Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Bra appar/inställningar för äldre?


Exdiaq
 Share

Rekommendera Poster

Hej,

 

Efter att ha varit Mac- och iPhone-användare större delen av mitt liv har jag nu fått en äldre släkting i 80-årsåldern att slänga sin gamla Android-lur och skaffa en begagnad iPhone med något år på nacken. Tanken var att iPhones användarvänlighet skulle underlätta för henne.

Har gjort en del saker som större ikoner, rensar bort onödiga appar och rensar hemskärmen. Kommer aktivera fingeravtryck men stänga av för betalningar och så vidare. Ska även ge möjlighet att kontrollera robotdammsugare och kameror istället för att enbart jag kan sköta det på distans. Allt för att minska hindren så mycket som möjligt så att det dels blir överskådligt men framförallt att tekniken mer och mer ses som ett sätt att underlätta och möjliggöra.

Jag tänker att det säkerligen är fler här inne som har hjälpt äldre och osäkra men ändå nyfikna släktingar med iPhone. Har ni dragit några lärdomar av detta, lärdomar som kanske inte är så uppenbara för oss där allt som har med teknik att göra faller sig rätt naturligt? Om det så är inställningar, uppskattade appar eller annat spelar ingen roll.

 

Tack på förhand!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att göra kontrollcentret tillgängligt även på låst skärm är bra plus att man där kan lägga hjälpmedel som förstoringsglaset, exempelvis. Att Siri funkar på låst skärm är också smidigt, exempelvis för att ställa timer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 timmar sedan, Alix säger:

Att göra kontrollcentret tillgängligt även på låst skärm är bra plus att man där kan lägga hjälpmedel som förstoringsglaset, exempelvis. Att Siri funkar på låst skärm är också smidigt, exempelvis för att ställa timer.

Bra där! Själv nog aldrig ens använt Siri men borde underlätta för henne.

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...