Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Saknar bilder i Bildinsamling/Bilder-programmet som finns i telefonen


Banjanas
 Share

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jag har ett märkligt problem. När jag ska tanka över bilder från telefonen till datorn så saknar jag en hel radda bilder som jag ser när jag bläddrar i telefonen. Detta både importläget i Bilder-programmet (nej jag har inte importerat dom sen tidigare) samt när jag försöker via programmet Bildinsamling.

 

Någon som haft samma problem och som vet någon lösning?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 timmar sedan, SirKnasen säger:

Hur överför du bilderna?

Har du iCloud bildbibliotek påslaget i telefonen med optimerad iPhone-lagring vald?

Via telefonens laddsladd (problemet gäller en Macbook 2012, High sierra 10.13.6.

 

Ja, optimerad lagring påslagen på både telefon och dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 timmar sedan, Banjanas säger:

Via telefonens laddsladd (problemet gäller en Macbook 2012, High sierra 10.13.6.

 

Ja, optimerad lagring påslagen på både telefon och dator.

Då känns ju överföring via telefonens laddsladd helt onödigt om du ändå synkar med iCloud. Det ska ju synkas automatiskt mellan dina enheter.

Men du vill kanske överföra till en annan dator som inte synkar bilder med iCloud bildbiblioteket?

 

Själva problemet är att alla bilder inte ligger i din telefon utan i iCloud. Du får slå av den optimerade iPgone-lagringen och låta bilderna laddas ned i fullformat i telefonen innan du kan göra en manuell överföring med laddkabeln.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 timmar sedan, SirKnasen säger:

Då känns ju överföring via telefonens laddsladd helt onödigt om du ändå synkar med iCloud. Det ska ju synkas automatiskt mellan dina enheter.

Men du vill kanske överföra till en annan dator som inte synkar bilder med iCloud bildbiblioteket?

 

Själva problemet är att alla bilder inte ligger i din telefon utan i iCloud. Du får slå av den optimerade iPgone-lagringen och låta bilderna laddas ned i fullformat i telefonen innan du kan göra en manuell överföring med laddkabeln.

Nej, jag vill ladda över dom på datorn eftersom jag jobbar mycket med att skapa album, vilket kräver lokal kopia vad jag förstår. 

 

Aha, men jag ser ju bilderna i "Bilder" i telefonen men då är det alltså iCloud-kopior jag ser där som sedan inte laddas över till datorn? 

 

Främsta anledning till att använda iCloud är att ha en backup i molnet. Jag kommer även att skaffa en extern hårddisk och skapa en kopia av mitt bildarkiv där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du verkar ha missförstått hela grejen med bilder i iCloud.

Bilderna ska automatiskt föras över från telefonen till din dator via iCloud om du slagit på det i både telefonen och datorn.

Ändringar du gör i telefonen återspeglas i datorn och tvärt om.

Det behövs inga lokala kopior i datorn för att skapa album. Det går även med optimerad lagring aktiverat.

Laddkabeln använder du när du laddar batteriet i telefonen.

 

Ja du ser bilderna i telefonen men det är små komprimerade förhandsvisningsbilder.

Orginalbilderna laddas ned från iCloud om du väljer att titta på dom.

 

Har du gott om plats i datorn väljer du lämpligen "Hämta original till datorn"

 

Vad gäller backuphårddisk så använder du den lämpligen med macOS inbyggda backupprogram TimeMachine för automatisk backup av HELA din dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, SirKnasen säger:

Du verkar ha missförstått hela grejen med bilder i iCloud.

Bilderna ska automatiskt föras över från telefonen till din dator via iCloud om du slagit på det i både telefonen och datorn.

Ändringar du gör i telefonen återspeglas i datorn och tvärt om.

Det behövs inga lokala kopior i datorn för att skapa album. Det går även med optimerad lagring aktiverat.

Laddkabeln använder du när du laddar batteriet i telefonen.

 

Ja du ser bilderna i telefonen men det är små komprimerade förhandsvisningsbilder.

Orginalbilderna laddas ned från iCloud om du väljer att titta på dom.

 

Har du gott om plats i datorn väljer du lämpligen "Hämta original till datorn"

 

Vad gäller backuphårddisk så använder du den lämpligen med macOS inbyggda backupprogram TimeMachine för automatisk backup av HELA din dator.

Tack för utförligt svar.

 

Ja det är nog så att jag inte förstår hur iCloud är tänkt att fungera.

 

Betyder det att när jag raderar bilder i min telefon på grund av lagringsbrist så kommer de även att raderas på iCloud?

 

Du säger att originalbilderna laddas ner till datorn när jag tittar på dom - hur funkar det om jag har väldigt tight med utrymme? Jag får inte huvudet kring hur optimeringen fungerar. Jag menar, om jag har nära noll lagringskapacitet kvar så borde det väl inte gå att tanka ner originalet för att titta på? Därav min fundering kring att skapa en ny master av mitt Bilder-arkiv på en extern disk. 

 

Gällande inbyggda backup-programmet TimeMachine - med detta är min bilder-backup låst till Apple, eller hur?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, SirKnasen säger:

Du verkar ha missförstått hela grejen med bilder i iCloud.

Bilderna ska automatiskt föras över från telefonen till din dator via iCloud om du slagit på det i både telefonen och datorn.

Så om jag aktiverar iCloud på datorn så ska jag kunna se alla bilderna i datorns Bilder-program som ligger lagrade på iCloud?

 

Kan jag skapa album i datorn innehållandes bilder som endast finns sparade på iCloud? Eller kommer det att uppta lagringsutrymme lokalt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, precis

 

Om du aktiverar iCloudbildbibliotek i datorn kommer alla ändringar att återspeglas i iCloud och vidare till dina andra iCloud anslutna enheter.

Du kan med andra ord skapa album i din dator, lägga bilder i albumen och dessa ändringar syns även i din telefon.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 timmar sedan, Banjanas säger:

.....

Betyder det att när jag raderar bilder i min telefon på grund av lagringsbrist så kommer de även att raderas på iCloud?

....

Ja.

dessutom raderas från alla dina icloud-anslutna enheter!

iCloud bilder heter funktionen. Mest till för att du ska en synkroniserad tillgång till alla dina bilder på alla dina enheter.

Smidigt sätt om en telefon går sönder/tappas bort eller du byter till en ny(are) dator.

Säkerhetsbackup måste du lösa på annat sätt.

https://support.apple.com/sv-se/HT204264

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej! Följer denna tråd med intresse! Jag har icloud bilder påslaget på alla mina enheter men tyvärr uppdateras inte de bilder jag tagit senaste tre åren i min Mac. Har köpt extra utrymme i icloud så att det inte ska finnas någon begränsning där. Vet inte hur jag ska lösa problemet. Ngn som kan ge ett tips?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

59 minuter sedan, mej säger:

Hej! Följer denna tråd med intresse! Jag har icloud bilder påslaget på alla mina enheter men tyvärr uppdateras inte de bilder jag tagit senaste tre åren i min Mac. Har köpt extra utrymme i icloud så att det inte ska finnas någon begränsning där. Vet inte hur jag ska lösa problemet. Ngn som kan ge ett tips?

Tips: är det samma appleID på enheterna? Har du loggat ut från icloud, stängt av enheten, gjort säker start på datorn, startat om igen, loggat in i icloud igen? Kan du se bilderna i web läsare om du loggar in på www.icloud.com?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, mej säger:

Hej! Följer denna tråd med intresse! Jag har icloud bilder påslaget på alla mina enheter men tyvärr uppdateras inte de bilder jag tagit senaste tre åren i min Mac. Har köpt extra utrymme i icloud så att det inte ska finnas någon begränsning där. Vet inte hur jag ska lösa problemet. Ngn som kan ge ett tips?

Din Mac saknar alltså bilder som övriga enheter har?

Indikerar Bilder i datorn att bilder håller på att laddas hem eller säger den "Uppdaterades alldeles nyss"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

46 minuter sedan, SirKnasen säger:

Din Mac saknar alltså bilder som övriga enheter har?

Indikerar Bilder i datorn att bilder håller på att laddas hem eller säger den "Uppdaterades alldeles nyss"

Jag har samma problem. Jag har bilder uppladdade på iCloud från exempelvis jul som inte finns i Bilder-programmet på min Macbook Pro 2012. Jag kan se bilderna i telefonen samt om jag loggar in på iCloud.com.

 

Hur får jag in dom i datorns bilder-program? Vill kunna skapa album innehållandes dessa bilder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, SirKnasen säger:

Vad säger Bilder i datorn?

Säger den att uppdatering av bilderna är klart?bilder.jpg.1b922167fd292b1d58d7abb67e38a812.jpg

Den anger ingen dialog. Se bild.

 

Kör Macbook Pro 2012, macOS High Sierra 10.13.6 

Skärmavbild 2021-02-16 kl. 17.26.42.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om samtliga bilder finns i iCloud så hade jag tagit bort hela Bildbiblioteket i datorn, skapat ett nytt och låtit datorn synka hem allt på nytt.

 

Se till att ha en fullständig backup av datorns bildbibliotek innan du gör en sån här drastisk åtgärd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan jag ha fel inställningar? När jag trycker på Bilder inställningar och iCloud är

  • icloudbibliotek överför och lagra ikryssat. Det står 172,8 MB av 929 GB. Överföringen rör sig nästan inte alls.
  • Hämta original till datorn ej ikryssat
  • Optimera Mac- lagring är kryssat
  • Min bildström ej kryssat. Händer ingenting om jag kryssar i.
  • icloudbilddelning är kryssat
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tålamod. Ladda hem 929GB lär ju ta sin tid.

Det är ofta det ser ut att stå still men brukar släppa efter ett tag.

Jag gissar att den har att göra i flera dagar att få hem de där 929GB bilderna

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 timmar sedan, SirKnasen säger:

Om samtliga bilder finns i iCloud så hade jag tagit bort hela Bildbiblioteket i datorn, skapat ett nytt och låtit datorn synka hem allt på nytt.

 

Se till att ha en fullständig backup av datorns bildbibliotek innan du gör en sån här drastisk åtgärd.

Vad händer då med alla mina album?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, Banjanas säger:

Vad händer då med alla mina album?

Finns det bilder och album i din dator som du inte ser i dina andra enheter?

Album synkas normalt med iCloud och överförs till övriga enheter

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

20 minuter sedan, SirKnasen säger:

Finns det bilder och album i din dator som du inte ser i dina andra enheter?

Album synkas normalt med iCloud och överförs till övriga enheter

Jo jag ser att dom finns synkade med iCloud. Men om jag tar bort mitt bildarkiv på datorn, skapar ett nytt för att synka med iCloud igen - kommer då även mina album att synkas?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2021-02-17 08:54, SirKnasen säger:

Ja, även album synkas

En till fråga på tema ta bort bilderarkiv från datorn för att sedan öppna upp bilder och skapa nytt genom att synka med molnet.

 

Om jag tar bort filen "Bilder-bibliotek" från min dator, finns det då inte en risk att denna åtgärd synkar med iCloud och därmed raderar samtliga bilder därifrån? 

 

Vill vara säker innan jag gör en så pass drastisk åtgärd.

 

Jag har en kopia sparad även på en extern disk men den saknar ju likt den jag har på datorn en del bilder som finns på iCloud men ej i datorn (mitt originalproblem som föranlett detta).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

18 minuter sedan, Banjanas säger:

Om jag tar bort filen "Bilder-bibliotek" från min dator, finns det då inte en risk att denna åtgärd synkar med iCloud och därmed raderar samtliga bilder därifrån? 

Nej

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...