Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Nerladdning av video?

Rekommendera Poster

Hej 
Jag går en kurs på Mastermind.com, våran lärare spelar in via zoom och postar sen på Mastermind  (ev använder hon Vimeo) och vi kan titta där, vi har nu fått godkänt att ladda ner filmerna. Hur gör jag det på bästa sätt? Jag är inte så bra på sånt här så behöver hjälp!

Tack på förhand!

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Alix
3 minuter sedan, Quinna säger:

Hej 
Jag går en kurs på Mastermind.com, våran lärare spelar in via zoom och postar sen på Mastermind  (ev använder hon Vimeo) och vi kan titta där, vi har nu fått godkänt att ladda ner filmerna. Hur gör jag det på bästa sätt? Jag är inte så bra på sånt här så behöver hjälp!

Tack på förhand!

Posta en länk till en video så kan vi testa. Svårt att svara på utan att veta hur terrängen ser ut.

Länk till inlägg

Åh vad trist men du behöver se? el tror du att jag kan prova typ Video Duke el någon annan app?

Länk till inlägg
Alix

Videofönstret ser ut som Vimeo.

Länk till inlägg
Alix
28 minuter sedan, Quinna säger:

Ja det var det jag tyckte med ? några förslag? 

Så tacksam för hjälp!

Vilken webbläsare använder du?

Länk till inlägg
Alix
25 minuter sedan, Quinna säger:

Använder mest safari men har även chrome, så borde kunna använda den ?

Okej, hittar inget enkelt sätt att ladda ned, tyvärr.

Länk till inlägg
Mattiasgbg

En sak som kanske funkar...

I Safari: Öppna Inställningar, klicka på Avancerat, markera Visa utvecklarmenyn i menyraden. Klicka på Utvecklare > Visa webbgranskare. Nu kommer du fönstret delas i två delar, en övre där du ser själva webbsidan och en nedre där du ser koden, enkelt uttryckt, om /när Element är markerat. När du för musen över koden kommer olika delar av sidan att markeras. När en del som innehåller videon markeras, klicka på pilen vill vänster för att expandera den delen av koden och leta vidare efter en (mindre) del som innehåller videon. Till slut kommer du antagligen att hitta en länk till själva videofilen. Den kan du öppna i ny flik och kanske ladda ner.

Länk till inlägg
Alix
Postad (redigerade)
8 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

En sak som kanske funkar...

I Safari: Öppna Inställningar, klicka på Avancerat, markera Visa utvecklarmenyn i menyraden. Klicka på Utvecklare > Visa webbgranskare. Nu kommer du fönstret delas i två delar, en övre där du ser själva webbsidan och en nedre där du ser koden, enkelt uttryckt, om /när Element är markerat. När du för musen över koden kommer olika delar av sidan att markeras. När en del som innehåller videon markeras, klicka på pilen vill vänster för att expandera den delen av koden och leta vidare efter en (mindre) del som innehåller videon. Till slut kommer du antagligen att hitta en länk till själva videofilen. Den kan du öppna i ny flik och kanske ladda ner.

Jag kollade detta för Vimeo, både i Safari och Chrome, men den sajten liksom många andra kör ett strömmande protokoll där bara småsnuttar laddas ned, inga enskilda filer. Svtplay-dl och youtube-dl inklusive ffmpeg fixar vissa sådana sajter, men inte alla.

Om det är Vimeo i bakgrunden kan TS @Quinna testa detta program (som kombinerar youtube-dl och ffmpeg ovan):

https://clipgrab.org/

Fast eftersom det är login så är det tveksamt att det funkar. Testa då att höger/ctrl-klicka på själva videon och se om den har en egen internetadress. Försöka duger!

Redigerad av Alix
  • Tack 1
Länk till inlägg

Tack båda två! Jag testade det Mattias sa och då såg det ut så här, bild nedan...och jag kunde inte hitta någon som bara markerade videon. 

Så när jag hade Videon uppe så provade jag att att ctrl klicka men det hände inget... men blev också osäker på vad som menades med höger/Ctrl- klicka jag har bara Ctrl på vänster sida, provade då att högerklicka på styrplattan och Ctrl men det hände inget... mer än att videon startade ?

IMG_0819.jpg

Länk till inlägg
  • Axelman changed the title to Nerladdning av video?
Mattiasgbg
2 minuter sedan, Quinna säger:

Tack båda två! Jag testade det Mattias sa och då såg det ut så här, bild nedan...och jag kunde inte hitta någon som bara markerade videon. 

Så när jag hade Videon uppe så provade jag att att ctrl klicka men det hände inget... men blev också osäker på vad som menades med höger/Ctrl- klicka jag har bara Ctrl på vänster sida, provade då att högerklicka på styrplattan och Ctrl men det hände inget... mer än att videon startade ?

IMG_0819.jpg

De där pilarna till vänster kan man säga utgör grenar i ett träd. Flytta muspekaren över (utan att klicka/markera) trädet/texten och expandera pilarna som markerar någon del av sidan som innehåller videon.

Första (html) och andra (body) pilarna markerar antagligen hela sidan, en pil längre ut i trädet kommer att markera en mindre del av sidan som innehåller videon, expandera den.

Länk till inlägg
poi ran

Om man måste ladda ner filmerna, och det inte går, så borde det väl gå att spela in själva skärmen och ljudet? OBS borde klara det? https://obsproject.com/ Kanske finns enklare program. Men om det handlar om undervisningsfilmer kanske inte 100% kvalitet är det absolut viktigaste.

• Rösta upp 1
Länk till inlägg

Ok jag tror jag fattar.. har nu hittat en Vimeo adress tror ni att det är den här? IMG_0822.jpg.c571f75f614da22549087f4cd561610b.jpg

Länk till inlägg

Jo visst kan man spela av men det är ganska många timmar att spela av så hade föredragit att downloada men funkar det inte så spelar jag av dem.

Länk till inlägg

Ok jag är så tacksam och stolt, jag tror jag hittade filen på videon, men tyvärr så verkar den inte kunna spelas när jag kopierade den och klistrade in den i ett nytt fönster så jag antar att det innebär att jag inte kan ladda ner den? Har lärt mig en hel del i alla fall kul!

Skärmavbild 2021-02-14 kl. 19.09.01.png

Skärmavbild 2021-02-14 kl. 19.08.49.png

Länk till inlägg
Alix

Som jag nämnde tidigare är videon inte lagrad som en enda fil utan den strömmas i små portioner. Det krävs ett program som samlar ihop småsnuttarna och bakar ihop dem. Även om man hittar rätt adress så att säga så måste man ha program som klarar av detta. Jag nämnde detta i inlägget här. Vimeo stöds, men då måste man ha webbadressen till videon på Vimeo, alltså den adress man ser i webbläsaren.

Länk till inlägg

Ja just det, jag läste det men fattade nog inte... men tror du att det finns möjlighet att Clipgrab kan klara det? och vilken adress är det i så fall jag skriver i den? fattade ju inte det där med höger/ctrl... 

Länk till inlägg
Alix
23 minuter sedan, Quinna säger:

Ja just det, jag läste det men fattade nog inte... men tror du att det finns möjlighet att Clipgrab kan klara det? och vilken adress är det i så fall jag skriver i den? fattade ju inte det där med höger/ctrl... 

Vi behöver hitta samma video på Vimeo. Alltså inte via din kurssida. Om den nu alls finns offentligt på Vimeo.

Länk till inlägg

Jag tror inte att den finns offentligt, hon spelar in när hon håller i kursen/ mötet på zoom sen postar hon det på mastermind.com och de finns inte, vad jag vet och vad hon sagt någon annanstans. Kan vara så att Mastermind använder sig av Vimeo för uppladdning av Videor?  

• Rösta upp 1
Länk till inlägg
Alix
15 minuter sedan, Quinna säger:

Jag tror inte att den finns offentligt, hon spelar in när hon håller i kursen/ mötet på zoom sen postar hon det på mastermind.com och de finns inte, vad jag vet och vad hon sagt någon annanstans. Kan vara så att Mastermind använder sig av Vimeo för uppladdning av Videor?  

Ja, det verkar så. Men inte offentligt då.

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...