Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Köra Bilder-biblioteket från extern hårddisk


Banjanas
 Share

Rekommendera Poster

Hej,

 

Mitt lagringsutrymme håller på att ta slut på min Mac. Om jag kopierar filen "Bilder-bibliotek" och lägger den på en extern hårddisk - kan jag då öppna Bilder-programmet och visa bilderna som ligger på den externa disken? Och att jag framöver gör detta bibliotek till master där jag importerar alla nya bilder? Eller är detta en tankevurpa som inte funkar..

 

Tack på förhand!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lagra på iCloud.

Aktivera Optimera lagring.

 

lagring.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 timmar sedan, Banjanas säger:

....... Om jag kopierar filen "Bilder-bibliotek" och lägger den på en extern hårddisk - kan jag då öppna Bilder-programmet och visa bilderna som ligger på den externa disken? Och att jag framöver gör detta bibliotek till master där jag importerar alla nya bilder?

Ja och ja. Det finns dock många fördelar med iCloud bilder och optimerad lagring.

Du skriver inte om din aktuella dator och macOS. En separat extern disk för Bilderbibliotek och kanske andra bildrelaterade saker fungerar fint.

Handboken berättar mer. Här skriver Apple lite om hur man kan göra och lite att tänka på

https://support.apple.com/sv-se/HT201517

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kör också en extern TimeMachine disk och inkludera den externa disken med bilder så har du skaplig backup.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

19 timmar sedan, mikaellq säger:

Lagra på iCloud.

Aktivera Optimera lagring.

 

lagring.png

Jo, jag känner till funktionen och den hjälper vad jag förstår bara kortsiktigt. Men jag vill ha en långsiktig lösning där jag vet med mig att jag har gott om utrymme att röra mig med. Förr eller senare kommer jag ju gå tomt på utrymme på min hårddisk på datorn. Har även en hel del album skapade i Bilder och jag antar att bilder från dessa kan ryka när operativsystemet optimerar lagringen? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 timmar sedan, sefr säger:

Ja och ja. Det finns dock många fördelar med iCloud bilder och optimerad lagring.

Du skriver inte om din aktuella dator och macOS. En separat extern disk för Bilderbibliotek och kanske andra bildrelaterade saker fungerar fint.

Handboken berättar mer. Här skriver Apple lite om hur man kan göra och lite att tänka på

https://support.apple.com/sv-se/HT201517

Tack. Frågan gäller en Macbook 2012 med High Sierra 10.13.6.

 

Så man skulle alltså kunna lossa vilken extern disk som helst och bara se till så att den är formaterad på rätt sätt enligt guiden ovan?

 

Optimerad lagring i all ära men vad jag förstår kommer man ändå inom överskådlig framtid springa in i problemet att lagringskapaciteten är slut på datorn?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 timmar sedan, Banjanas säger:

 

Så man skulle alltså kunna lossa vilken extern disk som helst och bara se till så att den är formaterad på rätt sätt enligt guiden ovan?

 

Optimerad lagring i all ära men vad jag förstår kommer man ändå inom överskådlig framtid springa in i problemet att lagringskapaciteten är slut på datorn?

 

Ja.

Överskådlig framtid? Det beror på hur mycket foton du sparar. Icloud kan abonneras upp till 2 TB.

https://support.apple.com/sv-se/HT206996

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon MacBook från 2012 finns inte så du får precisera dig lite bättre vad det är för modell du har.

MacBook Air eller MacBook Pro från 2012 finns i många olika modeller.

Kanske göra något åt ursprungsproblemet kanske? Dvs skaffa en större intern hårddisk om möjligt?

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 timmar sedan, sefr säger:

Ja.

Överskådlig framtid? Det beror på hur mycket foton du sparar. Icloud kan abonneras upp till 2 TB.

https://support.apple.com/sv-se/HT206996

Jo, men eftersom jag skapar mycket album med i stort sett alla bilder jag tar så kommer det även att kräva lokalt lagringsutrymme, eller hur? 

 

Jag menar, även om Apple optimerar lagring så kommer väl den aldrig att kunna säkerställa utrymme i all evighet i takt med att mitt bildarkiv växer? Därför jag vill skaffa en extern med mycket lagring och arbeta med ett master-bibliotek därifrån.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 timmar sedan, SirKnasen säger:

Någon MacBook från 2012 finns inte så du får precisera dig lite bättre vad det är för modell du har.

MacBook Air eller MacBook Pro från 2012 finns i många olika modeller.

Kanske göra något åt ursprungsproblemet kanske? Dvs skaffa en större intern hårddisk om möjligt?

Förlåt, det är en Macbook Pro från 2012.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 timmar sedan, Banjanas säger:

Jo, men eftersom jag skapar mycket album med i stort sett alla bilder jag tar så kommer det även att kräva lokalt lagringsutrymme, eller hur? 

Bilder i album tar inte mer plats i anspråk. 
Dom är inte kopior utan länkade bilder. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det en MacBook Pro med DVD-läsare i sidan så är det varken svårt eller dyrt att byta till en större intern hårddisk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...
Tuttosinistro

Lånar denna tråden lite.

 

Precis beställt en NAS.

Idag har min Mac mini bilder-biblioteket som jag först tänkt flytta över till MacBook Air.

 

Men kanske en idé att lägga det på NAS om det nu fungerar?!?

Då sparar jag plats på den bärbara samtidigt som funktionaliteten verkar bli densamma (med risk för lagg kanske)?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, Tuttosinistro säger:

Lånar denna tråden lite.

 

Precis beställt en NAS.

Idag har min Mac mini bilder-biblioteket som jag först tänkt flytta över till MacBook Air.

 

Men kanske en idé att lägga det på NAS om det nu fungerar?!?

Då sparar jag plats på den bärbara samtidigt som funktionaliteten verkar bli densamma (med risk för lagg kanske)?

Inget jag skulle ge mig på att hålla på med. Tekniskt sett så går det men det blir en fördröjning och som du säger laggar.

Bättre att aktivera "optimera Mac-lagring" och spara bilderna i iCloud enligt mig.

Men testa och avgör själv vad som passar dig bäst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tuttosinistro
36 minuter sedan, lappen71 säger:

Inget jag skulle ge mig på att hålla på med. Tekniskt sett så går det men det blir en fördröjning och som du säger laggar.

Bättre att aktivera "optimera Mac-lagring" och spara bilderna i iCloud enligt mig.

Men testa och avgör själv vad som passar dig bäst.

Alternativt på den bärbara då och köra det lokalt så att säga?!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, Tuttosinistro säger:

Alternativt på den bärbara då och köra det lokalt så att säga?!

Jag har gjort så att jag lagt biblioteket på den dator som har störst hårddisk och aktiverar "optimera Mac-lagring" på dom som inte har nog stor.

Nu har min iMac en 1TB så den har jag inte aktiverat optimerad på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tuttosinistro

Ok. Jag tänkte göra mig av med Minin och köra bara bärbart. Så har enbart de två alternativen i Nas:en eller lokalt på den bärbara...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...