Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Panikhjälp - creation date ändras på mina gamla bilder när jag sparar till extern HD?


Matador2003
 Share

Rekommendera Poster

Hej alla! Jag har ett lite irriterande problem som jag hoppas ni kan hjälpa mig med. Jag har en gammal Mac som jag försöker spara ner bilder från Aperture till en extern hårddisk. Problemet är att när bilderna hamnar där blir creation date och modify date dagens datum, men det vill jag inte. Jag vill ju ha kvar det datumet då bilderna knäpptes.

 

Vad beror detta på och hur kan jag lösa detta?

Redigerad av Matador2003
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

20 minuter sedan, Matador2003 säger:

Jag har en gammal Mac som jag försöker spara ner bilder från Aperture till en extern hårddisk.

HUR gör du det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

..oj, shit, jag måste köra i Parallels för att köra Aperture numera och det är inte installerat just nu så jag kan inte kolla. I bilder måste man ju välja "Exportera oförändrade original" för att filen ska ha kvar den informationen. Det är inget liknande du måste välja i Aperture? Annars så ligger i den informationen i EXIF informationen i bildfilen så om du exporterar de redigerade bilderna så se bara till att den informationen skickas med. Jag förutsätter dock att filen kommer att vara skapad "idag" i det fallet. Så när du kikar på den i Finder så kommer det att vara en ny fil. 

Redigerad av Mr Walker
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Mr Walker säger:

..oj, shit, jag måste köra i Parallels för att köra Aperture numera och det är inte installerat just nu så jag kan inte kolla. I bilder måste man ju välja "Exportera oförändrade original" för att filen ska ha kvar den informationen. Det är inget liknande du måste välja i Aperture? Annars så ligger i den informationen i EXIF informationen i bildfilen så om du exporterar de redigerade bilderna så se bara till att den informationen skickas med. Jag förutsätter dock att filen kommer att vara skapad "idag" i det fallet så när du kikar på den i Finder så kommer det att vara en ny fil. 

Ska prova och kika i dag om det finns! Jag har en sjukt gammal Mac där det fungerar fortfarande som tur är så behöver inte Parallels. Vet ni förresten om det är möjligt ens att exportera ut så att alla album blir mappar automatiskt på hårdisken? Som det är nu hamna runt 15 000 bilder i en enda folder....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag behöver göra lite samma sak som du håller på med och vet inte vad som är bästa sättet. Jag vet att det finns endel guider på nätet hur man bäst går från Apterture till Bilder eller andra bildhanteringsprogram. Det kan löna sig att Googla lite. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Creation date i Finder är inte samma sak som när bilden togs.Det är datum när du sparade filen till den externa hdd. Det datum bilden togs finns kvar i exif-datan i bilden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I värsta fall så kan GraphicConverter sätta fildatumet enligt EXIF-datumet. I betalversionen kan du köra det i batch och ta en hel mapp på en gång.

https://www.lemkesoft.de/en/products/graphicconverter/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...