Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

iCloud Drive och delade mappar


kjellrei
 Share

Rekommendera Poster

Min kamrat med en nyinköpt MacBook Air med Big Sur och jag med min iMac från 2019 och med Mac OS Mojave försöker få delade mappar att fungera i iCloud Drive. Om jag skapar en mapp och delar den med honom så fungerar det utmärkt. När han skapar en mapp och delar den med mig fungerar det också men det uppstår vissa frågetecken med denna mapp. Båda de beskrivna mapparna kan jag se om jag går in i iCloud Drive via webben (iCloud.com) men inte om jag går in via Finder/iCloud Drive. Där syns bara den mapp jag själv skapat. Förstår inte vad detta beror på.

 

Min kamrat ser båda mapparna, både i Finder/iCloud Drive och via iCloud.com.

 

Ingen riksolycka att det fungerar så här, men jag tycker det är irriterande att inte förstå varför det ser ut som det gör. Kan någon ge mig en förklaring så vore jag tacksam.

 

Kjell

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här är svaret

 

On a Mac

To share folders in iCloud Drive on your Mac, you need macOS Catalina 10.15.4 or later. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för snabba svar. Jag misstänkte att så var fallet, men tycker ändå att det är konstigt att det fungerar "till hälften". 

Skall fundera över uppdatering, men ett av mina allra mest använda program, Jing, fungerar inte med Catalina eller Big Sur. Har Capto, men Jing är helt suveränt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, kjellrei säger:

Tack för snabba svar. Jag misstänkte att så var fallet, men tycker ändå att det är konstigt att det fungerar "till hälften". 

Skall fundera över uppdatering, men ett av mina allra mest använda program, Jing, fungerar inte med Catalina eller Big Sur. Har Capto, men Jing är helt suveränt.

 

Kanske finns det fler program som heter Jing men ett av dem har bytt namn till Techsmith Capture och ska nu fungera med BigSur. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

Så snabb är jag. Idag den 2 juni 2021. Du svarade på mitt inlägg den 9 februari. Ursäkta dröjsmålet! Hur som helst så tackar jag för svaret. Har kollat på Techsmith Capture. Kan absolut vara ett alternativ för min del den dagen jag bestämmer mig för att uppdatera mitt operativsystem på datorn till Big Sur eller vad det kommer att heta i nästa version. Techsmith Capture tycks vara i sin linda utvecklingsmässigt, men med tiden kan det nog, som sagt, duga som ett alternativ till Jing. Tack för respons!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...