Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

iMac 27 startar inte


Nicko35
 Share

Rekommendera Poster

Om du inte redan testat, dra ur nätsladden och gör datorn strömlös några minuter.

Återanslut strömsladden och försök starta på nytt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håll in strömbrytaren 20 sekunder. Starta sen som vanligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja det var nog inte problemet ändå,idag slocknade den helt igen och gick inte att starta.

Drog ut sladden och väntade ca en halvtimme sen startade den igen.

Vad kan det va för problem?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, Nicko35 säger:

Nja det var nog inte problemet ändå,idag slocknade den helt igen och gick inte att starta.

Drog ut sladden och väntade ca en halvtimme sen startade den igen.

Vad kan det va för problem?

Kanske damm som täpper till insuget för kylning. Dammsug försiktigt i underkant av skärmen.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

45 minuter sedan, Nicko35 säger:

Funkade inte det heller,stängde av sig fick vänta en timme och sen startade den igen.
Sjukt jobbigt

 

Så datorn startar och går en stund helt normalt utan konstiga ljud eller mystiska effekter på skärmen? Fläkten kan ju ha dött. OM du laddar ner iStat Menu kan du övervaka temperaturer och kontrollera om du har värmeproblem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När du gör datorn strömlös så nollställer du SMC (system management controller) som styr ström, battrei, fläktar etc.)

 

Det ska egentligen räcka att dra ur strömsladden i 15 sekunder, återansluta den, vänta 5 sekunder och sist starta den igen.

 

Något verkar helt klart fel om du konstant måste hålla på att nollställa SMC

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

22 minuter sedan, SirKnasen säger:

 

Något verkar helt klart fel om du konstant måste hålla på att nollställa SMC

Om det inte är så att datorn har värmeproblem och hinner återhämta sig. Så med en korrekt SMC-reset försvinner överhettningsteorin.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan inte känna att den blir varm överhuvudtaget,har ssd så fläkten jobbar inte så mycket.
En sak jag noterade var att den stannade precis när jag stoppade i ett usb-minne,vet inte om det kan ha något med saken att göra,nu har den funkat en timme utan usb såklart,frustrerande unte läge att köpa ny nu när det är nya på gång

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

17 timmar sedan, Nicko35 säger:


En sak jag noterade var att den stannade precis när jag stoppade i ett usb-minne,vet inte om det kan ha något med saken att göra,nu har den funkat en timme utan usb såklart,frustrerande unte läge att köpa ny nu när det är nya på gång

då är det dålig strömtillförsel... man brukar få en varning när man sätter in i usb porten

Skärmavbild 2021-02-12 kl. 11.34.18.png

Redigerad av ronny
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 minuter sedan, ronny säger:

då är det dålig strömtillförsel... man brukar få en varning när man sätter in i usb porten

Skärmavbild 2021-02-12 kl. 11.34.18.png

Det meddelandet fick jag när jag anslöt en liten extern hårddisk, aldrig hänt innan.

Kopplade bort enheten, starta om datorn och koppla in hårddisken igen, fungerade som den skulle..

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har inte fått det meddelandet men nu har den funkat i över ett dygn(utan usb)
Men så kan man ju inte ha det,har det någon betydelse om det är ett gammalt usb 1.0?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, Nicko35 säger:

har det någon betydelse om det är ett gammalt usb 1.0?

Nej. Det som har betydelse är om USB-minnet är helt eller inte.

Till elektronikåtervinningen och köp ett nytt med USB 3. :) 

Redigerad av Telly82
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...