Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hårddisk varnar fast alla filer är raderade


applenewbie
 Share

Rekommendera Poster

Hej,

 

Har haft detta problem länge nu, tidigare löste jag det genom att formatera hela datorn men måste hitta en lösning.

 

Jag har en macbook pro från 2013 (vet den har några år), använder denna bara till att surfa och kolla youtube. Har officepaketet, skype, nordvpn, telegram, chrome samt brave browser installerat samt en mapp på skrivbordet med filer som är ungefär 1,5 gb stora. Kör MacOS mojave och min hårddisk är 128 gb, enligt macbook på lagringshantering står det jag har över 50gb i filer. När jag öppnar för att visa filerna så finns det inga där :S

 

Är inte inloggad på apple så har inget konto, använder inte iTunes eller iCloud (onödigt då jag har en annan dator för krävande program). 

 

Vad gör jag för fel? Hittar inte de 50gb filer som lagringshanteraren hänvisar till. Förstår inte problemet men misstänker det finns en massa dumpfiler eller vad det heter, men kan inte hitta dessa för att ta bort...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

@polken Papperskorgen är tömd, något speciellt du tänkte på?

 

@Pocahontas Ska prova det, hoppas jag kan ladda ner det dock xD

 

Kunde inte installera chrome nyligen på grund av utrymmet (tror jag, fick inget felmeddelande men ikonen stod bara och studsa i docken).

 

BTW, laddar upp en skrämdump på lagringsutrymmet.

Skärmavbild 2021-02-12 kl. 17.28.17.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där är väl inte mer saker inlagt än att man med lätthet fixar att lägga in på nytt efter en total urblåsning av datorn?

Radera hårddisken och installera om datorn.

 

Men klart... allt går väl att lösa och ta reda på om man hellre vill det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det gick inte att installera omnidisksweeper... Tog även bort Sketchup 2018 och startade om datorn sen provade att installera om men fick samma problem. Ikonen studsar bara nere i docken utan att starta.

 

@SirKnasen Det är så jag brukar göra, men problemet kommer tillbaka igen efter 2-3 månader. Tänkte försöka göra något annat denna gång då det är rätt jobbigt att blåsa rent datorn varje gång :(

 

Känns som det borde gå att hitta dessa 58gb dokument filer och ta bort dem. Enda jag kan tänka mig är att jag haft en mapp med lite filmer och serier. Men dessa är raderade OCH papperskorgen tömd såklart, men fortfarande vill utrymmet inte uppdateras.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tar du inte backup till en extern disk med timeMachine?

  • Rösta upp 1
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har inget på datorn att spara så jag bara blåser den rent, installerar webbläsare och några små program som skype, telegram och vpn. Som sagt använder bara datorn för att surfa, sen har jag en pc för att spela och använda tyngre program.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Omnidisksweeper tar ju inte stor plats, så släng då lite, så ser du vad som tar plats.. 

Inte så att du har Timemachine igång och den fyller den interna disken?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag tömt ALLT, hade två mappar som var totalt 1,18 gb. Förde över dem på en usb-sticka, radera och tömde papperskorgen men samma problem. När jag försöker öppna programmet efter det installerats så studsar det bara i docken. Högerklickar jag på den står det "tvångsavsluta" och inte "avsluta". 

 

Kan det vara något annat som orsakar detta? OS frågar om att starta om datorn hela tiden och uppdatera OS men förstår inte hur det kan gå om jag saknar minne xD Kan det vara något med detta som gör att jag inte tillåts installera nya program förrän jag uppdaterat OS?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

@RonnieL Nej, inte säker vad det är. Typ som felsäkert läge i windows?

 

@SirKnasen Nej, tyvärr det är helt tomt när jag bläddrar i den. Däremot när jag klickar på "dokument" första gången så laddar några filer i någon millisekund (hinner se en lista) sen försvinner det lika snabbt. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 minuter sedan, applenewbie säger:

@RonnieL Nej, inte säker vad det är. Typ som felsäkert läge i windows?

Håll nere shift vid start tills förloppsindikatorn visas, logga in på ditt användarkonto, gör sedan en omstart som normalt. Ska lösa vissa problem. Experterna här på forumet kam säkert ge en bättre och utförligare förklaring.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, RonnieL säger:

Håll nere shift vid start tills förloppsindikatorn visas, logga in på ditt användarkonto, gör sedan en omstart som normalt. Ska lösa vissa problem. Experterna här på forumet kam säkert ge en bättre och utförligare förklaring.

Tror jag gjorde rätt men fixade inte mitt problem (docken var svart när jag startade med shift, gissar jag gjorde rätt då).

 

Tror jag ger upp och blåser den rent istället och installerar först alla program samt omnidisksweeper innan jag börjar använda datorn. :) 

 

Tack ändå, ifall någon kommer på en lösning sen får de gärna skriva ifall fler får samma problem längre fram.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...