna så försvinner de :-( Knapparna som jag trycker på sitter upptill på skärmen. 

/Maria

 

Redigerad av Maria1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med en 4k skärm har dessutom Mac:en möjlighet att skala upp och ned upplösningen utan att förlora skärpa som äldre "vanliga" skärmar lider av om man väljer en upplösning annan än dess konstruerade.

 

Jag älskar smidigheten att kunna ändra ljusstyrkan på min iMac med tangentbordets ljusstyrkatangenter.

En liten smidig iMac 21,5" 4k hade nog varit perfekt på ditt skrivbord.

Redigerad av SirKnasen
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte om jag blev så mycket klokare av detta...Min skärm är den 15 tums skärm  och jag kommer inte ihåg vad den heter nu... Det står inget på skärmen iallafall... Det kanske står något bakpå skärmen... Jag ska kolla det . Det kanske finns någon info om skärm i systeminställningarna... Jag ska kolla det också. 

/Maria

 

Redigerad av Maria1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag misstänker att om du inte har en ”Apple-skärm” så kan du nog inte styra ljusstyrkan från tangentbordet utan måste använda knapparna på skärmen. Det är lite svårt att svara på frågan hur det fungerar utan att veta vad det är för skärm. 
 

Det finns lösningar för att styra ljusstyrkan på skärmen från datorn för tredjepartsskärmar men det blev ganska tekniskt när jag läste om det. Men om du är intresserad så finns en länk här: 

https://apple.stackexchange.com/questions/314090/how-can-i-adjust-brightness-of-3rd-party-external-monitor-on-imac-macbook-or-ma

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har följt denna tråd med intresse men har egentligen inget att tillföra, men det gör mig glad att det finns så många hjälpsamma medlemmar och hoppas Maria  får en bra lösning på sitt problem.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
2021-02-19 00:03, Mr Walker säger:

Jag misstänker att om du inte har en ”Apple-skärm” så kan du nog inte styra ljusstyrkan från tangentbordet utan måste använda knapparna på skärmen.

Jodå.

 

https://github.com/MonitorControl/MonitorControl

 

Aha, såg att det var en av de som diskuterades i din länk. Det är inte alls "tekniskt" om man vet hur man installerar appar.

Redigerad av marcushedenstrom
  • Tack 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, marcushedenstrom säger:

Jodå.

 

https://github.com/MonitorControl/MonitorControl

 

Aha, såg att det var en av de som diskuterades i din länk. Det är inte alls "tekniskt" om man vet hur man installerar appar.

3 timmar sedan, SirKnasen säger:

Wow, detta visste jag inte. Måste testas på jobbet med min Dell-skärm! ?

Instämmer med @SirKnasen! Nu kan jag justera med tangentbordet, men även Benq-skärmens inbyggda högtalare! :yeahbaby:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Till min mor med synproblem satte jag ner upplösningen på skärmen, det görs i Systeminställningar - Bildskärm. Jag gav alltså skärmen en lägre upplösning än standard, vilket gjorde att allting på skärmen blev större. Nackdelen är givetvis att då ryms det inte lika mycket...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då ska jag kolla om det funkar med min skärm också...

Problemet blev att jag fick sorgkanter och texten i finder blev inte större tyvärr... Jag har en 15 tums skärm. Det får inte plats en större skärm på mitt skrivbord. jag har en 17 tums skärm till Linux och windows datorerna. 

 

I Linux som jag också använder på en av mina datorer kan man välja själv vilken filhanterare man vill ha som  aktiv och den startar varje gång man klickar på en fil med rätt tillägg . Det gäller iallafall om man använder någon version av Linux Mint. 

/Maria

 

Screenshot 2021-02-23 at 16.55.04.png

Redigerad av Maria1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2021-02-18 20:35, SirKnasen säger:

Med en 4k skärm har dessutom Mac:en möjlighet att skala upp och ned upplösningen utan att förlora skärpa som äldre "vanliga" skärmar lider av om man väljer en upplösning annan än dess konstruerade.

 

Jag älskar smidigheten att kunna ändra ljusstyrkan på min iMac med tangentbordets ljusstyrkatangenter.

En liten smidig iMac 21,5" 4k hade nog varit perfekt på ditt skrivbord.

Hu ! En sån stor skärm vill jag inte ha på mitt skrivbord och behöva vrida skallen fram och tillbaka för att se allt på skärmen :-( 

/Maria

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...