Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Har min Macbook kraschat? Hur fixar jag detta?


JPG1
 Share

Rekommendera Poster

Hej! 
Uppdaterade idag min Macbook Pro 13 retina (128GB) från 2014 till MacOS Big Sur då ett antal program inte gick att köra med Sierra eller High Sierra som jag hade innan.
 

Laddade ner Big Sur via app store, sparade dom viktigaste dokumenten på en sticka och påbörjade installationen. När allt var färdigt och datorn nu ska startas upp så visas ett felmeddelande att ett fel inträffat när programuppdateringen förbereddes. Klickar jag OK på det meddelandet så blir jag ombedd att välja startskiva men det enda alternativet som jag faktiskt kan klicka på är via hårddiskläge. 
 

Har min Macbook kraschat eller vad har hänt? Om ja, hur bär jag mig åt för att rädda bilder mm som jag (dum som jag är) inte sparade över på stickan innan installationen? Är en riktig rookie när det kommer till datorer så era förklaringar får gärna vara så enkla som möjligt. Tack på förhand! 
 

/ JP
 

 

97F76450-B33F-4A5E-9086-7D9B774D7ACD.jpeg

A2030CBD-D181-44A4-838E-961266FDD46C.jpeg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade testat att starta från recoverypartionen för att se om det finns någon local snapshot att återläsa

 

1. Starta datorn med cmd+r nedtryckta

2. Välj återskapa från TimeMachine

3. Välj Macintosh HD (eller vad nu din systempartion heter)

4 Välj en tidpunkt från innan uppdateringen att läsa tillbaka till

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har nu testat att öppna upp Time machine men kommer bara till steg 3 då det verkar som att den inte hittar någon säkerhetskopia eftersom att den bara står och tuggar. Se bild. 
 

En bekant till mig hjälpte mig att ta en säkerhetskopia för ca ett år sen men jag har inte gjort det sedan dess. Borde inte den komma upp åtminstone? Hur går jag tillväga nu?

8E7C250F-AF68-4463-8019-71CDEE3E7823.jpeg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej och det går inte att rensa datorn på något vis här istället? Se bild. För att på så vis frigöra lite utrymme och installera om BigSur.

4CE7E1A4-006E-4418-871E-052D6C8414DE.jpeg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det största felet är att en bugg i Sur inte varnar att du har för lite ledigt utrymme för installationen. Det näst största felet är att datorn är levererad med för liten hårddisk. 128 GB blir ju lite billigare men räcker ingenstans nuförtiden. Åtgärda huvudproblemet och byt till en större hårddisk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

macOS Big Sur Storage Requirements

Believe it or not macOS Big Sur requires an astonishing 46,01 GB of storage space on your Mac. That's around 12.18 GB for the update file and an additional 34,83 GB to be able to deploy and perform the macOS 11.0. 1 installation.

  • Förvirrad 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...