Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Säkerhetskopiera utan att logga in på telefonen?


DeniseG
 Share

Rekommendera Poster

Hej alla! Jag har ett dilemma, jag har alltid säkerhetskopierat min telefon till min dator istället för molnet och gjorde det tyvärr senaste gången i april 2020 när jag köpte min telefon (dock begagnad så apple support gäller ej), nu tappade jag telefonen häromdagen och ena halvan av skärmen slutade fungera, detta betyder att jag inte kan skriva in två av de fyra siffrorna jag har som kod. När jag ska koppla in mobilen med sladd till datorn så vill den att jag "låser upp telefonen för att använda tillbehör" - någon som vet om jag kan kringgå detta på något sätt? Antingen komma in i telefonen utan koden eller säkerhetskopiera på något annat sätt? Har uppdaterat iCloud för att få mer minne men den säkerhetskopierar bara min iPad, verkar som man behöver vara inne i telefonen för att sätta på synkronisering med iCloud... Inser att jag får fixa en ny telefon men vore fint att kunna säkerhetskopiera den gamla först, och jag vet att jag borde säkerhetskopierat mer frekvent, behöver inga påminnelser om det... Tack på förhand:) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

49 minuter sedan, DeniseG säger:

någon som vet om jag kan kringgå detta på något sätt?

Det kan du inte. Du kan däremot byta ut skärmen så att den fungerar igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen är ju frågan om du behöver säkerhetskopieringen. Har du dina kontakter synkade med iCloud eller Google t ex? För du över dina bilder automatiskt till någon molntjänst som iCloud eller Google, Onedrive, Dropbox etc? I så fall förlorar du inte mycket på att bara börja om på "ny kula" - det mesta kommer att läsas in ändå. 

 

Om du inte använder någon av molntjänsterna så skulle jag varmt rekommendera att göra det framöver för att slippa bli av med informationen och dessutom alltid ha all data både i datorn och telefonen samtidigt. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Alix säger:

Det kan du inte. Du kan däremot byta ut skärmen så att den fungerar igen.

Ja fast att byta skärmen kostar typ hälften av att köpa ny lur, jag har redan bytt skärm en gång på min gamla iphone X, sen pajade den genom att skärmen släppte, fick då köpa denna iphone X via försäkringsbolaget och nu har alltså skärmen släppt igen, inte särskilt sugen på att lägga mer pengar och tid på iphone X när jag lika gärna kan köpa en helt ny telefon. Men tack för tipset!:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, Mr Walker säger:

Sen är ju frågan om du behöver säkerhetskopieringen. Har du dina kontakter synkade med iCloud eller Google t ex? För du över dina bilder automatiskt till någon molntjänst som iCloud eller Google, Onedrive, Dropbox etc? I så fall förlorar du inte mycket på att bara börja om på "ny kula" - det mesta kommer att läsas in ändå. 

 

Om du inte använder någon av molntjänsterna så skulle jag varmt rekommendera att göra det framöver för att slippa bli av med informationen och dessutom alltid ha all data både i datorn och telefonen samtidigt. 

Tack för rekommendation, ska börja göra det när jag fixat ny telefon:). Men nej, i dagsläget har jag bara säkerhetskopierat till datorn, inte molnet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det trasiga på skärmen är på övre halvan så kan du ju svepa nedåt i nederkant på skärmen så hamnar det som är upptill på skärmen på skärmens nedre halva. Och du kan då komma åt de övre siffrorna. 
 

Förutsätter då att funktionen är påslagen men det tror jag att den är default. 
 

Se avsnittet ’lätt att nå’ på apples supportsidor:

https://support.apple.com/sv-se/guide/iphone/iph77bcdd132/ios

Redigerad av Yellowman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Yellowman säger:

Om det trasiga på skärmen är på övre halvan så kan du ju svepa nedåt i nederkant på skärmen så hamnar det som är upptill på skärmen på skärmens nedre halva. 

Det är halva långsidan av skärmen, alltså hela vänstersidan fungerar inte, fungerar inte heller att dra ner från höger sida ovanifrån. Det som fungerar är att svepa uppåt och knappar som fungerar att trycka på är 0 8 5 6 9.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prova en lightning till USB-adapter och ett vanligt tangentbord. 
Kan vara så att tangentbordet först måste godkännas som extern enhet med PIN-kod och då är det kört. 
Kan vara värt att testa kanske?

Redigerad av polken
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, polken säger:

Prova en lightning till USB-adapter och ett vanligt tangentbord. 
Kan vara så att tangentbordet först måste godkännas som extern enhet med PIN-kod och då är det kört. 
Kan vara värt att testa kanske?

Eftersom DeniseG skriver 'När jag ska koppla in mobilen med sladd till datorn så vill den att jag "låser upp telefonen för att använda tillbehör" ' så är det kört med alla externa enheter. PIN för USB är aktiverat.

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

33 minuter sedan, Yellowman säger:

Eftersom DeniseG skriver 'När jag ska koppla in mobilen med sladd till datorn så vill den att jag "låser upp telefonen för att använda tillbehör" ' så är det kört med alla externa enheter. PIN för USB är aktiverat.

Men gäller det alla tillbehör, även inmatningsenheter?  Jag tycker mig minnas att jag låst upp en iPad med USB-tangentbord.  

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...